[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

سرانه جمعیت شیراز با کتابخانه‌های موجود همخوانی ندارد، روزنامه شیراز نوین

به گزارش روابط عمومی مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز، مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز ضمن تبریک هفته کتاب و کتاب‌خوانی و اشاره به برگزاری دهمین طرح پیوند با کتاب، گفت: به همت مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز، ۱۵هزار جلد کتاب تاکنون در ۱۰ مرحله بین شهروندان شیرازی توزیع شده است و اگر هر کتاب به طور میانگین بین ۵ نفر در گردش بوده باشد، حدود ۷۵هزار بار کتاب‌خوانی صورت گرفته است که با این کار، سرانه پایین مطالعه را به‌گونه‌ای بالا برده‌ایم. سیدعبدالرضا دستغیب بر لزوم افزایش سرانه مطالعه کتاب در کشور تأکید کرد و افزود: در جامعه‌ای که پیوند مستمر با کتاب وجود دارد، سطح فرهنگی عمومی بالا می‌رود و انس با یار مهربان تأثیر مثبتی بر مسائل مختلف فرهنگی دارد. وی یادآور شد: امروز ۱۰۰۰ جلد کتاب در مجاورت سرای یار مهربان واقع در پایانه اتوبوسرانی نمازی در معرض دید همشهریان و علاقه‌مندان قرار گرفت تا با علایق و سلایق مختلف کتاب موردنظر خود را انتخاب و مطالعه کنند و از شهروندان نیز خواسته شد که پس از مطالعه، کتاب را در محل عمومی یا بین خانواده یا خویشاوندان قرار دهند تا دیگران از آن استفاده کنند. مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز با اشاره به اراده جدی مجمع خیرین برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، ادامه داد: همیاران مهربان که با مجمع خیرین به عنوان کتابدار در سراهای یار مهربان همکاری می‌کنند، در پایانه‌های نمازی و شاهچراغ(ع) به شهروندان کتاب امانت می‌دهند. دستغیب به آرزوی دیرینه مردم شیراز که ساخت و تکمیل کتابخانه مرکزی است، اشاره کرد و گفت: در سفر هیئت دولت و رئیس‌جمهور به استان فارس، وعده ساخت آن توسط مسئولان داده شد؛ امیدواریم با پیگیری جدی متولیان امر، هر سه ماه، میزان پیشرفت این کتابخانه به مردم گزارش شود.
احداث خیابان کتاب در شیراز
مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز با اشاره به احداث خیابان غذا در یکی از خیابان‌های شیراز، تصریح کرد: از متولیان فرهنگ انتظار می‌رود خیابانی به عنوان «خیابان کتاب» در شیراز جانمایی و راه‌اندازی شود تا شاهد تبادل، امانت و میز مطالعه شبانه کتاب و نهایتاً ارتقای سطح فرهنگ عمومی شهر باشیم. دستغیب با بیان اینکه به دلایلی کتاب از سبد خانوار حذف شده است، خاطرنشان کرد: امروز چاپ کردن کتاب هزینه‌ زیادی دارد؛ از سوی دیگر خانواده‌ای که به سختی امرار معاش می‌کند و در تأمین اولین نیازهای زندگی خود با مشکل مواجه است، کتاب در زندگی روزمره‌اش نقشی 
ندارد.
وی ابراز امیدواری نمود تا در شورای فرهنگ عمومی کشور تدبیری اندیشیده شود تا کتاب به صورت یارانه در اختیار نویسندگان، ناشران و کسانی که در مسیر فرهنگی حرکت می‌کنند، قرار داده شود.
سیدعبدالرضا دستغیب با اشاره به نقش مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز در راستای اعتلای فرهنگ‌سازی در حوزه کتاب، خاطرنشان کرد: ایجاد سرای یار مهربان، از کارهای ماندگار در حوزه کتاب است. کتابخانه‌ای نیز به همت مجمع خیرین و توسط خیر در بوستان کوثر ساخته شد و در اختیار نهاد کتابخانه‌ها قرار گرفت که چندین سال است مورد استفاده شهروندان قرار گرفته است. مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز اضافه کرد: کتابخانه دیگری هم در مهدی‌آباد (کتس بس) با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است و امیدواریم هرچه سریع‌تر آماده بهره‌برداری شود تا با توجه بیشتر به محروم‌ترین منطقه شیراز، شاهد رشد فرهنگی و افزایش سرانه مطالعه در آن بخش شیراز باشیم.
عدم همخوانی سرانه جمعیت با کتابخانه‌های شیراز 
مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز، معتقد است دسترسی مردم به کتابخانه در شیراز و استان فارس مناسب نیست؛ چراکه سرانه جمعیت با کتابخانه‌هایی که در شیراز و فارس احداث شده است، همخوانی ندارد. وی تصریح کرد: امروز شاهد افزایش بیش از پیش فست‌فودها و دسترسی آسان مردم به آنها هستیم؛ در حالی‌ که شهروندان برای رسیدن به کتابخانه باید مسیرهای طولانی را طی کنند و این یک مشکل جدی است. دستغیب با انتقاد از وضعیت کنونی جامعه‌ای که مدعی فرهنگ و اصول مطالعه است، بر اهمیت مطالعه در بالا رفتن سطح فرهنگ یک جامعه تأکید کرد و کتاب‌خوانی و بالا بودن سرانه مطالعه در کشورهای پیشرفته را عامل اساسی توسعه‌یافتگی آنها عنوان کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی