[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

محرومیت رمق روستاها را کشید ، روزنامه شیراز نوین

رویکرد محرومیت‌زدایی در روستاهای مختلف فارس با تلاش دغدغه‌مندان در این عرصه در حال پیگیری است و به گفته مسئولان، این اقدامات تا رسیدن به نتیجه مطلوب و کسب رضایت مردم در تمامی مناطق محروم ادامه دارد.
به گزارش شیرازنوین به نقل از ایرنا، رسیدگی به دورافتاده‌ترین نقاط کشور یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که پس از انقلاب مورد توجه مسئولان قرار گرفت و این مهم با تشکیل نهادهای انقلابی یکی پس از دیگری با عزم جدی‌تری دنبال و سعی شد تا چهره محرومیت از مناطق مختلف زدوده شود.
استاندار فارس معتقد است دولت مردمی نگاه ویژه به مناطق محروم دارد و بارها تأکید کرده که اگر بتوانیم به علت بپردازیم و اشتغال روستاها را حفظ کنیم، هیچ روستایی حاضر به مهاجرت و سکونت در حاشیه شهرها با این حجم از مشکلات موجود در این مناطق نخواهد شد.
رویکرد توسعه روستایی در استان فارس
محمدهادی ایمانیه بر این باور است که اگر مشکل تأمین آب روستاها و اشتغال روستائیان حل شود و در بحث بهداشت و درمان و برخی فعالیت‌های عمرانی هم به روستاها توجه کنیم، سیر مهاجرت از روستاها به شهرها متوقف و حتی معکوس خواهد شد. بدون شک یکی از نهادهایی که نقش بسزایی در پیشبرد اهداف در حوزه محرومیت‌زدایی دارد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس است که تاکنون اقدامات قابل‌توجهی را برای تحقق این امر مهم در مناطق مختلف استان انجام داده است.
اخیراً نیز برخی طرح‌های عمرانی و پروژه‌های بهسازی روستاها مورد بازدید مسئولان مربوطه در این نهاد قرار گرفته و وضعیت پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن در برخی شهرستان‌های فارس بررسی و آخرین تصمیمات و سیاست‌ها در این حوزه اتخاذ شده است.
اجرای آسفالت معابر روستای کندیجان جهرم
مدیر بنیاد مسکن شهرستان جهرم اخیراً از اجرای آسفالت معابر روستای کندیجان از توابع بخش سیمکان این شهرستان با اعتبار قیر مشارکتی به میزان پنج‌هزار مترمربع خبر داد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان یکی از نهادهای برخاسته از نظام جمهوری اسلامی، در طول فعالیت خود اقدامات مؤثر و ارزشمندی را در روستاها و برای ساکنان محروم آنها انجام داده و در حال حاضر شاهد به ثمر رسیدن این فعالیت‌ها و تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی در محرومیت‌زدایی از روستاها هستیم. احمد دلشاد افزود: فعالیت‌های عمران روستایی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در امر عمران و آبادی روستاهای کشور به شمار می‌رود که با هدف ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها و تأمین عادلانه امکانات و هدایت فیزیکی جهت ارتقای شرایط زیست‌محیطی و بهبود چشم‌انداز آتی نقاط روستایی در سراسر کشور به انجام می‌رسند.
وی به بررسی فنی تعداد ۲۰۴ فقره پرونده مربوط به متقاضیان پروانه ساختمانی در سطح روستاهای تابعه شهرستان جهرم و ۸۰۰ فقره سایر کارشناسی‌ها اشاره کرد و گفت: همه طرح‌های مسکونی و زیربنایی که بنیاد مسکن در این شهرستان در حال اجرا دارد، زیر نظر متخصصان و کارشناسان فنی مطالعه، بررسی و اجرا شده است.
اجرای طرح منظومه‌های روستایی در منطقه شوراب بخش سیاخ‌دارنگون
نشست هماهنگی اجرای طرح منظومه‌های روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شیراز در منطقه شوراب بخش سیاخ دارنگون با حضور شوراها، دهیاران منطقه و معتمدان محلی برگزار گردید و در این نشست موضوع اجرای طرح منظومه‌های روستایی و اولویت‌های آن به بحث گذاشته شد.
مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز در این نشست گفت: طرح «منظومه روستایی» به منظور توانمندسازی مردم روستا در زمینه‌های اشتغال و معیشتی در روستاهای شاخص این شهرستان اجرا می‌شود.
محسن ابراهیمی افزود: طرح منظومه‌های روستایی فعالیت جدید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرستان شیراز است که در قالب این طرح توانمندسازی مردم روستا در زمینه‌های اشتغال، معیشتی، اقتصادی و عمرانی دنبال می‌شود.
وی ادامه داد: در این چارچوب، افرادی به عنوان تسهیلگر وظیفه دارند با استقرار در روستاها، اهالی را در این امور یاری دهند، مشکلات روستاها را رصد و جمع‌بندی کنند تا برای رفع آنها از طریق هریک از دستگاه‌های اجرایی اقدام یا تسهیلات مورد نیاز از طریق صندوق کارآفرینی امید به روستاییان پرداخت شود.
مدیر بنیاد مسکن شهرستان شیراز گفت: کارشناسان خبره‌ای برای اجرای طرح منظومه‌های روستایی در نظر گرفته شده‌اند تا موانع و مشکلات روستاها را به نحوی جمع‌بندی کنند تا بهترین گزینه‌ها برای حل این مشکلات در زمینه اشتغال و عمران و آبادانی روستا به روستائیان ارائه شود.
وی در پایان از دهیاران و اعضای شوراها خواست تا بنیاد مسکن را در اجرای طرح یاری کنند و با اشاره به اثرات بلایای طبیعی، به ویژه سیل و زلزله در شهرستان شیراز و تأثیرات آن بر روستاها، افزود:‌ یکی از وظایف بنیاد در تهیه طرح هادی، شناسایی و بازیابی مسیل‌ها در روستاها با همکاری دستگاه‌های مسئول است.
بازنگری طرح هادی سه روستای مجموعه چمکور شهرستان قیروکارزین
مدیر بنیاد مسکن شهرستان قیروکارزین هم در بازدید میدانی و جلسه بازنگری طرح هادی روستاهای چمکور، زین‌آباد و سرچاه دهستان زاخرویه بخش افزر به ارزیابی و بررسی این طرح‌ها پرداخت. هادی نجفی در این برنامه با برشمردن شرایط بازنگری طرح‌های هادی گفت: طرح هادی سند توسعه ۱۰ساله روستاهاست و با گذشت این زمان و ایجاد شرایط لازم با نظر دستگاه‌های مسئول این طرح‌ها بازنگری می‌شود. نجفی بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای بازنگری این طرح‌ها تأکید کرد و برخی از شاخص‌های توسعه روستایی در این شهرستان را برشمرد و افزود: بنیاد مسکن این شهرستان در حوزه عمران روستایی با هزینه‌کرد ۲۲میلیارد و ۷۹۰میلیون ریال، گام‌هایی مؤثر در این مسیر برداشته است؛ این اعتبارات از محل اعتبارات استانی، ملی و نفت و گاز تأمین و پرداخت شده است.
وی به تشریح اقدامات در حوزه عمران روستایی پرداخت و گفت: زیرسازی و آسفالت و بهسازی روستای اتحاد، زیرسازی و آسفالت و تک‌لبه وکانیو و بهسازی روستای شارده، زیرسازی و آسفالت و بهسازی روستای نهویه، زیرسازی و بیس و آسفالت و بهسازی روستای باغنو افزر، بیس و آسفالت روستای قلات، بیس و آسفالت روستاهای چمکور، سرچاه، زین‌آباد و زیرسازی روستای نه تن در سال گذشته اجرا شده است. مدیر بنیاد مسکن شهرستان قیر و کارزین افزود: در حوزه بازسازی و مسکن روستایی نیز بنیاد مسکن این شهرستان فعالیت‌هایی چشمگیر داشت؛ از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به اعطای تسهیلات مسکن روستایی به ۵۲۲نفر با ۷۰۸میلیارد ریال تسهیلات بانکی، صدور پروانه ساختمانی روستایی برای ۹۶ متقاضی و صدور بیمه منازل روستایی برای ۱۳۱ متقاضی اشاره کرد.
اجرای آسفالت و توسعه معابر روستای قلعه میرزا از توابع بخش مرکزی شهرستان خرمبید
مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرمبید از اجرای آسفالت و توسعه معابر روستای قلعه میرزا از توابع بخش مرکزی این شهرستان خبر داد و گفت: اجرای طرح‌های توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی در روستاهای این شهرستان زمینه‌ساز افزایش ماندگاری روستاییان در این مناطق است. بهرام دوستی روشن در حاشیه اجرای این طرح گفت: پرداخت تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی به تعداد ۱۸۲ فقره با اعتباری بیش از ۳۵۴میلیارد ریال، پرداخت وام و تسهیلات بلاعوض احداثی اجاره‌بهای معیشتی به تعداد ۱۲ فقره با اعتباری بالغ بر ۶میلیارد ریال، پرداخت تسهیلات حوادث به تعداد ۱۲ فقره با اعتباری بالغ بر۳۰میلیارد ریال و پرداخت تسهیلات روستایی (قرض‌الحسنه) پنج ‌فقره با اعتباری بالغ بر پنج‌میلیارد ریال از جمله اقدامات شاخص در این شهرستان بوده است.
دوستی روشن اضافه کرد: همچنین تسهیلات وام تعمیری ۳۱ فقره با اعتباری بالغ بر ۳/۹۰میلیارد ریال و وام‌های بلاعوض تعمیری ۳۱ فقره با اعتباری بالغ بر ۶/۶میلیارد ریال در این شهرستان پرداخت شده است. وی ادامه داد: صدور اسناد مالکیت قانون سامان‌دهی از جمله فعالیت‌های شاخص در این شهرستان است؛ به منظور تثبیت و رسمیت بخشیدن به مالکیت روستائیان و شهرهای زیر ۲۵هزار نفر جمعیت و ایجاد انگیزه و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه و تشویق به سرمایه‌گذاری در روستاها، بنیاد مسکن با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک اقدام به نقشه‌برداری و صدور اسناد املاک واقع در بافت مسکونی روستاها و شهرهای زیر ۲۵هزار نفر جمعیت می‌کند که در سال گذشته تعداد ۱۲۵ فقره سند صادر و تحویل متقاضیان شده است. 
مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرمبید همچنین از واگذاری اراضی به عنوان یکی از فعالیت‌هایی که انگیزه ماندگاری در مناطق روستایی را افزایش می‌دهد، یاد کرد و گفت: به جهت تأمین مسکن قشر جوان روستایی و شهری تعداد ۶۸ قطعه زمین به واجدان شرایط واگذار شد. در حال حاضر ظرفیت بالای روستاییان فارس، نگاه ویژه‌ به حمایت از تولیدات این قشر مولد را بیش از هر زمان دیگری ضروری ساخته و برای بهره‌گیری از این ظرفیت نیاز است اقدامات محرومیت‌زدایی در این مناطق با جدیت بیشتری دنبال شود. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی