[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

تلاش فارسیان برای ثبت قهوه قجری در فهرست آثار ناملموس کشور، روزنامه شیراز نوین

به گزارش دریافتی شیرازنوین، در نشست خبری اصحاب رسانه فارس که با حضور خانم «ثابت‌قدم» پژوهشگر مردم‌شناسی و کارشناس مسئول ثبت آثار ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در بافت تاریخی شیراز و عمارت قاجاری نصیر نظام برگزار گردید، در خصوص ثبت قهوه قجری در فهرست میراث ناملموس کشور، یکی از نوشیدنی‌های قدیمی و منسوخ‌شده یا در حال منسوخ شدن ایرانیان، بحث و تبادل نظر گردید.
در ابتدای این نشست، «محمدرضا رفیعی راد» از فعالان گردشگری با بیان تاریخچه‌ای از قهوه قجری و نحوه تهیه آن اظهار داشت: قهوه قجری که نام آن در تاریخ سیاسی و اجتماعی کشورمان واژه‌ای پرتکرار و بامعناست، یکی از جمله نوشیدنی‌های مهم عصر قاجاری بوده و به دلیل منسوخ شدن یا به عبارتی به جهت ثبت نشدن آن در فهرست خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های ایرانیان درصدد ثبت و احیای آن برآمده‌ایم. وی گفت: قهوه قجری قهوه‌ای خاص و نوشیدنی انرژی‌زای بدون مواد افزودنی و فاقد مواد غیرمجاز است و طرفداران زیادی دارد؛ در حالی که بیشتر قهوه‌های موجود در بازار حاوی مواد روان‌گردان و غیراستاندارد است که مشکلات جسمی فراوانی را نصیب افراد می‌کند. اما قهوه قجری قهوه‌ای است که با سبکی خاص و مخلوط از چند نوع قهوه و دارای فرمولی از تهیه است که همه‌کس آن را نمی‌داند.
در ادامه مژگان ثابت‌قدم مسئول مردم‌شناسی و کارشناس مسئول ثبت آثار ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در این زمینه اظهار داشت: ما هم بررسی‌های خود را در این خصوص خواهیم داشت و با علم و اطلاع و دانش بهتر و بیشتر برای ثبت آثار پیشنهاد شده از سوی افراد مختلف توسط اداره کل میراث فرهنگی فارس گام‌های بلندتری برمی‌داریم. وی گفت: درمورد ثبت قهوه قجری در فهرست میراث ناملموس کشور از مدت‌ها پیش به دنبال انجام آن بوده‌ایم و نیز باید با جمع‌آوری مستندات لازم و تکمیل اطلاعات و از جمله فیلم‌برداری از نحوه تهیه و صفر تا صد این تقاضا تلاش گردد تا در صورتی که پرونده مشابهی در این زمینه در وزارت میراث فرهنگی در حال پیگیری نباشد، ما هم پیگیری‌های خود برای ثبت این رویداد در سطح استانی و ملی داشته باشیم. ثابت‌قدم ضمن ارائه گزارشی از فهرست آثار میراث ناملموس از فارس که به سرانجام لازم رسیده، بیان داشت: تعداد ۱۰۹ پرونده ثبتی آثار ناملموس از استان فارس در فهرست آثار ناملموس کشور به ثمر نشسته و از بابت به نتیجه رسیدن تعداد قابل‌توجه پرونده‌های پیگیری شده خرسندیم، چون توانسته‌ایم در راستای احیای مواریث ملی و معنوی کشورمان قدم‌های مثبتی برداریم. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی