[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

سوت‌هایی که صدرنشینی را از فجر گرفت ، روزنامه شیراز نوین

 محمدرضا جوکار - گروه ورزش
چهارشنبه هفته گذشته فجر شهید سپاسی در خرم‌آباد میهمان تیم خیبر بود و اسیر حواشی و ناداوری‌هایی شد که مسائل فنی مسابقه را کاملاً تحت تأثیر قرار داد.
فجری‌ها که در این بازی خیلی زود از میزبان خود با یک گل پیش افتادند در ادامه با حواشی و سوت‌های اشتباه و مغرضانه داور مواجه شدند؛ به طوری که در همان نیمه اول با چهار کارت زرد که هیچ‌کدام روی خطاهای فنی و غیرورزشی نبود همراه شد و تمرکز بازیکنان و مربیان تیم را کاملاً به هم ریخت. 
عباس راکی، داور خوزستانی این‌ مسابقه که به نظر از اضافه وزن زیادی هم برخوردار بود و از قضا رفاقت دیرینه‌ای با خسروی، رئیس هیت فوتبال لرستان دارد و قضاوت این دیدار حساس به او سپرده شده بود با هر اعتراض از سوی بازیکنان و نیمکت فجر شهید سپاسی به قضاوت و سوت‌های او به نظر جری‌تر شده و تغییری در قضاوت وی مشاهده نمی‌شد.
در نیمه دوم کاملاً ورق بازی به سود میهمان تغییر کرد؛ داور با اعلام چندین خطای بی‌مورد از جمله خطای شش ثانیه از گلر فجر شهید سپاسی و در رأس آن  یک پنالتی واقعاً مشکوک و بی‌مورد که حتی در تصاویر تلویزیونی هم علت آن مشخص نبود(هرچند که گزارشکر بازی اصرار عجیبی داشت که حتماً خطایی رخ داده) دو تا سه بار علت خطای پنالتی را تغییر داد.
فحاشی شدید تماشگران خرم‌آبادی به کادر فنی تیم فجر شهید سپاسی از نکات بسیار منفی این‌ مسابقه بود که بارها توسط هواداران خرم‌آبادی تکرار می‌شد.
لیز‌رپراکنی روی چشم‌های گلر فجر شهید سپاسی بارها توسط هواداران در صحنه‌های مهم و پنالتی تیم خیبر انجام‌ می‌شد.
همچنین درگیری مدیر رسانه‌ای تیم خیبر با سرمربی تیم فجر شهید سپاسی در هنگام‌ صحبت با داور مسابقه و حتی درگیری لفظی داور با بازیکنان و کادر فنی فجر شهید سپاسی در طول مسابقه همگی از نکات منفی این ‌مسابقه بود که تمام ‌مسائل فنی مسابقه را‌ تحت‌الشعاع قرار داد.  
داوری که در نیمه اول ۴ دقیقه وقت اضافه گرفته بود، در نیمه دوم به علت اعتراض فجری‌ها به داوری و توقف مکرر بازی و به علاوه، تعویض‌های دو تیم و مصدومیت‌های بازیکنان در نیمه دوم ‌تنها ۵ دقیقه وقت اضافه گرفت و حتی در حمله فجر شهید سپاسی در دقایق پایانی قبل پایان یافتن ۵ دقیقه اضافه، سوت پایان بازی را به صدا درآورد.
نکته عجیب اینکه علی‌رغم حضور خبرنگاران و آماده بودن سالن کنفراس، کنفرانس خبری به دستور مدیرعامل خیبر لغو شد و کادر فنی این تیم در نشست خبری حضور پیدا نکردند.
رجب‌زاده هم که حاضر به مصاحبه در رختکن نشد علی‌رغم شکست تیمش در سالن کنفرانس حاضر شد و صحبت‌های خود را عنوان کرد.
مهدی رجب‌زاده که به شدت از عملکرد داوری و رقم خوردن نتایج در بیرون زمین گلایه داشت، کسانی که در این ناداوری‌ها نقش اساسی داشتند را زیر دِین خود و باشگاه فجر شهید سپاسی دانست.
عباس راکی، داور خوزستانی این‌ مسابقه که رابطه دوستی و نزدیکی بین او با خسروی، رئیس هیئت فوتبال خرم‌آباد وجود دارد، شائبه‌های زیادی برای انتخاب این داور برای این‌ مسابقه ایجاد کرده بود.
 باشگاه فجر شهید سپاسی که به شدت از اتفاقات این مسابقه گلایه‌مند بود با طرح شکایت از اتفاقات منفی  پیش‌آمده و داور این ‌مسابقه، مسبب بروز تمام این مشکلات را سازمان لیگ می‌داند.
ناگفته نماند که تیم سایپای تهران هم که دو هفته گذشته در خرم‌آباد میهمان این تیم بود با همین حاشیه‌های داوری همراه شد که حتی گلایه‌ها و مصاحبه سرمربی این تیم علیه اتفاقات پیش‌آمده موجب محرومیت این سرمربی هم شد.
**تأیید اعتراض فجری‌ها توسط دو کارشناس داوری: پنالتی خیبر اشتباه بود
در ارتباط با این دیدار پرحاشیه، خبرگزاری ایسنا دیروز جمعه در مطلبی عنوان کرد که دو کارشناس داوری در برنامه‌های زنده تلویزیونی تأیید کرده‌اند که در داوری دیدار مهم این هفته جام آزادگان، اشتباهاتی علیه صدرنشین رقابت‌ها رخ داده است؛ اشتباهاتی که منجر به ایجاد حواشی، تغییر نتیجه بازی و در نهایت تغییر در صدر جدول شد.
در مطلب منتشرشده در خبرگزاری ایسنا آمده است: «روز چهارشنبه در چارچوب هفته دوازدهم رقابت‌های لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور موسوم به جام آزادگان، یک دیدار حساس و مهم بین دو تیم فجر شهید سپاسی شیراز و خیبر خرم‌آباد در ورزشگاه جهان‌پهلوان تختی خرم‌آباد برگزار شد؛ داور این مسابقه، عباس راکی، داور اهل شهرستان ایذه استان خوزستان بود.
در این مسابقه تیم فجر شهید سپاسی در نیمه اول به گل رسید و از میزبان خود پیش افتاد؛ در ادامه یک ضربه پنالتی به سود خیبر اعلام شد که منجر به گل نشد.
در نیمه دوم، اعلام یک ضربه پنالتی دیگر علیه فجر شهید سپاسی با اعتراض شدید بازیکنان و کادر فنی این تیم مواجه شد؛ در نهایت خیبر به گل تساوی دست یافت و دقایقی بعد با زدن یک گل دیگر، بازی مهم و اصطلاحاً شش‌امتیازی هفته دوازدهم را به سود خود به پایان رساند و صدرنشین رقابت‌ها شد.
پس از پایان این دیدار، مسائل داوری به مهم‌ترین موضوع بحث درباره آن تبدیل شد؛ به گونه‌ای که مهدی رجب‌زاده، سرمربی فجری‌ها صحبت‌های تندی در این زمینه مطرح کرد و حتی محمدحسین مفتاحی، مدیرعامل این باشگاه، ترک عادت کرد و برای نخستین بار روی آنتن برنامه تخصصی مسابقات جام آزادگان در شبکه ورزش به گلایه از نحوه قضاوت و همین‌طور نحوه چینش و انتخاب داوران پرداخت. یکی از انتقادات وی، انتخاب یک داور لُر زبان برای دیداری بود که به میزبانی یک تیم از استان لرستان برگزار می‌شد.
در برنامه «فوتبال یک» که از شبکه ورزش سیما پخش شد، کارشناس داوری اعتراض فجری‌ها را وارد دانست. 
علی میرزابیگی گفت: روی صحنه‌ای که پنالتی در نیمه نخست به سود میزبان اعلام شد، متأسفانه داور مسابقه فاصله بسیار زیادی از محل رخ دادن برخورد داشت و نباید به راحتی اعلام پنالتی می‌کرد.
این داور تهرانی افزود: داوران در اعلام ضربات پنالتی باید خیلی با احتیاط عمل کنند و برای سوت زدن، دستشان بلرزد. روی این صحنه، دروازه‌بان حق دارد به سمت توپ برود و در لحظه آخر، سعی می‌کند پای خود را جمع کرده و به بازیکن مهاجم برخورد نکند. در نهایت برخورد اتفاق افتاد، اما به اعتقاد من پنالتی نبود و داور مسابقه نباید از آن فاصله دور، چنین تصمیم مهمی می‌گرفت.
میرزابیگی در خصوص پنالتی نیمه دوم خیبر نیز گفت: آن هم به اعتقاد من پنالتی نبود؛ پنالتی یک تصمیم بزرگ و سرنوشت‌ساز است و باید خطای خیلی آشکاری رخ دهد تا داور اعلام پنالتی کند. در این صحنه، هر دو بازیکن با یکدیگر درگیر بودند و قبل از ضربه کرنر، باید داور سوت می‌زد و به بازیکنان تذکر می‌داد. 
وی همچنین به انتقاد از کیفیت تصاویر و نحوه فیلم‌برداری پرداخت و بیان کرد: متأسفانه فیلم‌برداری‌ها در ورزشگاه‌های ما هم به شکلی است که نمی‌توان صحنه‌ها را خوب تشخیص داد، اما این‌چنین برخوردهایی در ضربات آزاد طبیعی است و اگر بخواهیم همه این‌ها را پنالتی بگیریم، در هر بازی باید چند پنالتی اعلام شود.
علی میرزابیگی در نهایت هر دو پنالتی اعلام‌شده در این مسابقه را مردود دانست.
در برنامه تلویزیونی ورزش فارس که از صداوسیمای مرکز استان فارس پخش شد نیز از نظرات یک داور قدیمی فوتبال استفاده شد.
حیدر شکور گفت: من صحنه‌های مشکوک این بازی را به دقت دیدم و فکر می‌کنم داور این مسابقه دوندگی خوبی در بازی نداشت و جای‌گیری‌هایش هم اشتباه بود؛ به‌جز دو صحنه‌ای که منجر به اعلام پنالتی شد، عباس راکی در میانه میدان هم دچار اشتباهاتی شد.
وی در خصوص پنالتی اول تیم خیبر اظهار داشت: به اعتقاد من در این صحنه پنالتی اتفاق افتاد؛ دروازه‌بان فجر شهید سپاسی در محوطه جریمه بی‌احتیاطی کرد و زمانی که می‌خواست توپ را دفع کند به اشتباه پای مهاجم را هدف قرار داد و داور به درستی اعلام پنالتی کرد. داور فاصله خیلی زیادی با صحنه داشت، اما قضاوتش درست بود.
شکور درباره پنالتی دوم خیبر نیز گفت: من اصلاً نفهمیدم داور به چه علت دستور به ضربه پنالتی داد و در تصاویر هم چیزی مشخص نشد. 
حیدر شکور همچنین به انتخاب داور این مسابقه نیز ایراد گرفت و افزود: بهتر بود کسی که در ابتدای هفته دیدار دیگری را قضاوت کرده بود، برای این بازی مهم به کار گرفته نشود؛ ما داوران آماده زیادی داریم که می‌توانستند این بازی را قضاوت کنند.
گفتنی است با پیروزی خیبر خرم‌آباد برابر فجر شهید سپاسی، نماینده استان لرستان با 25 امتیاز صدرنشین شد و فجر شهید سپاسی با 23 امتیاز و دو پله سقوط، در جایگاه سوم جدول ایستاد. 
در هفته سیزدهم رقابت‌ها، روز چهارشنبه اول آذرماه تیم فجر شهید سپاسی نبرد حساس شهرآورد را مقابل شهر راز شیراز برگزار می‌کند و روز پنجشنبه، خیبر خرم‌آباد در آستارا به مصاف شهرداری این شهر خواهد رفت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی