[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دلیل سرماخوردگی مکرر کودکان چیست؟، روزنامه شیراز نوین

سرماخوردن کودکان در فصول سرد سال، یکی از شایع‌ترین اتفاقات می‌باشد که بنابر دلایل مشخصی رخ می‌دهد و به سادگی قابل پیشگیری می‌باشد.
به گزارش نمناک، کاملاً طبیعی است که کودکان تعداد دفعات زیادی در طول سال دچارسرماخوردگی شوند و دلیلش این است که سیستم ایمنی بدن کودکان در سنین پایین در حال پیشرفت است و نمی‌‎تواند مانند یک فرد بزرگسال، ویروس‌های سرماخوردگی را از بین ببرد. سرماخوردگی نیز معمولاً به‌عنوان عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شناخته می‌‎شود.
هرگاه فرزند شما تحت تأثیر ویروس سرماخوردگی خاصی قرار بگیرد، سیستم ایمنی بدن او آنتی بادی‌هایی ایجاد می‎‌کند تا در دفعات بعدی با آن ویروس سرماخوردگی مبارزه کند، اما از آنجایی که تعداد ویروس‌های سرماخوردگی بسیار زیادند، برای ایجاد ایمنی مناسب در بدن کودک، زمان زیادی لازم است.
اگر کودکتان به مهد کودک می‌‎رود و یا زمان زیادی را با سایر کودکان سپری می‌‎کند، مستعد ابتلا به سرماخوردگی خواهد بود، زیرا کودکان تمایل زیادی به لمس اشیای مختلف دارند و به این طریق به راحتی در معرض ویروس‌های مختلف قرار می‌‎گیرند. بنابراین بهتر است با آغوش باز و هم‌دردی از فرزند خود مراقبت کنید و اطمینان داشته باشید که بیشتر این سرما خوردگی‌ها طی یک هفته برطرف خواهند شد.
علائم سرماخوردگی چیست؟
علائم متداول سرماخوردگی، سرفه‌های خلط‌آور و آب‌ریزش بینی است و علائم دیگر سرماخوردگی عبارتند از:
تب، گلودرد، سردرد ، درد گوش و از دست دادن اشتها
این علائم معمولاً بعد از گذشت یک هفته برطرف می‌‎شوند و نیازی به نگرانی در مورد آنها نیست.
سرفه ممکن است به زمان طولانی‌تری برای برطرف شدن نیاز داشته باشد، اما به ریه‌های کودک آسیبی نمی‌‎رساند. در برخی موارد نیز ممکن است سرفه شدید باشد، اما نیازی به نگرانی در مورد آن نخواهد بود.
در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید به پزشک مراجعه شود، زیرا این علائم نشان‌دهنده چیزی بیش از یک سرماخوردگی ساده هستند:
مشکلات تنفسی مانند خس‌خس، صدا دار بودن تنفس، مشکل در بلع و ایجاد هرگونه جوش
درجه حرارت بالا که بیش از 5 روز به طول بینجامد و با مصرف دارو برطرف نشود، سردرد، گلودرد و یا گوش درد بسیار شدید
به وجود آمدن غدد متورم در گردن فرزند شما
سرفه‌ای که بیش از یک ماه به طول بینجامد به خصوص در شب‌ها و یا در هنگام ورزش
در نهایت شدیدتر شدن این علائم بعد از گذشت پنج روز
در صورت وجود مشکل تنفسی شدید در کودک خود نیز سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
آیا در دوره سرماخوردگی باید کودک را در خانه نگه داشت؟
اگر کودکتان به مهد کودک می‌‎رود، در صورت داشتن آب‌ریزش بینی و یا سرفه مشکلی نیست که باز هم به مهد برود، اما در صورت داشتن تب، بهتر است تا زمان برطرف شدن آن در منزل بماند و استراحت کند؛ همچنین می‌‎توانید با مهد کودک فرزند خود تماس گرفته و از مربیان کودکتان در این زمینه راهنمایی بخواهید.
از چه داروهای خانگی می‌‎توان برای درمان سرماخوردگی کودک استفاده کرد؟
هیچ داروی خانگی نمی‌‎تواند باعث از بین رفتن زودتر ویروس سرماخوردگی در کودک شما شود، اما می‌‎توانید برای بهبود حال کودکتان مایعات زیادی به او بدهید و بگذارید که استراحت بیشتری داشته باشد تا از وخیم‌تر شدن عفونت جلوگیری کنید.
بسیاری از کودکان در زمان سرماخوردگی دچار بی‌اشتهایی می‌‎شوند؛ بنابراین در مورد این موضوع نگران نباشید و سعی کنید فقط او را به خوردن غذا تشویق کنید.
در این بخش به ارائه چندین روش مناسب برای تسکین علائم سرماخوردگی فرزندتان خواهیم پرداخت:
برای تسکین گرفتگی بینی کودک خود می‎‌توانید از قطره‌های بینی حاوی نمک استفاده کنید. راهکار دیگر برای تسکین گرفتگی بینی گرفتن یک دوش با آب گرم است؛ البته باید مراقب باشید که از آب خیلی گرم استفاده نکنید.
برای تسکین گلودرد، نوشیدنی گرم لیمو و عسل گزینه مناسبی است و به تسکین درد گلو فرزندتان کمک زیادی می‌‎کند؛ البته تنها در صورتی که فرزندتان بیش از یک سال سن داشته باشد، زیرا خوردن عسل برای نوزادان خطرناک است.
از دادن شیرینی‌جات زیاد به کودکان کوچکتر از 5 سال خودداری کنید.
کودکان خردسال نباید آب‌نمک غرغره کنند، زیرا برای آنها خطرناک است.
بسیاری از کودکان خردسال نحوه فین کردن را بلد نیستند و به همین دلیل ممکن است در زمان سرماخوردگی و آب‌ریزش بینی دچار مشکل و نفس تنگی شوند؛ بنابراین بهتر است که با استفاده از دستمال کاغذی نحوه فین کردن را به فرزند خود آموزش دهید.
آیا می‌‎توان بدون تجویز پزشک به کودک داروی سرماخوردگی داد؟
خیر، مصرف داروهای سرماخوردگی بدون نسخه برای کودکان زیر 6 سال مناسب نیست و ممکن است باعث ایجاد عوارض مختلفی مانند مشکل در خواب، واکنش‌های آلرژیک و حتی توهم در فرزند شما شود. قبل از دادن هرگونه دارو به کودک خود حتماً با پزشک و یا داروساز مشورت کنید.
در صورت بروز تب شدید در کودکتان، می‎‌توانید با توجه به سن و وزن او از داروی پاراستامول و ایبوپروفن مخصوص کودکان استفاده کنید، هرگز از دوز تجویزشده دارو برای کودک خود تجاوز نکنید؛ همچنین هیچ‌گاه ترکیب این دو دارو را به کودک خود ندهید.
آیا برای کاهش یافتن تعداد دفعات سرماخوردگی کودک می‌‎توان کاری کرد؟
شما نمی‌‎توانید جلوی سرما خوردن کودک خود را بگیرید، اما کارهایی وجود دارد که می‌‎توانید برای به حداقل رساندن قرارگیری کودکتان در معرض ویروس‌های سرماخوردگی انجام دهید:
بهداشت کودک خود را رعایت کنید: مرتباً دستان کودک خود را بشویید و انجام اینکار را به او آموزش دهید؛ به خصوص قبل و بعد از غذا و بعد از سرفه و عطسه؛ در صورت مهیا نبودن شرایط برای شستن دست‌های کودک، ژل‌های الکلی جایگزین مناسبی هستند.
مکمل‌های لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکتان را به او بخورانید: شواهدی وجود دارد که نشان می‌‎دهند مصرف ویتامین D به جلوگیری از سرماخوردگی کمک می‌‎کند. ویتامین C می‌‎تواند علائم سرماخوردگی را به حداقل برساند و به فرزند شما در بهبود سریع‌تر سرماخوردگی کمک کند. داشتن رژیم غذایی سالم یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از سرماخوردگی کودکتان است.
تا جای ممکن سعی کنید کودک خود را از سایر افراد بیمار دور نگه دارید که البته این امر همیشه امکان‌پذیر نیست.
تا جای ممکن سعی کنید فرزند خود را از بازی کردن با اسباب‌بازی‌های سایر کودکان منع کنید، زیرا ممکن است اسباب‌بازی‌های مورد نظر آغشته به ویروس سرماخوردگی باشند.
حتی با انجام تمام این دستور‌العمل‌ها نیز همچنان امکان ابتلای کودکتان به ویروس سرماخوردگی وجود دارد؛ بنابراین بهتر است آمادگی‌های لازم برای تسکین کودک خود در دوران سرماخوردگی را داشته باشید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی