[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دمکراسی اکثریت‌محور، روزنامه شیراز نوین

تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: عقلانی‌ترین روش اداره کشور، «دمکراسی اکثریت‌محور» است که از صندوق‌های رأی درمی‌آید و راه‌های دیگر، خطاها و هزینه‌هایی به مراتب بیشتر دارند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با اعضای تحریریه پایگاه خبری «بیان فردا» گفت: به نظر من، عقلانی‌ترین روش اداره کشور، «دمکراسی اکثریت‌محور» است که از صندوق‌های رأی درمی‌آید و راه‌های دیگر، خطاها و هزینه‌هایی به مراتب بیشتر دارند.
وی با تأکید بر اینکه اگر کسانی نمی‌گذارند بخشی از جامعه وارد این رقابت ساده سالم در انتخابات بشوند، کارشان به دور از عقلانیت است و روش دیگری را جایگزین دمکراسی و حاکمیت اکثریت مردم کرده‌اند، افزود: با فرصت ندادن به بخش‌هایی از جامعه در انتخابات‌ها، حذف شدگان نمی‌توانند خِرد خودشان را در جامعه نشان دهند و جامعه از آن محروم می‌شود. نوه امام خمینی(ره) دلیل برتری دمکراسی نسبت به سایر اشکال حکومتی را تکیه آن بر «عقلانیت» خواند و اظهار کرد: بر اساس عقلانیت، بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش این است که نظر اکثریت ملاک باشد. باید به این نکته ظریف توجه داشت که اکثریت «ملاک حقیقت» نیست، بلکه اکثریت «ملاک 
اطاعت» است.
وی تأکید کرد: این طور نیست که هرچه مردم می‌گویند درست باشد؛ اگر همه مردم می‌گفتند که زمین به دور خورشید نمی‌چرخد، به مفهوم این نیست که خورشید دور زمین می‌چرخد. بلکه در مقام عمل و در حکومت‌داری، بهتر این است که به حرف مردم گوش کنیم؛ چون حداقل سود آن این است که شیوه کم‌هزینه‌تری است و شاید بتوان گفت که خطای آن از نقطه مقابلش کمتر است.
وی یادآور شد: ما در همین طول عمر خویش دیده ایم که مردم به کسانی رأی دادند که از دید ما خطا بود ولی به هر حال مردم رأی دادند. اما این هم مهم نیست و مردم خودشان مسیر خود را اصلاح می‌کنند. حالا سؤال جدی شما این است که با همه این‌ها و با همه قیوداتی که گفتیم، آیا راه دیگری به جز دمکراسی وجود دارد؟ من نمی‌شناسم. یادگار امام(ره) در ادامه در خصوص وقایع اخیر کشور گفت: در شرایط تلخ و حساس ۵۰ روز اخیر هم که شاهد اعتراضات و اتفاقات ناگواری بوده‌ایم، باز هم باید به این نگاه توجه کنیم که چاره‌ای جز حاکم کردن عقلانیت و در پیش گرفتن رویکردهای «راه‌حل‌محور» نداریم. سید حسن خمینی تصریح کرد: در جا زدن در تلخی‌ها -هرچقدر هم آن تلخی‌ها عمیق و تکان دهنده باشند- دردی را درمان نمی‌کند و در این میان رسانه‌ها وظیفه بسیار خطیری را برعهده دارند.
وی عنوان کرد: رسانه‌های داخلی نباید صرفاً به انعکاس تلخی‌ها بپردازند و به دنبال تحریک احساسات و تشدید تقابل‌های اجتماعی مشغول شوند؛ بلکه باید به دنبال باز کردن افق روشن به روی مسئولان و مردم باشند و در این راستا با کمک نخبگان دلسوز، راه‌های برون رفت از وضع کنونی را ارائه دهند. این راه‌حل‌ها باید مشفقانه و معطوف به آرام کردن فضای اجتماعی باشد. یادگار امام(ره) یادآور شد: همانگونه که در بیانیه ۶بندی خود گفتم، «گفت‌وگو» تنها راه برون رفت از بن بست‌های اجتماعی است. اگر رسانه‌های داخلی برخوردار از آزادی عمل باشند، مهم‌ترین مرجع برای تحقق این هدف هستند؛ ولو در ابتدای امر با مقاومت‌ها و بازخوردهای منفی مواجه شوند، اما باید مسیر گفت‌وگو را بدون ترسیدن از واکنش‌های اولیه گشود و آن را بسط داد.
سید حسن خمینی ادامه داد: درباره گفت‌وگو لازم است این نکته را هم اضافه کنم که گفت‌وگو نه تفهیم اتهام به طرف مقابل است و نه به قصد اقناع او انجام می‌پذیرد. در گفت‌وگویی که برای حل مشکلات کشور مطرح کردم، اصلاً قصد نباید حتی کشف حقیقت باشد. بحث برای کشف حقیقت در جای خود کاملاً درست است، ولی گفت‌وگو برای یافتن راه حلی است که همه ضمن حفظ عقاید خود، به آن تن دهند و آن را مفیدترین راه بدانند. وی تصریح کرد: گفت‌وگو البته در سطح ملی در انتخابات تجلی می‌یابد؛ یعنی همه حرف‌ها در آنجا زده می‌شود و مردم هم آن کسی را که می‌خواهند، انتخاب می‌کنند. یادگار امام(ره) با بیان اینکه در گفت‌وگو باید طرفین خود را هم سطح دیگری بدانند، ادامه داد: صد البته هرگز نباید به مقدسات و محترمات طرف مقابل توهین کنند. به خاطر همین هم خشونت پایان گفت‌وگوست؛ چراکه خشونت توهین عملی است. پس دشنام و توهین و خشونت و ستیزه‌جویی راه هرگونه گفت‌وگو را می‌بندد.
سید حسن خمینی با یادآوری اینکه امروز بزرگ‌ترین مانع گفت‌وگوی واقعی و مؤثر در کشور، بسط خشونت است، گفت: خشونت بلای خانمان‌سوزی است که می‌تواند کشور را به بدترین شرایط متصور برساند و رسانه‌ها وظیفه دارند به همگان نسبت به این خطر هشدار دهند. وی با ابراز همدردی با تمام کسانی که در اعتراضات اخیر، حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع) و حوادث سیستان و بلوچستان دچار مصیبت شدند، تصریح کرد: چه از مردم عادی با هر مذهب و تفکر و چه از مأموران دولتی، هر خونی که ریخته شود، متعلق به این ملت بوده و از دست رفتن هر کدام آنها خسارت بار است.
یادگار امام(ره) افزود: البته وقتی از خشونت سخن می‌گوییم، صرفاً خشونت فیزیکی مدنظر نیست و خشونت کلامی را هم شامل می‌شود؛ بدین معنا که همانگونه که صحنه‌های تلخ و بعضاً فجیع در خیابان‌ها خطرناک است، خشم کلامی نیز ویرانگر تمام پیوندها و ارتباطات اجتماعی است. چه زبان به ناسزا و فحش گشودن و چه تهدید و خط و نشان کشیدن، جز تعمیق مشکلات و شکاف‌ها اثر دیگری ندارد. سید حسن خمینی با بیان اینکه خشونت کینه‌های عمیق می‌آفریند، گفت: باید جلوی این چرخه خطرناک را گرفت و تلاش کرد تا ضمن آرام شدن زمینه برای اصلاح زمینه‌های بروز اعتراضات و شنیدن سخن مردم فراهم شود که رسانه‌ها در این میان نقشی اساسی برعهده دارند.
وی گفت: البته توطئه‌های دشمنان خارجی و سرمایه‌گذاری سازمان یافته و پیچیده آنها روی اعتراضات داخلی را نباید دست کم گرفت و همواره باید نسبت به آنها هوشیار بود و دیگران را هم نسبت به آنها 
توجه داد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی