[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

ارتباط غذاهای فوق فرآوری‌شده با ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان، روزنامه شیراز نوین

یک مطالعه جدید ارتباط بین برخی از غذاهای فوق فرآوری‌شده و خطر بالاتر ابتلا به بیماری های متعدد مانند بیماری قلبی و سرطان را نشان داد.
به گزارش مهر به‌نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید بزرگ نشان داد که مصرف غذاهای فوق فرآوری‌شده خطر ابتلا به بیماری‌های متعدد از جمله دیابت، سرطان و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.
بیشترین خطر مربوط به محصولات فرآوری‌شده با پایه حیوانی و شیرین کننده‌های مصنوعی بود.
بر کسی پوشیده نیست که غذاهای فوق فرآوری‌شده ناسالم هستند؛ این غذاها معمولاً به صورت انبوه تولید می‌شوند و شامل غلات صبحانه بسته‌بندی‌شده، کوکی‌ها، محصولات گوشتی فرآوری‌شده، نودل‌های فوری و نوشابه‌های شیرین هستند.
یک مطالعه جدید بزرگ مصرف مواد غذایی فوق فرآوری‌شده و وقوع هم‌زمان دو یا چند بیماری مزمن مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را مورد بررسی قرار داد.
یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف زیاد برخی از فرآورده‌های فوق فرآوری‌شده خطر ابتلا به سرطان و چند بیماری قلبی متابولیک را افزایش می‌دهد، اما همه غذاها تأثیر یکسانی نداشتند.
دکتر «هاینز فریسلینگ»، نویسنده این مطالعه از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان گفت: در حال حاضر تحمل یک بیماری برای بیمار و متخصصان سلامت یک بار سنگین است، اما داشتن دو بیماری هم‌زمان کار را بسیار سخت‌تر می‌کند.
وی در ادامه می‌افزاید: شناسایی عوامل خطری که می‌تواند از پیشگیری از بیماری‌های چندگانه مرتبط با بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی خبر دهد، چیزی است که انگیزه مطالعه ما را فراهم می‌کند.
مطالعه بر روی بیش از 266 هزار شرکت‌کننده در هفت کشور اروپایی انجام شد؛ شرکت‌کنندگان در زمان استخدام فاقد سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ بودند.
محققان با استفاده از پرسش‌نامه‌ها، مصرف غذا و نوشیدنی شرکت‌کنندگان را در یک دوره ابتدایی از ۱۲ ماه قبل ارزیابی کردند. از میانگین ۱۱.۲ سال پیگیری، ۴۴۶۱ شرکت‌کننده دچار سرطان و بیماری‌های قلبی متابولیک مانند سکته مغزی و دیابت شدند.
نتایج قوی‌ترین ارتباط را بین چند بیماری و مصرف محصولات حیوانی فوق فرآوری‌شده و نوشیدنی‌های مصنوعی و شیرین‌شده با شکر را نشان می‌دهد.
یک یافته منحصر به فرد این مطالعه نشان می‌دهد که همه غذاهای فوق فرآوری‌شده ناسالم تلقی نمی‌شوند.
محققان دریافتند سایر غذاهای فوق فرآوری‌شده مانند نان، غلات و محصولات گیاهی هیچ خطری برای سلامتی ندارند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی