[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

تأثیر مصرف نمک در کاهش فشارخون، روزنامه شیراز نوین

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قطع کردن فقط یک قاشق چای‌خوری نمک در روز، فشارخون را تقریباً به اندازه دارو کاهش می دهد.
به گزارش خبرنگار مهر به‌نقل از مدیسن نت، «نورینا آلن»، استاد پزشکی پیشگیرانه در دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن فاینبرگ در شیکاگو و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: ما دریافتیم که ۷۰ تا ۷۵ درصد از همه افراد، صرف‌نظر از اینکه قبلاً داروهای فشارخون مصرف می‌کنند یا نه، اگر سدیم رژیم غذایی خود را کاهش دهند، احتمالاً فشارخونشان کاهش می‌یابد.
او افزود: محققان قبلاً نمی‌دانستند افرادی که از داروهای فشارخون استفاده می‌کنند، می‌توانند با کاهش مصرف سدیم، فشارخون خود را حتی بیشتر کاهش دهند یا خیر؟
در این مطالعه، شرکت‌کنندگان میان‌سال تا مسن مصرف نمک خود را حدود ۱ قاشق چای‌خوری در روز کاهش دادند.
دکتر «دیپاک گوپتا»، یکی از محققان اصلی دیگر این مطالعه، گفت: نتیجه کاهش فشارخون سیستولیک به میزان حدود ۶ میلی‌متر جیوه بود که تأثیرش با اثر یک داروی خط اول که معمولاً برای فشارخون بالا استفاده می‌شود قابل مقایسه است.
فشارخون سیستولیک فشاری است که در شریان‌ها در هنگام ضربان قلب وارد می‌شود؛ این اولین عدد در زمان خوانش اندازه‌گیری فشارخون است.
فشارخون بالا عامل اصلی بیماری و مرگ در سراسر جهان است؛ فشار اضافی روی شریان‌ها می‌تواند باعث نارسایی قلبی، حملات قلبی و سکته شود. آلن گفت: فشارخون بالا بر توانایی قلب برای پمپاژ خون به طور مؤثر تأثیر می‌گذارد.
این مطالعه شامل ۲۱۳ مرد و زن، از ۵۰ سال تا ۷۰ سال بود؛ آنها به طور تصادفی به گروه پیروی‌کننده از یک رژیم غذایی با سدیم بالا(۲۲۰۰ میلی گرم در روز در کنار رژیم معمول خود) یا گروه رژیم کم سدیم(در مجموع ۵۰۰ میلی گرم در روز) به مدت یک هفته قرار گرفتند؛ سپس رژیم غذایی هر گروه به دیگری تغییر کرد.
قبل از هر بار ویزیت، شرکت‌کنندگان مانیتور فشارخون می‌پوشیدند و ادرارشان به مدت ۲۴ ساعت جمع‌آوری می‌شد.
در مقایسه با رژیم غذایی معمول افراد، ۷۲ درصد از شرکت‌کنندگان در هنگام پیروی از رژیم کم‌سدیم، فشارخون سیستولیک کمتری داشتند.
به گفته محققان، فشار سیستولیک افراد با مصرف رژیم کم‌سدیم در مقایسه با رژیم غذایی پُرسدیم ۷ تا ۸ میلی‌متر جیوه و در مقایسه با عادات غذایی معمول آنها ۶ میلی‌متر جیوه کاهش یافت.
گوپتا در بیانیه خبری نورث وسترن گفت: تأثیر کاهش سدیم رژیم غذایی بر کاهش فشارخون تقریباً در همه افراد، از جمله افرادی که فشارخون طبیعی، فشارخون بالا، فشارخون تحت درمان و فشارخون درمان‌نشده داشتند، ثابت بود.
محققان گفتند این یافته‌ها اهمیت کاهش مصرف سدیم را تقویت می‌کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی