[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

پیش‌بینی کارشناسان فناوری در مورد تغییر جهان به دست ربات‌های انسان‌نم، روزنامه شیراز نوین

پیش‌بینی کارشناسان فناوری در مورد تغییر جهان به دست ربات‌های انسان‌نما

کارشناسان برجسته حوزه فناوری در مصاحبه با دیلی میل، پیش‌بینی‌های خود را در مورد تغییراتی ارائه داده‌اند که قرار است در آینده توسط ربات‌های انسان‌نما در جهان اعمال شوند.به گزارش ایسنا و به‌نقل از دیلی میل، چین برنامه‌هایی را برای تولید انبوه ربات‌های انسان‌نما تا سال ۲۰۲۵ منتشر کرده است، زیرا شرکت‌های غربی از جمله شرکت «تسلا»(Tesla) متعلق به «ایلان ماسک»(Elon Musk) در رقابت هستند تا ربات‌های انسان‌نمای خود را تولید کنند. در این راستا، دیلی میل با کارشناسان برجسته در مورد این موضوع صحبت کرد که چگونه ربات‌های انسان‌نما می‌توانند جهان را تغییر دهند. یکی از کارشناسان گفت که این فناوری در دهه جاری به طور تصاعدی رشد خواهد کرد. شرکت خدمات مالی و بانکداری «گلدمن ساکس»(Goldman Sachs) پیش‌بینی کرده است که ارزش بازار ربات‌های انسان‌نما طی ۱۵ سال آینده در سراسر جهان به سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید و ربات‌های انسان‌نما بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۸ در کارخانه‌ها و بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵ در مشاغل دیگر قابل استفاده خواهند بود. «مارگا هوک»(Marga Hoek)، نویسنده کتاب «Tech For Good» معتقد است که این فناوری در بسیاری از زمینه‌ها تأثیر مثبت خواهد داشت، اما مردم باید برای آن آماده شوند. هوک گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که تا یک‌چهارم همه مشاغل ممکن است تحت تأثیر فناوری رباتیک و هوش مصنوعی قرار بگیرند؛ بزرگترین نگرانی من این است که همه انسان‌ها به‌جای پذیرش و پیش‌بینی، زمان زیادی را صرف ترسیدن می‌کنند. وی افزود: اکنون باید تحقیقاتی انجام شوند که نشان دهند مشاغل همچنان در دنیای ربات‌های انسان‌نما ارزش خواهند داشت؛ به‌عنوان مثال اگر ما افراد را آموزش ندهیم و برنامه‌های مدرسه را به طور بنیادین اصلاح نکنیم از این دنیای جدید عقب خواهیم ماند. تسلا در حال ساخت یک ربات رقیب به نام «اپتیموس»(Optimus) است که هدف آن انجام دادن هر کاری است که یک انسان می‌تواند انجام دهد و ماسک گفته که این ربات شاید حتی مهم‌تر از خودروهای شرکت باشد.
مراقبت ربات‌ها از سالمندان
هوک پیش‌بینی می‌کند که در آینده به‌جای پرستارهای انسان، ربات‌های انسان‌نما از افراد مسن و جوانان مبتلا به اختلالاتی مانند اوتیسم مراقبت خواهند کرد. هوک گفت: ما اکنون ربات‌هایی داریم که به احساسات واکنش نشان می‌دهند و رفتار را می‌خوانند. ما در آینده ربات‌هایی خواهیم داشت که با اختلالات روانی، اختلالات رفتاری، کودکان و بزرگسالان سر و کار دارند. ربات‌ها می‌توانند برای حمایت و کمک کردن به بازی وارد شوند و همچنین به مردم امکان دهند تا برای مدت بیشتری زندگی کنند.
کار کردن ربات‌ها در کارخانه‌ها و ساختمان‌ها
شرکت «آمازون»(Amazon) امسال یک ربات انسان‌نما را آزمایش کرد که در یکی از مراکز آن کار می‌کند و کارشناسان بر این باورند که ممکن است روزی کارخانه‌ها بدون هیچ انسانی کار کنند. «لیزا فارل»(Lisa Farrell)، مدیر توسعه کسب و کار در مؤسسه پژوهشی «نشنال رباتاریوم»(The National Robotarium) باور دارد که تا سال ۲۰۳۵، ربات‌های انسان‌نما تأثیر عمیقی را بر جامعه و اقتصاد جهانی خواهند داشت. فارل گفت: تولید انبوه ربات‌هایی با قیمت معقول به واسطه صرفه‌جویی در مقیاس و پیشرفت‌های فناوری قابل دستیابی است و ما تولید انواع ربات‌هایی را پیش‌بینی می‌کنیم که می‌توانند نیروی کار در بخش‌های تولید، مراقبت‌های بهداشتی، ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و موارد دیگر باشند. ربات‌های هوشمند می‌توانند بهره‌وری را افزایش دهند، کنترل کیفیت را بهبود بخشند و به انجام دادن کارهای تکراری یا خطرناک کمک کنند. باید دستاوردهای اقتصادی کلی حاصل شوند تا مشاغل جدیدی نیز با همکاری ربات‌ها پدید بیایند.
آموزش دادن ربات‌ها به جوانان
هوک تأکید کرد: به کار گرفتن ربات‌ها در حوزه آموزش، یک بازار به سرعت در حال رشد است که پیش‌بینی می‌شود ارزش آن تا سال ۲۰۲۵ به ۳.۱ میلیارد دلار برسد. پروفسور «آنجلو کانجلوسی»(Angelo Cangelosi)، استاد هوش مصنوعی «دانشگاه منچستر»(University of Manchester) گفت: ربات‌ها می‌توانند نقش‌های متفاوتی را در کلاس‌های درس ایفا کنند؛ به‌عنوان مثال از آنها می‌توان به‌عنوان دستیار تدریس در مدارس استفاده کرد.
کانجلوسی ادامه داد: در پنج تا ۱۰ سال آینده، شاهد بهبود استفاده از ربات‌ها در کارهایی مانند حمل اشیای کوچک و برقراری مکالمه خواهیم بود، اما ظهور ربات‌های انسان‌نمای کاملاً خودمختار به زمان بیشتری نیاز دارد. وی عنوان کرد: برخی از کارهای تکراری را می‌توان به راحتی با کمک ربات‌ها انجام داد، اما ما همیشه به تکنسین‌های ربات نیاز خواهیم داشت که بر این ربات‌ها نظارت و آنها را سرویس کنند. پیشرفت تدریجی در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی به جامعه زمان می‌دهد تا برای این تغییرات برنامه‌ریزی کند. من باور دارم که ما به تدریج شاهد استفاده از آنها در برخی از بخش‌ها برای حمایت کردن از کارگران خواهیم بود؛ برای مثال، ربات‌های انسان‌نما را می‌توان در کارخانه‌های تولیدی به کار گرفت تا با انسان‌ها برای مونتاژ قطعات کار کنند. همچنین از آنها می‌توان برای مراقبت‌های اجتماعی یا به‌عنوان یک کمک‌آموزشی در مدارس استفاده کرد.
ربات‌های جراح
ربات‌های جراح هم در مناطق دورافتاده که ممکن است به جراح متخصص دسترسی نداشته باشند و هم در میدان جنگ، یک فناوری متحول‌کننده خواهند بود. هوک گفت: اگر از ربات‌ها برای انجام دادن جراحی‌های دقیق استفاده کنیم، آنها می‌توانند کارآمد باشند. منظورم این است که خیلی بهتر از انسان عمل خواهند کرد، زیرا چشم و انگشتان انسان از نظر مهارت محدود هستند؛ بنابراین، اگر از ربات‌های انسان‌نما برای جراحی دقیق استفاده کنیم، می‌توانند کارهایی را انجام دهند که ما نتوانسته‌ایم انجام دهیم. وی افزود: ۳۰ ثانیه اول پس از آسیب در میدان جنگ برای بقا بسیار مهم است و هیچ نگرانی در مورد آسیب دیدن ربات‌ها وجود ندارد.
ربات‌های کشاورز
هوک معتقد است ربات‌ها به کشاورزی دقیق کمک خواهند کرد که به مقابله کردن با کمبود مواد غذایی کمک می‌کند. وی افزود: مشکل کمبود غذای سالم در سراسر جهان وجود دارد و جمعیت جهان همچنان در حال افزایش یافتن است. 
هوک تصریح کرد: ربات‌ها در واقع می‌توانند به افزایش تولید کمک کنند و کشاورزی دقیق را انجام دهند؛ برداشت بهتر محصولات می‌تواند از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی