[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تشکیل بازار آب با هدف بهینه‌سازی مصرف ، روزنامه شیراز نوین

هفتاد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با پیش از دستور ارائه گزارش پایش فضای کسب و کار استان فارس در تابستان 1402 و پنج دستور جلسه حذف نمونه برداری از بذور برخی از صیفی‌جات وارداتی به منظور تست ویروس روگوز گوجه‌فرنگی، راه‌اندازی نمایندگی اداره حفظ نباتات در منطقه ویژه اقتصادی شیراز، انجام تست و ارائه گواهی توسط مؤسسه ثبت و گواهی بذر مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی فارس، ضرورت نگاه قانونی به بازار آب و قیمت‌گذاری دستوری گوشت مرغ با حضور استاندار فارس، رئیس اتاق بازرگانی، اعضای دولتی و بخش خصوصی شورای گفت‌وگوی استان و همچنین مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی در سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد.
به گزارش دریافتی شیرازنوین به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، محمدصادق حمیدیان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، در هفتاد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس گفت: آب ارزشمندترین کالای دنیاست که در کشور ما فاقد قیمت است و بازار آب بدان معنی است که صاحبان پروانه چاه و بهره‌برداران از آب بتوانند آب مازاد خود را در اختیار دیگرانی که به آن آب برای تولید در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنعتی نیاز دارند، قرار داده شود.
وی افزود: هدف از ایجاد بازار آب این است که میزان آب موجود مورد مصرف بهینه قرار گیرد که با اجرای بازار آب شاهد توزیع پایدار آب خواهیم بود و ضمن توجه به مصرف بهینه، آب برای تولید محصول باارزش‌تر مورد استفاده قرار گرفته در عین اینکه بیلان آبخوان‌ها و تقویت آن هدف‌گذاری گردد.
حمیدیان اظهار داشت: در بازار آب به هیچ عنوان بحث اضافه برداشت مطرح نیست؛ بلکه به طور مثال باغدار یا صنعتگری وجود دارد که سرمایه‌گذاری کلان انجام داده و در زمان فعلی دچار مشکل کم‌آبی شده و در کنار آن کشاورز و بهره‌برداری وجود دارد که از آب چاه در اختیار به خوبی استفاده نمی‌کند. بنابراین بازار آب این امکان را می‌دهد که با در نظر گرفتن میزان مجاز آب، بخش‌های مورد نیاز از آن آب استفاده کنند و هزینه آن را بپردازند.
رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: یکی از شروط اجرای این طرح وجود کنتور هوشمند برای الزام به حفظ بیلان سفره‌های زیرزمینی است که اگر این طرح خوب کار شود، منافع و گشایش بسیار خوبی برای کل استان خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه این موضوع منافع و آسیب‌هایی دارد، ادامه داد: به طور حتم منافع اجرای طرح بازار آب در استان بیش از آسیب آن است؛ به طوری که با اجرای این طرح در استان شاهد پیامد مثبت آن در بخش‌های مدیریت مصرف، تغییر رویکرد به بخش آب، تغییر نوع کشت، حفظ آب و سفره‌های زیرزمینی استان، مصرف بهینه آب موجود و تعادل‌بخشی خواهیم بود. حمیدیان عنوان داشت: این طرح هم‌اینک به صورت آزمایشی در برخی از استان‌های کشور انجام می‌شود و آب مازاد چاه‌های کشاورزی مبادله می‌شود. دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با بیان اینکه تغییر نگاه قانونی به بازار آب ضروری است، تصریح کرد: بازار آب یک مکانیزم هوشمند بهره‌وری از آب است که در دنیا نیز چنین تجربه‌هایی وجود دارد و با توجه به موضوع بااهمیت و کارآمد بازار آب برای کشور، نیاز است ماده 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب نیز اصلاح شود. در این جلسه سایر مدعوین به بیان دیدگاه‌های کارشناسی خود در خصوص دستورهای جلسه پرداختند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی