[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

پیشگیری از کشتار کوسه‌ها با روش زیست‌سازگار محققان ایرانی، روزنامه شیراز نوین

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از فناوری بومی توانستند ماده «اسکوالن» را به‌عنوان یکی از ترکیبات پُرکاربرد در صنایع آرایشی، بهداشتی تولید و آن را جایگزین کشتار کوسه‌ها کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، اسکوالن یک ترکیب آلی است که از چربی طبیعی به دست می‌آید و به طور عمده بر روی پوست وجود دارد؛ این ماده در حوزه‌های مختلف از گرید آرایشی و بهداشتی تا دارویی کاربرد دارد و عمدتاً از بدن کوسه استخراج می‌شود. متخصصان شرکت دانش‌بنیان رویان دارو پیشرو ایرانیان توانسته‌اند این ماده پُرکاربرد را با تکیه بر فناوری بومی و از منابع سازگار با محیط زیست استخراج و فرآوری کنند.
محمود ابراهیمی، مدیرعامل این شرکت با اشاره به فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان در زمینه خلق توسعه و به‌کارگیری دانش و فناوری گیاهان دارویی به اهداف این مجموعه فناور پرداخت و عنوان کرد: گسترش و کاربرد اختراع، نوآوری و تجاری‌سازی نتایج، تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و یا خدمات در حوزه فناوری‌های برتر یا فناوری‌های با ارزش‌افزوده بالا در حوزه گیاهان دارویی در کشور را از مهم‌ترین اهداف شرکت رویان دارو پیشرو ایرانیان است.
این فعال فناوری، اسکوالن دوست‌دار محیط زیست را محصول دانش‌بنیان این شرکت معرفی و بیان کرد: اولین بار شرکت فایزر تحت عنوان N۵۹ در بازار آنفلوانزا از این ماده استفاده کرد، با ایده‌ای که از شرکت فایزر گرفتیم کار استخراج این ماده را به روش نوآورانه انجام داده و برای بیماران کووید مصرف کردیم که درگیری‌های ریه را با توجه به خواص ضدالتهابی خیلی خوبش، کاهش داد و این موضوع منجر به کاهش تعداد بیماران نیازمند بستری شد.
وی با بیان اینکه این ماده در حال حاضر برای بیماران قلبی، عروقی و دیابتی نیز استفاده می‌شود، افزود: این ماده خواص متعدد دارویی دارد؛ به طوری که از کلسترول و چربی و قند خون جلوگیری می‌کند و انسداد عروق را از بین می‌برد. ابراهیمی با بیان اینکه اسکوالن موجود در بازار ایران از منابع حیوانی به دست می‌آید و واراداتی است، گفت: این ماده از کشورهای دارای کوسه مانند اندونزی و کانادا وارد می‌شود؛ این در حالی است که ما برای استخراج این ماده از منبع گیاهی استفاده و منبع حیوانی را به منبع گیاهی بومی که در داخل کشور وجود دارد تبدیل کرده‌ایم. مدیرعامل رویان دارو پیشرو ایرانیان افزود: این اسکوالن دوست‌دار محیط زیست بوده و نیازی به کشتار کوسه‌ها نیست و توانسته‌ایم همان ماده را با همان کیفیت از منبع گیاهی به دست آوریم.
این فعال حوزه دانش‌بنیان با اشاره به واردات یک میلیون دلاری اسکوالن گفت: این ماده در بازار فرم‌های مختلفی دارد و از آن به‌عنوان مکمل‌های غذایی و یا در حوزه پوست استفاده می‌شود، اما با کاربری ایجادشده توسط تیم ما این ماده برای اولین بار برای بیماران کرونا، آنفلوانزا، بیماران قلبی و عروقی و همچنین بیماران دیابتی معرفی شده است.
ابراهیمی با اشاره به توانمندی در تأمین نیاز داخلی عنوان کرد: از آنجایی که دانش فنی را به طور کامل در اختیار داریم با دریافت مجوزهای لازم و اختصاص بودجه مناسب برای تولید می‌توانیم نیاز بازار را پوشش دهیم و حتی امیدواریم قدم‌های بلندی برای صادرات برداریم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی