مولکول فلزی فولرن ساخته شد، روزنامه شیراز نوین

محققان با استفاده از ۱۲ اتم طلا، ۲۰ اتم آنتیموان و یک اتم پتاسیم، ساختار مولکولی فولرن مانندی را طراحی کردند؛ این ساختار به گونه‌ای است که اتم پتاسیم در مرکز ساختار قرار دارد.
به گزارش ایرنا از تارنمای نشریه ساینس، فولرن (Fullerene) یکی از دگرشکل‌های مصنوعی عنصر کربن است که از گرما دادن به گرافیت ساخته می‌شود؛ به جهت شباهت شکل آن به توپ فوتبال، به آن باکی بال (BuckyBall) نیز می‌گویند. فولرن خود انواع گوناگون و متعددی دارد و می‌تواند به صورت کُره، بیضی‌گون یا استوانه باشد.
فولرن ساختاری متقارن و شبیه به توپ فوتبال دارد که از زمان کشف آن در سال ۱۹۸۵، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.؛ این مولکول قفس‌مانند، دارای فرمولاسیون‌های مختلفی نظیر C۷۰ یا C۶۰ بوده و به صورت یک کُره بسته با ۱۲ وجه پنج‌گوشه است؛ هر چند تعداد وجه‌ها و گوشه‌ها می‌تواند تغییر کند.
ساخت مولکول فلزی فولرن
در این پروژه جدید، محققان یک خوشه فلزی متقارن شامل ۱۲ اتم طلا و ۲۰ اتم آنتیموان را به همراه یک کاتیون پتاسیم در مرکز آن طراحی کردند.
پژوهشگران با استفاده از راهبرد شیمی تر، این ساختار خوشه‌ای فولرین تمام فلزی را با فرمول۵−[K@Au۱۲Sb۲۰] ساختند. آزمایش‌های انجام‌شده روی این ساختار نشان می‌دهد که این خوشه اتمی داری رفتارهای آروماتیک است.
جزئیات بیشتر در باره این مولکول جالب را می‌توان در مقاله‌ای با عنوان An all-metal fullerene: [K@Au۱۲Sb۲۰]۵ در نشریه ساینس مطالعه کرد.