[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

خشونت در کشتی نتیجه عدم قانون‌مداری است ، روزنامه شیراز نوین

عضو سابق هیئت کشتی استان فارس اعتقاد دارد که تنها راه رهایی از رفتارهای خشونت‌بار و ناجوانمردانه در فضای این رشته ورزشی، رعایت سه اصل قانون‌مدرای، شایسته‌سالاری و عدالت‌محوری است.
به گزارش ایسنا، اخیراً اتفاقات ناخوشایندی در میادین مختلف ورزش اول کشورمان رخ داده و نگرانی‌هایی را نسبت به آینده به وجود آورده است؛ انگار دیگر از روح پهلوانی و جوانمردی که به‌عنوان اصول اولیه رشته کشتی از آنها یاد می‌شد، خبری نیست. از رفتارهای پرخاشگرانه و ایجاد درگیری در کنار تشک گرفته تا رفتارهایی غیرورزشی برای تغییر نتایج مسابقات. تازه، این فقط مسائلی است که عیان بوده و پیش چشم همگان رخ می‌دهد؛ چه بسا اتفاقاتی که در پس پرده رخ می‌دهند و به این راحتی‌ها قابل رؤیت نیستند.
دبیر سابق هیئت کشتی استان فارس در خصوص علل رخ دادن اتفاقات ناخوشایند و بعضاً خشونت‌بار صحبت می‌کند.
آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح صحبت‌های رضا محمدپور است؛ از علت کنار رفتن خود از سمت دبیری این هیئت گرفته تا آسیب‌شناسی و ارائه راهکار برای برون‌رفت رشته محبوب کشتی از وضعیت موجود.
*چرا از هیئت کنار رفتم؟
تخصص من، مدیریت راهبردی سازمان‌های ورزشی است. من در این هیئت شش ماه به‌عنوان دبیر کار کردم و در آن مدت سعی کردم تا جایی که در توانم است، قانون‌مداری را اجرا کنم. سعی کردیم هیئت چارت سازمانی و سلسله مراتب داشته باشد، اما متأسفانه اختلاف دیدگاه زیادی با رئیس هیئت داشتیم؛ همچنین به نظر من نوع برخوردی که از سوی مسئولان هیئت با نیروهای انسانی که با هیئت همکاری داشتند، از مربی گرفته تا داور و حتی بچه‌های بخش اداری، درست نبود. نگاه از بالا به پایین در هیئت ورزشی جواب نمی‌دهد؛ کار در هیئت فقط عشق و علاقه است و شما با مردم‌داری می‌توانید چند نفر را به‌عنوان یار و همکار، کنار خودتان نگه دارید.
همچنین برخی تصمیمات احساسی و غیرکارشناسی که گرفته می‌شد؛ چه در انتخاب ورزشکاران، چه در اعزام ورزشکاران و مربیان همراه تیم، چیزی بود که نمی‌توانستم با آن کنار بیایم.
*هیئت کشتی فارس ساختارمند نیست
هیئت کشتی استان فارس برای تبدیل شدن به یک هیئت منسجم، کار زیادی دارد و هنوز ساختارمند نیست. بعد از گذشت یک سال از روی کار آمدن هیئت جدید، هنوز چارت سازمانی مشخصی ندارد و اکثر کمیته‌ها هنوز فعال نشده‌اند. نسبت به مدال‌های جهانی و المپیک که ورزشکاران این استان به دست آورده‌اند، هنوز از زیرساخت خوبی برخوردار نیستیم.
*زیرساخت محدود کشتی در استان مهد کشتی
ما از حدود 40 سال پیش، چهار سالن کشتی در سطح شهر شیراز داشتیم که در این مدت تنها دو سالن دیگر به آنها اضافه شده است؛ یکی خانه کشتی واقع در دروازه شاه‌داعی‌الله و دیگری هم سالن شهید محمدصادق عرب که در مجموعه ورزشی شهید دستغیب قرار دارد. اما با توجه به اعتبار کشتی فارس و نیروهای انسانی زبده‌ای که دارد، این مقدار زیرساخت خیلی کم است که البته همین‌ها هم فرسوده شد‌اند. سالن لاینز هنوز سرویس بهداشتی و دوش قابل استفاده‌ای ندارد و حتی سقف آن ایراد دارد. در سالن تختی هم فقط یک سری نوسازی‌ها انجام شده است و هنوز نواقص زیادی دارد.
البته در کل کشور ما، سرانه ورزشی بسیار پایین است که این کمبود در رشته‌ای مثل کشتی خیلی بیشتر به چشم می‌آید؛ یک سری از این مشکلات برمی‌گردد به مسئولان شهری و اداره کل ورزش استان، اما بخش زیادی از آن هم به هیئت کشتی مربوط است که باید از منابع انسانی و مالی که در اختیار دارد به نحو مطلوب استفاده کند.
*عدم رعایت شایسته‌سالاری
ما گفتیم یک فرآیند بنویسید و طبق آن، هر مربی که بیشترین شاگرد را در تیم دارد، همراه تیم به مسابقات اعزام شود؛ همچنین اگر قرار شد یک مربی از استان فارس به اردوهای تیم ملی برود، ببینیم کدام مربی در اردوی تیم ملی شاگرد دارد و آن مربی را ارجحیت بدهیم. اما نمونه‌هایی داشتیم که خلاف این فرآیند اجرا شد؛ یعنی حق به حق‌دار نمی‌رسید. این رفتارها هم برای من محل چالش بود و با روحیاتم سازگار نبود.
از روز اول این را گفتم که شایسته‌سالاری، قانون‌مداری و عدالت‌محوری باید سرلوحه کار هیئت قرار بگیرد؛ من هر جا ببینم نمی‌توانم چنین شرایطی را برقرار کنم، کنار می‌روم تا کسی که می‌تواند، بیاید و کار کند. پیش از اینکه بروم، مسائل و مشکلات را با اهالی کشتی در میان گذاشتم و از هیئت کنار رفتم. البته کماکان به‌عنوان داور کشتی و عضو کوچکی از این خانواده بزرگ، مشغول به فعالیت هستم و هر کمکی از دستم بر بیاید برای رشد کشتی انجام می‌دهم.
*همه‌چیز از رعایت نکردن قانون آغاز می‌شود
موضوع درگیری و افزایش خشونت در میادین کشتی، باید به صورت کلی آسیب‌شناسی شود؛ این مسئله فقط مربوط به استان فارس نیست و اخیراً در استان مازندران و حتی در لیگ کشوری هم شاهد رخ دادن درگیری‌هایی بودیم. چیزی که من در سال‌های حضورم در کشتی دریافتم این است که علت اصلی به وجود آمدن درگیری در کشتی، عدم قانون‌مداری است؛ وقتی قوانین و مقررات توسط برگزارکنندگان مسابقات اجرا نشود، این اتفاقات رخ می‌دهد.
قانون مشخص است و اگر به صورت دقیق اجرا شود، اگر مربی و داور در کلینیک مربیان و داوران پیش از مسابقات شرکت کنند و با علم و آگاهی نسبت به قوانین، در مسابقات حاضر شوند، خیلی از مشکلات حل خواهد شد. وقتی مربی می‌تواند با پرتاب کردن مکعب چلنج، درخواست بازبینی فیلم بدهد، دیگر نیازی به دعوا و شلوغ‌کاری نیست.
بعضی‌ها به دلیل ناآشنایی با قوانین و برخی دیگر هم چون می‌خواهند به هر شکلی که شده پیروز شوند، شروع به جار و جنجال می‌کنند. اینجا نقش هیئت به‌عنوان برگزارکننده مسابقات، بسیار تأثیرگذار است؛ هیئت است که باید قوانین را اجرا کند و کمیته انضباطی هم وظیفه محرومیت افراد در صورت تمکین نکردن از قانون را به عهده دارد. قانون که اجرا شود، دیگر کسی نمی‌تواند سلیقه‌ای عمل کند و مثلاً برای یک عمل مشابه، احکام متفاوتی را صادر کند!
* پیروزی به هر قیمتی ارزش ندارد
وقتی فرآیند انتخاب ورزشکار مشخص باشد، هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند حقش خورده شده است. برای انتخاب ورزشکاران جهت حضور در تیم‌های اعزامی، فقط نباید بار فنی را معیار قرار دهیم؛ بچه‌ها باید از نظر اخلاقی هم تأیید شوند. در مسابقات اخیر جوانان کشور که در شیراز برگزار شد، هادی عامل، گزارشگر مطرح کشتی، در پخش زنده مسابقات خطاب به یکی از ورزشکاران استان فارس گفت که پیروزی به هر قیمتی ارزش ندارد؛ این خیلی برای برای کشتی ما زشت است که ورزشکارمان رفتاری انجام دهد که باعث بیان چنین جمله‌ای شود. این چیزها قهرمانی تیم فارس را هم تحت‌الشعاع قرار داد و زحمات چندین نفر در میزبانی مسابقات کشوری، تحت تأثیر قرار گرفت. امیدوارم مسئولان هیئت، جلسات آسیب‌شناسی برگزار کرده و گزارش عملکرد خود را ارائه دهند تا در مسابقات بعدی شاهد تکرار این اتفاقات نباشیم.
*مدیون کشتی هستیم
کشتی دین زیادی گردن ما دارد؛ ما از تشک کشتی در زمینه‌های ورزشی و غیرورزشی رشد کردیم؛ در حالی که بچه جنوب شهر بودیم و خیلی از هم‌محله‌ای‌های ما کارشان به جاهای دیگر کشید. ما به واسطه کشتی سالم ماندیم و به این رشته ورزشی مدیونیم. می‌خواهیم محیط کشتی دوباره مثل گذشته سالم شود، اما تا هیئت نخواهد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. متولی هر ورزشی ابتدا فدراسیون است و سپس هیئت استانی آن. تخلفات هر مربی باید با جریم‌های متناسب با آن تخلف، مواجه شود. اما وقتی یک کار شنیع انجام شود و برخوردی صورت نگیرد، اتفاقات بدتری در انتظارمان خواهد بود.
*ما با هم دشمن نیستیم
مطلبی دیدم از قول رئیس هیئت کشتی استان که گفته بود «رفتار دوستانه دیگر جواب نمی‌دهد.» 
من این نگاه را هم قبول ندارم؛ ما که با هم دشمن نیستیم؛ فقط می‌گوییم قانون باید حاکم باشد و به درستی اجرا شود. تا وقتی که سه اصل «قانون مداری، عدالت‌محوری و شایسته‌سالاری» حاکم نشود، این اتفاقات ناخوشایند ادامه خواهند داشت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی