[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

راهکارهایی ساده برای رفع رفلاکس معده، روزنامه شیراز نوین

درمان رفلاکس اسید در صورتی که خیلی شدید نباشد و فقط علائم خفیفی مانند ناراحتی خفیف قفسه سینه یا مشکل در بلع را تجربه کنید، می‌تواند بسیار ساده باشد.
به گزارش مشرق، رفلاکس اسید که می‌تواند منجر به بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) شود، زمانی رخ می‌دهد که اسید از معده وارد مری شود و باعث تحریک آن شود. GERD زمانی رخ می‌دهد که رفلاکس اسید به طور منظم برای شما اتفاق می‌افتد؛ اگرچه بسیاری از افراد می‌توانند گهگاه به رفلاکس اسید مبتلا شوند که به عنوان سوزش سر دل نیز شناخته می‌شود. التهاب طولانی‌مدت مری ناشی از رفلاکس اسید می‌تواند منجر به عوارض دیگری شود مانند:
- باریک شدن مری که می‌تواند منجر به مشکلات بلع شود.
- ایجاد زخم‌های باز در مری که می‌تواند خون‌ریزی کند و باعث مشکل در بلع شود.
- تغییرات پیش‌سرطانی در مری مانند تغییر در پوشش زیرین مری.
سوزش سر دل و GERD هر دو در رایج هستند. تحقیقات نشان داده است که حدود 20 درصد از آمریکایی‌ها به GERD مبتلا هستند. درمان رفلاکس اسید در صورتی که خیلی شدید نباشد و فقط علائم خفیفی مانند ناراحتی خفیف قفسه سینه یا مشکل در بلع را تجربه کنید، می‌تواند بسیار ساده باشد. در اینجا به برخی از درمان‌های خانگی برای این بیماری و اینکه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید، اشاره می‌کنیم.
راهکارهایی برای کنترل رفلاکس اسید
رفلاکس اسید بسته به رژیم غذایی و شدت آن می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد. علائم شایع آن عبارت‌اند از:
سرفه مزمن، اختلال در خواب به دلیل ناراحتی، سوزش سر دل در قفسه سینه پس از غذا خوردن و احساس توده در گلو. 
از پرخوری پرهیز کنید
از آنجایی که رفلاکس اسید معمولاً توسط غذایی که می‌خوریم ایجاد می‌شود، تمرکز بر رژیم غذایی می‌تواند شدت علائم را کاهش دهد. قانون شماره یک پرهیز از پرخوری است. تحقیقات نشان داده است که بیشتر علائم بعد از غذا رخ می‌دهد و هرچه حجم غذا بزرگ‌تر باشد، علائم بدتر می‌شود.
اضافه‌وزن خود را کاهش دهید
اضافه وزن یکی از عوامل تشدید رفلاکس اسید است. سعی کنید وزن سالم را حفظ کنید.
از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی خودداری کنید
غذاهای اسیدی که ممکن است باعث تشدید سوزش سر دل شوند عبارت‌اند از:
آب مرکبات، سس گوجه‌فرنگی، غذای سرخ‌شده، شکلات، قهوه، کافئین، نوشیدنی‌های گازدار، سیر و پیاز
غذاهای پرفیبر بخورید
غذاهایی که فیبر بالایی دارند می‌توانند به شما در جلوگیری و کاهش علائم رفلاکس اسید کمک کنند. سعی کنید غذاهایی مانند غلات کامل، سبزیجات ریشه‌دار مانند هویج و چغندر و سبزیجات سبز مانند بروکلی مصرف کنید. آجیل و میوه‌هایی با محتوای آب بالا مانند هندوانه نیز می‌توانند به کنترل شرایط شما کمک کنند.
قبل از خواب غذا نخورید
یکی از راه‌های جلوگیری از تأثیر رفلاکس اسید بر خواب، اجتناب از خوردن حداقل سه ساعت قبل از خواب است. مطالعات نشان داده است افرادی که نزدیک‌ به زمان خواب غذا می‌خورند، علائم GERD را افزایش می‌دهند.
از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید
اگر لباس‌های تنگ در اطراف ناحیه معده بپوشید، مانند کمربند تنگ یا گن، می‌تواند به علائم رفلاکس اسید منجر شود. سعی کنید لباس‌های گشاد بپوشید تا از فشار اضافی روی شکم خود جلوگیری کنید.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
گاهی اوقات داروهای خانگی رفلاکس اسید برای کاهش علائم شما کافی نیستند. ممکن است علائمی مشابه رفلاکس اسید معده داشته باشید، اما در واقع نشانه‌های یک بیماری شدیدتر هستند.
علائم GERD، به ویژه درد و ناراحتی قفسه سینه، در برخی موارد می‌تواند نشانه‌ای از مشکل قلبی یا حمله قلبی باشد. اگر درد قفسه سینه دارید و همچنین دچار تنگی نفس یا درد در بازو یا فک هستید، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی 
باشید.
اگر به طور منظم سوزش سر دل یا سایر علائم رفلاکس اسید را تجربه می‌کنید، با پزشک در مورد داروهایی که می‌تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند، صحبت کنید. گاهی اوقات رفلاکس اسید می‌تواند منجر به آسیب در مری شود که نیاز به درمان بیشتری دارد. پزشک شما ممکن است برای بررسی بیشتر موارد و ارزیابی اینکه آیا آسیب وارد شده است، معاینه قفسه سینه یا آندوسکوپی فوقانی را تجویز 
کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی