[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

استقبال سرمایه‌گذاران از فرش سرخ مدیریت شهری ، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
چهارمین نشست تخصصی سرمایه‌گذاری شهرداری شیراز با عنوان «سازوکارهای تنوع‌بخشی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری با تأکید بر فرصت‌های مولد» برگزار شد. این مراسم با حضور شهردار کلان‌شهر شیراز، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، صاحب‌نظرانی از دانشگاه، اساتید حوزه بازرگانی، فعالان بخش اقتصادی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، جمعی از مسئولان استانی، مدیران ارشد شهرداری شیراز با همراهی اصحاب رسانه در پارلمان شهری شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) برگزار شد.
 رشد اقتصادی در پرتو بالندگی سرمایه‌گذاری
شهردار کلان‌شهر شیراز در این مراسم از سومین حرم اهل بیت(ع) به عنوان شهر فرصت‌ها یاد کرد و از اتخاذ راهکارهایی به منظور رشد اقتصادی و بالندگی سرمایه‌گذاری خبر داد.
محمدحسن اسدی دیروز، در چهارمین نشست تخصصی «توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز» هدف از برگزاری این نشست را بررسی نکات تخصصی سرمایه‌گذاری در شهر شیراز توسط اساتید، فعالان و متخصصان این حوزه بیان کرد و از حمایت قاطع از سرمایه‌گذاران خبر داد. وی ظرفیت‌های شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) را در حوزه‌های مختلف بی‌نظیر خواند و افزود: با توجه به شرایط بسیار سخت اقتصادی، به دنبال برگرداندن ثبات، امنیت و رضایت سرمایه‌گذاری به شهر شیراز هستیم؛ چراکه این کلان‌شهر، شهر فرصت‌هاست. این مقام مسئول در ادامه بیان داشت: با همکاری شورای اسلامی شهر، ۵۰ نفر از فعالان اقتصادی در مناطق شهر شیراز بازدید خواهند کرد و دو هفته یک نوبت مسئولان ارشد شورا و شهرداری در سازمان سرمایه‌گذاری مستقر می‌شوند تا مشکل سرمایه‌گذاران در شهر شیراز حل شود و با توجه به شرایط بسیار سخت اقتصادی، به دنبال برگرداندن ثبات، امنیت و رضایت سرمایه‌گذاری به شهر شیراز هستیم؛ چراکه این کلان‌شهر، شهر فرصت‌هاست.
شهردار شیراز افزود: نقش شهرداری‌ها به خصوص در کلان‌شهرها بسیار مهم و برجسته است؛ چراکه کلان‌شهرها می‌توانند اقتصاد جهان را تحت تأثیر خود قرار دهند و نقش بعضی از شهرهای بزرگ نظیر توکیو، نیویورک و لندن با دارا بودن بازار بورس و عملکرد قوی نمونه در اقتصاد جهان گواه این موضوع است.
 ظرفیت‌های بی‌نظیر در جهان‌شهر شیراز
اسدی با اشاره به اینکه شیراز را نه‌تنها یک کلان‌شهر، بلکه جهان‌شهر می‌توان دانست، اظهار کرد: شیراز دارای ظرفیت و پتانسیل سرشاری بوده و اکنون شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع)، قطب الکترونیک، گردشگری و سلامت ایران محسوب می‌شود و در عرصه‌های دیگر نقش‌آفرین است. وی با بیان اینکه شیراز قطب پزشکی ایران بوده و سالانه بیماران بسیاری را از سراسر جهان به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس تحت درمان قرار می‌دهد، اظهار کرد: متخصصان بیمارستان فوق‌تخصصی پیوند اعضای ابوعلی سینا شیراز میزبان نهمین کنگره بین‌المللی پیوند اعضا هستند و وجود پزشکان متخصص تلاشگر نظیر دکتر ملک‌حسینی پدر پیوند کبد ایران که جان مردم را در اولویت زندگی خود قرار دادند، در شهر شیراز مایه افتخار و سربلندی است. 
اسدی با اشاره به اینکه در کشور ما نقش کلان‌شهرها در اقتصاد ایران و جهان تعریف‌شده نیست، اظهار کرد: امروزه شهرداری‌ها با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند و با پرسش از شهرداران می‌توان دریافت که جمع‌آوری زباله، حمل و نقل و ۳۵۵ وظیفه دیگری که برعهده شهرداری‌ها گذاشته شده، نیازمند سرمایه و منابع مالی است. وی با بیان اینکه تأمین منابع مالی برای اجرای پروژه‌های شهری در کل دنیا بااهمیت است، تأکید کرد: پروژه‌ها برای اجرا در شهرها بسیار گران و پرهزینه بوده و اجرای یک کیلومتر مترو حدود ۲هزار میلیارد تومان هزینه دارد و همینطور در شیراز روزی یک‌میلیون و ۵۰ تن زباله تولید می‌شود که با محاسبه‌های جزئی می‌توان دریافت که اداره شهر بسیار گران بوده و در کشور هیچ مقامی در قوه مقننه و مجریه راه‌های تأمین مالی هزینه‌ها را تعریف نکرده است.
 پروژه‌های شهرداری شیراز بر مدار سازندگی
شهردار شیراز تصریح کرد: امروز شهرداری‌ها با بحران‌های زیادی مواجه هستند، اما در شهر شیراز با همت ۱۳هزار پرسنل شهرداری و حمایت بی‌دریغ شورای شهر به همگان این نوید را می‌دهیم که تمام پروژه‌های شهری شیراز هم‌زمان در حال کار است.
اسدی پروژه‌های شهری در دست اجرای شیراز را موردتوجه قرار داد و اظهار کرد: برخی‌ها تصور می‌کنند تنها پروژه‌های عمرانی مثل تقاطع و خیابان اجرا می‌شود؛ درصورتی که پردیس سینمایی امین تارخ یکی از پروژه‌های شهرداری شیراز بود که اکنون با بهره‌برداری از آن در سرانه فرهنگی شهر شیراز تحول ایجاد شد. همچنین بهره‌برداری از بازار پروتئین شیراز با ۴۵هزار متر زیربنا باعث سامان‌دهی مشاغل ماهی و میگوفروشان می‌شود.
شهردار شیراز با اشاره به لوله‌گذاری دروازه قرآن شیراز، گفت: اتمام این پروژه ۳ ماه پیش‌بینی شده بود، اما با کار شبانه‌روزی در کمتر از ۴۵ روز این پروژه برای جلوگیری از سیل در بالادست و ورودی شهر شیراز اجرا شد. همچنین امروزه شهرداری شیراز عملیات اجرایی هم‌زمان سه خط مترو را در دست اجرا دارد.وی با بیان اینکه در دو سال گذشته ۲ همایش کشوری حوزه سرمایه‌گذاری در شهر شیراز برگزار شده است، گفت: امروز شاهد اجرای چهارمین نشست تخصصی سرمایه‌گذاری شهر شیراز هستیم و در دو سال گذشته بودجه شهرداری شیراز از ۶هزار و ۱۶۰میلیارد تومان به ۲۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان رسیده که رشدی حدود ۴۰۰ درصدی از طریق سرمایه‌گذاری داشته و در هیچ کلان‌شهری این رقم بودجه محقق نشده است.
 عمران و آبادانی دستاورد اعتماد شهروندان است
اسدی از تسویه ۷هزار و ۵۰۰میلیارد تومانی بدهی شهرداری شیراز در سال گذشته خبر داد و افزود: سال گذشته شهروندان شهر راز به شهرداری شیراز اعتماد کردند و سال گذشته ۸هزار و ۵۰۰میلیارد تومان از مردم شیراز عوارض اخذ شد. همچنین شهرداری شیراز به صورت شبانه‌روزی و بدون توقف در حال کار است؛ از این رو در افق صد روز آینده و دهه فجر ۱۴۰۲ انقلاب اسلامی، ۲۰هزار میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید و ۳۰هزار میلیارد تومان پروژه آغاز به کار خواهند کرد.
شهردار شیراز در بخشی از سخنان خود مردم شهر شیراز را عامل اعتبار این کلان‌شهر در بین جهانیان دانست و بر حفظ چهره ارزشمند شیراز تأکید کرد. وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در سرمایه‌گذاری، گفت: پس از فرهنگ‌سازی، اعتمادسازی سرمایه‌گذاری رخ خواهد داد تا به ثبات امنیت اقتصادی برسیم؛ از این‌رو مسئولان، مدیران و فعالان اقتصادی شهر شیراز باید تلاش کنند که شیراز بهشت سرمایه‌گذاری شود.
 حمایت قاطع پارلمان شهری از سرمایه‌گذاری
در ادامه این مراسم، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با تقدیر از تلاش‌های شهردار کلان‌شهر شیراز، از حمایت قاطع پارلمان شهری در حوزه جذب سرمایه‌گذاری و رونق پروژه‌های مشارکتی با بخش خصوصی خبر داد.
محمدتقی تذروی با اعلام حمایت قاطع دکتر حسینی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز که به دلیل مأموریت فرااستانی نتوانست در این مراسم حضور یابد، اظهار داشت: عزم شورای اسلامی شهر در دوره ششم، برای جذب منابع سرمایه‌گذاری و مشارکت با بخش توانمند خصوصی راسخ است. او با خیر مقدم به شرکت‌کنندگان در چهارمین نشست تخصصی سرمایه‌گذاری شهرداری شیراز که با عنوان «سازوکارهای تنوع‌بخشی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری با تأکید بر فرصت‌های مولد» برگزار شد، اظهار داشت: در این نشست تخصصی میزبان صاحب نظران دانشگاهی، فعالان بخش خصوصی، مدیران و کارشناسان بخش اقتصاد و صاحب‌نظران حوزه اقتصاد شهری هستیم که این هم‌افزایی می‌تواند نقش راهگشایی در حوزه رفع موارد و جذب سرمایه داشته باشد.
عضو کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت(ع)، دستاورد چنین فعالیت‌هایی را رشد پایدار شهر با مشارکت بخش خصوصی برشمرد و اظهار داشت: شورای اسلامی شهر تکلیف جذب سرمایه‌گذاری 20هزار میلیارد تومانی را برای شهرداری شیراز مقرر کرده که 17هزار میلیارد تومان آن با ارائه سند انجام شده است.
 درآمد پایدار سهم شیراز می‌شود
تذروی با اشاره به سابقه حضور خود در سه دوره از شورای اسلامی شهر شیراز گفت: یکی از دغدغه‌های شوراهای اسلامی شهر شیراز همواره حول محور درآمد پایدار شهری جریان داشته و با وضعیت اقتصادی که با آن روبه‌رو هستیم، دیگر نمی‌توان به درآمدزایی از مردم امیدوار بود و به آن اکتفا کرد. وی افزایش عوارض برای درآمدزایی را رویکردی منسوخ و ناکافی برشمرد و بیان داشت: یکی از راهکارهای مدرن و مؤثر اداره شهر با مشارکت بخش خصوصی در قالب پروژه‌های سرمایه‌گذاری است.
عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز افزود: برای رسیدن به درآمد پایدار، رشد پایدار اقتصادی ضروری است و در راستای نیل بدین هدف هم‌افزایی دولتمردان با بخش خصوصی ضروری به نظر می‌رسد. او از شهرداری‌ها به عنوان حلقه‌های اتصال دولت با بخش خصوصی یاد کرد و افزود: در سطح شهر شیراز، پروژه‌های عمرانی به همت شهرداری اجرا می‌شوند و این در حالی است که بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه نقش قابل‌توجهی ایفا نماید.
تذروی با بیان اینکه پارلمان شهری تمامی تسهیلگری‌های لازم را به‌منظور رونق سرمایه‌گذاری در اقتصاد شهری در دستور کار قرار داده است، اظهار داشت: شورای ششم با تمامی توان، کمر همت به منظور رشد و حمایت از سرمایه‌گذاری بسته و سلسله‌‌نشست‌های متعددی در این زمینه برگزار شده 
است.
او با تأکید بر این موضوع که شورای اسلامی شهر، شهرداری را بر مسند کار نشانده که نگاه ویژه و مثبتی به رویکرد سرمایه‌گذاری دارد، اظهار داشت: امروز شهردار کلان‌شهر شیراز با برخورداری از تجارب و دانش ارزشمند، ضمن عمل به وعده‌های خود توانسته گام‌های استواری در حوزه جذب سرمایه‌گذاری بردارد و امیدواریم این رویه در آینده تقویت گردد.
 گام‌های حمایتی شورای شهر برای مشارکت با بخش خصوصی
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به تصویب مواردی که به رونق سرمایه‌گذاری در شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) می‌انجامد، اظهار داشت: تصویب سند آسیب‌شناسی، تصویب شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری، تفویض اختیار تمامی پروژه‌ها به شهرداری و مواردی از این دست، سبب شده است تا دست شهرداری شیراز برای رونق پروژه‌های سرمایه‌گذاری باز باشد. وی از تعامل میان استاندار، وزرا، شهردار، نمایندگان مجلس، شورای اسلامی شهر و دیگر ارکان دخیل در حوزه سرمایه‌گذاری خبر داد و افزود: مصوبات و تصمیمات شورای اسلامی شهر شیراز در دوره ششم بر مبنای حمایت از سرمایه‌گذاری بنا شده که در ادوار شوراهای شهر بی‌سابقه است.
نماینده شورای اسلامی شهر شیراز در کمیسیون هم‌عرض ماده صد قانون شهرداری در بخش پایانی سخنانش از فضاآفرینی به منشور اعتمادسازی سرمایه‌گذاران خبر داد و افزود: سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری شیراز تلاش‌های زیادی در راستای برپایی چهارمین نشست تخصصی سرمایه‌گذاری داشته است که امیدواریم به اقدامات مثبتی بینجامد.
 احصای موانع سرمایه‌گذاری با رویکردهای قانونی و تعاملی
در ادامه این نشست تخصصی، رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز از شناسایی چالش‌های پیش روی فعالان اقتصادی خبر داد. دکتر علیرضا اسکندری با اشاره به این موضوع که شناسایی و احصای موانع سرمایه‌گذاری مهم‌ترین هدف این نشست است، اظهار داشت: در این همایش شنوای مشکلات سد راه سرمایه‌گذاران بودیم و قطعاً در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کمیسیون به بهترین راه‌حل خواهیم رسید. وی با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های مهم این کمیسیون، برگزاری نشست‌ها و همایش‌های سرمایه‌گذاری با هدف‌های مختلف است، اظهار کرد: شناسایی و احصای موانع بر سر راه سرمایه‌گذاری با ارتباط مستقیم با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی، مهم‌ترین هدف در این همایش بود. این مقام مسئول افزود: در خلال همین نشست‌ها و همایش‌هاست که می‌توانیم فرصت‌های بالقوه سرمایه‌گذاری در شهر شیراز را شناسایی کنیم. رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: برآنیم که مسیر سرمایه‌پذیری و سرمایه‌گذاری در شهر شیراز را هموارتر نماییم و این موضوع را به عنوان یکی از برندهای شهر شیراز به دنیا معرفی کنیم.
اسکندری جذب تکلیف100درصدی سرمایه‌گذاری معادل 15هزار میلیارد تومان در سال گذشته را یک دستاورد مهم و موفق عنوان نمود و گفت: گزارش روند این پروژه در هفته گذشته در صحن علنی شورا قرائت گردید و به اطلاع شهروندان رسانده شد.
 رشد محسوس سرمایه‌گذاری در کلان‌شهر شیراز
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز افزود: در سال گذشته 15هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری با سرمایه‌گذاران منعقد گردید که معادل 15هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری در سال گذشته بود و امسال نیز درصدد انعقاد قرارداد 20هزار میلیارد تومانی با سرمایه‌گذاران هستیم که این موضوع نشان‌دهنده عزم راسخ مدیریت شهری و شورای شهر در جهت آبادانی شهر شیراز است.
در ادامه اسکندری با اشاره به اعتمادسازی طرف‌های قرارداد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهرداری با هدف رفع نقاط ضعف و عدم پایبندی طرف قرارداد در پروژه‌های سرمایه‌گذاری گفت: در کمیسیون سرمایه‌گذاری و اقتصاد شورا این موضوع بررسی شده و تعهد دو طرف قرارداد سرمایه‌گذاری منجر به تهیه سند امیدآفرینی و میثاق‌نامه در پروژه‌های شهرداری شد تا ضمن اعتمادبخشی به سرمایه‌گذاران، زمینه اطمینان و تعهد مدیریت شهری به امر سرمایه‌گذاری با لحاظ نمودن موارد قانونی و اخلاق حرفه‌ای به قراردادهای سرمایه‌گذاری فراهم شود.
 عدم تنوع بسته‌های سرمایه‌گذاری یک آسیب است
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز عدم تنوع بسته‌های سرمایه‌گذاری را یکی از آسیب‌های مهم سرمایه‌گذاری دانست و اظهار کرد: این نشست با موضوع تنوع‌بخشی به بسته‌های سرمایه‌گذاری برگزار گردید و در کنار آن به فرصت‌های سرمایه‌گذاری مولد نیز پرداخته شد و در این راستا تلاش می‌نماییم به شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید از طریق سرمایه‌گذاری عمل کنیم.
اسکندری گفت: فرصت‌های مولدی که بتوانند اقتصاد شهری را پویا نمایند و بتوانند رفاه اجتماعی، رشد تولید و مهار تورم اقتصادی را برای شهروندان شهر شیراز رقم بزنند، مورد توجه این نشست قرار داشت و در واقع ما به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال در شهر می‌باشیم که به نتایج مهمی نیز دست یافتیم. وی افزود: در قدم اول این همایش، آسیب‌شناسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گرفت و اینکه چرا تاکنون این اتفاقات در شهر شیراز روی نداده است پرداخته شد و در قدم بعدی شناسایی و ارائه راهکار برای جذب سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار داشت.
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: در تلاش هستیم تا از طریق دیپلماسی اقتصادی بتوانیم به یک شهر پایدار اقتصادی برسیم تا عواید و منفعت آن به شهروندان شهر شیراز برسد.
نماینده مردم شیراز در پارلمان شهری با بیان اینکه تاکنون ۳ دوره از این نشست‌ها برگزار شده است، خاطرنشان کرد: دوره اول نشست‌های تخصصی با موضوع آسیب‌شناسی سرمایه‌گذاری منجر به تدوین سند جامع سرمایه‌گذاری شهر شیراز گردید که طی این سند آسیب‌های خرد و کلان شناسایی و راهکارهای رفع این آسیب‌ها به عنوان مصوبات و نقشه راه کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری تعیین گردید.
 غلبه بر چالش‌ها با برگزاری نشست‌های تخصصی
اسکندری با اشاره به دستاورده‌های نشست‌های تخصصی در امر سرمایه‌گذاری در سومین دوره برگزارشده گفت: سومین نشست در اسفندماه سال گذشته با موضوع «تحلیل ریسک و مدیریت ریسک در پروژه‌های عمرانی و اعتمادسازی سرمایه‌گذاری» برگزار شد که با تدوین میثاق‌نامه سرمایه‌گذاری و رونمایی از آن در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در خردادماه سال جاری به امضای مسئولان ارشد استان فارس و شهر شیراز رسید.
اسکندری در ادامه، تفاوت چهارمین دوره نشست‌های تخصصی سرمایه‌گذاری با دوره‌های پیشین را این‌گونه توضیح داد که شعار سال 1402 تحت عنوان «مهار تورم و رشد تولید» محوریت برگزار چهارمین دوره است. همچنین در این نشست تأکید بر تنوع‌بخشی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری با رویکرد سرمایه‌گذاری‌های مولد نیز لحاظ شده است. او با تأکید بر این مطلب که تمام تلاش شورا و شهرداری این است که حوزه سرمایه‌گذاری به‌عنوان محل درآمدهای پایدار در مدیریت شهری فعال گردد، در پایان اعلام کرد: در پارلمان شهری و مدیریت شهری، برآنیم تا در کلان‌شهر شیراز بخشی از اقتصاد شهری از مسیر جذب سرمایه‌گذار و توان بخش خصوصی محقق گردد. همچنین با پیروی از دیپلماسی اقتصادی به سمت درآمد پایدار به‌عنوان یک سرفصل اداره موفق در کلان‌شهرها گام برداریم و بدون استفاده از منابع درآمدی غیرپایدار، از جمله سرمایه‌گذار مدیریت شهری را برای ارائه خدمات به شهروندان یاری رسانیم...

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی