[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

در طول روز اصلاً نخوابید!، روزنامه شیراز نوین

یک پژوهشگر و درمانگر اختلالات خواب با اشاره به آسیب‌های بسیار خواب روزانه برای سلامت بدن از تمام افراد و به ویژه کارمندان خواست بعد از برگشت از سر کار نخوابند.
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علی زکی‌ئی با بیان اینکه بدن یک ساعت بیولوژیک داشته که فعالیت‌های خود را براساس آن تنظیم می‌کند، گفت: این ساعت بیولوژیک خود را با تابش نورخوشید وفق داده و براساس آن ترشح هورمون‌های بدن را تنظیم می‌کند؛ بنابراین هرگونه جابه‌جایی در ساعت خواب افراد، بدن را دچار اشتباه کرده و موجب اختلال در ترشح هورمون‌های بدن می‌شود.
زکی‌ئی با مضر دانستن خواب روزانه گفت: خواب فقط مختص شب است و در طول مدت خواب شبانه هورمون‌های مورد نیاز ترشح می‌شود؛ اگر فردی در طول روز بخوابد بدن به تصور اینکه شب شده دستور ترشح هورمون داده و این امر مشکلاتی برای بدن به وجود می‌آورد.
وی افزود: تحقیقات بسیاری مضر بودن خواب روزانه را تأیید کرده و این خواب می‌تواند آسیب‌هایی برای بدن به همراه داشته باشد که از جمله آن می‌توان به اختلال در ترشح هورمون‌های بدن، ایجاد اشکال در ضربان قلب، ضعیف شدن سیستم ایمنی و افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان اشاره کرد.
این پژوهشگر اختلالات خواب تأکید کرد: متأسفانه بسیار شایع شده که افراد و به ویژه کارمندان بعد از برگشت از سرکار و آمدن به خانه سریعاً می‌خوابند؛ در صورتی که این خواب روزانه بسیار برای آنها مضر است، می‌تواند در کوتاه‌مدت آنها را پرخاشگر و بدخلق کرده و در بلندمدت ابتلا به بیماری‌های مختلف را رقم بزند.
زکی‌ئی گفت: در متون گذشته هم هیچ‌وقت صحبت از «خواب روزانه» نشده و فقط از «چرت روزانه» صبحت به میان آمده؛ چیزی شبیه خواب «قیلوله» که قبل از ظهر و به مدت چند دقیقه است و فرد وارد خواب عمیق نمی‌شود.
وی افزود: افرادی که در طول روز و به ویژه ظهر و بعد از ظهر می‌خوابند، وقتی بلند می‌شوند حتی خاطرشان نیست که چه ساعتی از شبانه‌روز است و برای چند لحظه‌ای گیج و منگ هستند؛ این‌ها همه علائم هشداردهنده از سوی مغز است که نشان می‌دهد ساعت بیولوژیک بدن به هم ریخته است.
زکی‌ئی اظهار کرد: برخی افراد تصور می‌کنند اینکه هشت ساعت در طول شبانه‌روز بخوابند کافی است و مهم نیست چه زمانی بخوابند؛ به طور مثال تقسیم‌بندی می‌کنند که شش ساعت شب خوابیدم و دو ساعت هم روز بخوابم که مجموعاً هشت ساعت شود؛ در حالی که خواب روز حتی اگر چند ساعت باشد به هیچ‌وجه جایگزین یک ساعت خواب شب هم نمی‌شود و علاوه بر این با آسیب‌هایی برای بدن همراه است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی