[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آیا هر روز به حمام رفتن برای ما مفید است یا ضررهایی هم دارد؟، روزنامه شیراز نوین

همه ما انسان‌ها ذاتاً تمیزی و پاک بودن را دوست داریم و اغلب برای اینکه بوی خوب و ظاهری آراسته داشته باشیم، روزانه به حمام می‌رویم و از مواد شوینده(صابون ، انواع شامپوها)، عطرها و ادکلن‌های گران‌قیمت استفاده می‌کنیم.
به گزارش بهداشت نیوز، اما موضوع اصلی این است که آیا هر روز به حمام رفتن برای ما مفید است یا ضررهایی هم دارد؟
فواید یک روز در میان حمام رفتن
1.کمتر در معرض عفونت قرار خواهید گرفت
ممکن است فکر کنید که هر روز دوش گرفتن سالم‌تر از دوش گرفتن کمتر است، اما در واقعیت برعکس عمل می‌کند. دوش گرفتن مکرر ممکن است تعادل میکروارگانیسم‌های پوست را مختل کرده و پوست را کمتر محافظت کند و در برابر عفونت آسیب‌پذیرتر شود. سیستم ایمنی بدن ما به تحریک خاصی توسط باکتری‌ها و کثیفی‌ها نیاز دارد و دوش گرفتن زیاد ممکن است سیستم ایمنی و توانایی‌های آن برای محافظت در برابر ویروس‌ها را تضعیف کند.
2. پیری زودرس
با دوش‌های طولانی و داغ ممکن است احساس آرامش کنید و پوست شما را تمیز کند، اما می‌تواند به پیری زودرس آن نیز کمک کنند. پوست ما با یک لایه بیرونی چرب پوشیده شده است که رطوبت را نگه می‌دارد تا پوست را برای مدت طولانی‌تری صاف و جوان‌تر نگه دارد. شست‌وشو و اسکراب می‌تواند این لایه محافظ را از بین ببرد و پوست شما را تحریک‌پذیر و دچار چین و چروک و خشکی کند.
3. رشد سریع‌تر موها
هر چقدر که متناقض به نظر می‌رسد، شستن روزانه موها در نهایت می‌تواند آن را کدرتر کند و چرب‌تر نشان دهد. وقتی موهای خود را هر روز می‌شویید، لایه بیرونی سبوم را که به‌عنوان یک سپر محافظ در برابر آسیب عمل می‌کند، از بین می‌برید. به‌عنوان پاسخ منافذ شما شروع به تولید حتی بیشتر از این ماده می‌کند و باعث می‌شود که پوست سر شما احساس خارش و تحریک کند و در نهایت منافذ را مسدود می‌کند. این به نوبه خود ممکن است رشد مو را مختل کند.
4. اضافه وزن 
دوش گرفتن بلافاصله بعد از خوردن یک غذای خوش‌مزه ممکن است جذاب به نظر برسد، اما این عادت در واقع ممکن است باعث افزایش وزن شما شود. هضم غذا نیاز به جریان خون مناسب در معده دارد و وقتی زیر دوش می‌روید، دمای بدن پایین می‌آید که سیستم گوارش شما را سردرگم می‌کند. اگر این کار را به طور منظم انجام دهید، ممکن است به سیستم گوارش شما آسیب برساند و باعث افزایش وزن شما شود.
5. کاهش واکنش‌های آلرژیک
دوش گرفتن بیش از حد ممکن است یک عامل کمک‌کننده به آلرژی‌های آزاردهنده شما باشد. هنگامی که پوشش اسیدی پوست آسیب می‌بیند، توانایی آن برای مبارزه با محرک‌های خارجی را کاهش می‌دهد. شستن تمام کثیفی‌ها از روی پوست شما باعث می‌شود سیستم ایمنی ما تنبل شود که به نوبه خود ممکن است منجر به آلرژی، آسم و حتی دیابت شود.
6. تقویت سلامتی و باروی
پوست برای سالم ماندن به تعادل باکتری‌هایی نیاز دارد؛ آبی که خود را با آن تمیز می‌کنیم ممکن است حاوی فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی مضر باشد، چه برسد به عطرها و افزودنی‌های مصنوعی زیادی که در صابون‌ها و ژل‌های شست‌وشو وجود داد. 
قرار گرفتن روزانه در معرض این مواد شیمیایی ممکن است باکتری‌های خوب پوست را مختل کند و باعث خارش، سوزش و یا بروز عفونت‌های مختلف شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی