[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

مربی فوتبال پایه شیراز: نمی‌خواهم کسی به خاطر فقر فوتبال را رها کند، روزنامه شیراز نوین

 محمدرضاجوکار - گروه ورزش
مربی جوان فوتبال پایه شیراز، چون خودش خیلی زود به دلیل مشکلات مالی فوتبال را رها کرده، در تلاش است تا استعدادهای علاقه‌مند به فوتبال به چنین سرنوشتی دچار نشوند؛ او به دنبال یک فلسفه مربیگری در فوتبال است.
محسن زارع درباره شروع فعالیت ورزشی خود می‌گوید: من از سال 82 و در تیم نونهالان برق شیراز وارد فوتبال شدم، اما به خاطر مشکلات شدید مالی نتوانستم به صورت حرفه‌ای فوتبالم را ادامه بدهم؛ مجبور بودم هم درس بخوانم و هم کار کنم، همین باعث شد نتوانم فوتبال را به صورت حرفه‌ای ادامه دهم. از سن 21 سالگی شروع به مربیگری کردم و همه هدفم کمک به افراد بااستعداد مناطق محروم بود تا مبادا استعدادی باشد که به دلیل عدم استطاعت مالی، فوتبال را کنار بگذارد. از سال 92 تا 98 هفت سال با رده‌های پایه فجر شهید سپاسی و از 98 تا 1400 سه سال در باشگاه خلیج فارس شیراز مربیگری کردم. از سال 1400 پایگاه استعدادیابی متین شیراز را تأسیس کردم و حالا هم باشگاه را مدیریت می‌کنم و هم شش رده استعداد را هر روز تمرین می‌دهم. 
وی درباره افتخارات خود گفت: قهرمانی نوجوانان مقاومت فجر شهید سپاسی سال 93، قهرمانی نونهالان خلیج فارس سال 98، قهرمانی جوانان خلیج فارس در لیگ یک کشور و صعود به لیگ برتر سال 1400 از جمله مقام‌هایی بوده که قبل از باشگاه متین به دست آورده‌ام. افتخارات و عناوین کسب‌شده باشگاه متین شیراز در کمتر از 3 سال تأسیس نیز به این شرح است: تیم زیر 12 سال مقام سومی مسابقات شیراز 1400، تیم زیر 13 سال مقام سومی مسابقات 1400، تیم زیر 14 سال صعود به یک‌هشتم نهایی حذف در ضربات پنالتی 1400،   نایب‌قهرمانی تیم نونهالان در سال 1401، قهرمانی تیم نوجوانان در سال 1401، نایب‌قهرمانی تیم زیر 12 سال 1401،  نایب‌قهرمانی تیم نونهالان در سال 1402، تیم نوجوانان با 9 پیروزی پیاپی و یک تساوی در حال انجام مسابقات لیگ برتر نوجوانان 1402. 
این مربی شیرازی درباره دغدغه‌هایش گفت: خیلی‌ها می‌گویند علی‌رغم این‌همه زحمتی که می‌کشی، دیده نمی‌شوی. جوابم همیشه این بوده: «اینکه دیده شوم یا نه، اصلاً مهم نیست! مهم این است که من با تمام وجودم عاشق کار و مسئولیتم هستم و برای موفقیت استعدادهایی که از لحاظ مالی مشکل دارند، تمام تلاشم را می کنم». زندگی من همیشه پر از چالش بوده، ولی بزرگترین چالش من دیوانگی خودم است و می‌خواهم بزرگترین چالش‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارم.
زارع افزود: زندگی من این است که هر روز شش رده سنی را پشت هم تمرین دهم و زندگیشان را هم مدیریت کنم که واقعاً از خود تمرین سخت‌تر است.
این مربی فوتبال پایه اضافه کرد: من همه کتاب‌های مربوط به مربیگری را می‌خوانم، چون همیشه شیفته دانستن هستم؛ یک مربی باید برای کسب دانش و اطلاعات روز، گرسنه و حریص باشد. این روزها به شدت ذهنم درگیر این مسئله است که بتوانم یک فلسفه و سبک کاری برای خودم تعریف کنم، ولی فلسفه مربیگری ساختن خیلی سخت است و کار هر کسی نیست؛ اینکه یک مربی فلسفه خاصی برای خودش بسازد و تیمش بر پایه آن بازی کند.  دارم سعی می‌کنم که از همه جهت اطلاعات خودم را بیشتر کنم و بر همه جنبه‌ها تمرکز داشته باشم.
محسن زارع  گفت: سال گذشته واقعاً برایم از لحاظ مربیگری سال سختی بود، چون جدا از تمرین دادن شش رده از استعدادهای باشگاه، مسئولیت تیم نوجوانان فجر شهید سپاسی را هم بر عهده داشتم و این خیلی سخت بود. روزهای سخت ولی شیرینی که در حال گذشتن است، اما خوشحالم از اینکه هر روز در حال یادگیری هستم و تجربه‌هایی که در ذهن من هستند، برای همیشه ثبت می‌شوند.
وی افزود: عقیده من این است که فوتبال بازی پیچیده‌ای نیست! شما اگر بهترین تیم دنیا را هم از لحاظ مالکیت در حمله در اختیار داشته باشید، این نوع بازی است که به شما دیکته می‌شود تا چطور بازی کنیم؛ شاید مقابل یک تیم ته‌جدولی به شما دیکته شود که مطلق دفاع کنید. برای اینکه مربی باکیفیتی باشید مهم این است که نسبت به مربی حریف، سریع‌تر باشید؛ نه از لحاظ دوندگی بلکه سریع مشکلات را در بازی پیدا کردن و آنها را حل کردن.
زارع درباره رؤیاهای بزرگی که داشته و دارد گفت: رؤیاهای زیادی داشته و هنوز هم دارم، ولی این به آن معنا نیست که می‌توانم آنها را به دست بیاورم. فکر می‌کنم باید آنها را امتحان کنم. تلاش می‌کنم تا نایستم؛ قانع نشوم. پیشرفت کنم تا لحظات خاص را به وجود بیارم. فکر می‌کنم در جایگاهی هستم که به هدف‌های بعدی حمله کنم. می‌خواهم فعال و سرزنده باشم، حریص باشم. مسیر مشخص است، آنجاست و قصد ندارم آنها را را در ویترین نگه دارم. بعدی‌هایی هست که آنها را می خواهم؛ برای رشد کردن باید سختی کشید. خواستن اگر با تمام وجود باشد، هیچ سدی نمی‌تواند مانع رشد شود. وی خطاب به مربیان پایه گفت: کسی با یک ست ورزشی مربی نخواهد شد؛ باید تمرین کنی، عرق بریزی و از تمام وجودت برای ورزشکار مایه بگذاری. پیروزی بدون فلسفه مربیگری مشخص، اصلاً پیروزی محسوب نمی‌شود. جهت حرکت بسیار مهم‌تر از سرعت حرکت است؛ خیلی‌ها با سرعت زیاد به سمت هیچ حرکت می‌کنند. محسن زارع در پایان گفت: از خانواده عزیزم تشکر می‌کنم که همیشه در سختی‌ها کنارم بوده‌اند؛ از آقای حمید تواضع، سرپرست محترم و دلسوز باشگاه که مثل یک پدر برای تیم زحمت می‌کشد، تشکر می‌کنم. او همچنین بیان کرد: همچنین از برادار عزیزم مهدی زارع و آقای جواد بیضاوی که در این چند سال مثل کوه کنارمان بوده و برای رشد و پیشرفت بچه‌های مناطق محروم، حمایتمان کرده، تشکر می کنم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی