[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کالبد و ساختار روستا‌ها حفظ می‌شود، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

یکی از اقدامات مهمی که در زمینه توسعه و پیشرفت نقاط روستایی در طی سال‌های اخیر در کشور ما به انجام رسیده است، تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی است. این گونه طرح‌ها امروزه به عنوان مهم‌ترین ابزار هدایت ساخت و ساز در روستاها درآمده‌اند.
اصلاحات کالبدی ناشی از اجرای طرح هادی در روستاها، بهره‌مندی روستائیان از امکانات خدماتی را ارتقا می‌بخشد و تغییرات حاصل از این طرح‌ها وضعیت زندگی ساکنان روستایی را تحت تأثیر قرار داده و موجب علاقه‌مندی بیشتر آنها به زندگی در روستا می‌شود.
 طرح هادی روستایی موجب ارتقای شیوه ساختمان‌سازی می‌شود
اجرای طرح هادی روستایی علاوه بر رونق بخشیدن به ساخت و سازهای جدید، ارتقای شیوه ساختمان‌سازی، افزایش پایداری و بهبود سیمای ظاهری بناهای روستایی را در پی دارد و همچنین موجب افزایش امیدواری و علاقه‌مندی روستائیان به ادامه زندگی در روستاها و کاهش تدریجی مهاجرت‌های روستا به شهر شده است. در خصوص اجرای طرح هادی روستایی با مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
سیدعلیرضا حمیدی در گفت‌وگو با شیرازنوین، در خصوص اجرای طرح هادی در روستاهای استان فارس می‌گوید: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۳۷ طرح هادی روستایی تهیه، ۴۴۵ طرح بازنگری و یک‌هزار و ۱۰۳طرح اجرایی شده است.
وی ادامه می‌دهد: شتاب‌بخشی به توسعه روستا‌های فارس با بهره‌گیری از ابزار‌های قانونی تداوم دارد و توسعه روستا‌ها در کاهش مهاجرت‌های روستائیان به شهرها اثربخش است. مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس اضافه کرد: باید تلاش شود از همه ظرفیت‌های قانونی در این عرصه بهره‌گیری شود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نقش بسزایی در ظرفیت‌سازی و پیگیری منابع درآمدی برای شتاب‌بخشی به توسعه روستا‌ها دارند. وی از تهیه طرح هادی روستایی برای 100 درصد روستاهای دارای بیش از 20 خانوار در استان خبر داده و عنوان می‌کند: از حدود یک‌هزار و ۶۹۷ روستای بالای ۲۰ خانوار که افق طرح هادی آنها به اتمام رسیده، تاکنون ۷۵۲ روستا معادل ۴۴ درصد بازنگری شده است و شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه نیز از این خدمات بهره‌مند بوده‌اند.
حمیدی با تأکید بر اینکه طرح هادی روستایی موجب ارتقای شیوه ساختمان‌سازی می‌شود، می‌گوید: از ابتدای تأسیس این بنیاد تاکنون در یک‌هزار و ۲۸۴ روستای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی اجرا شده که ۵۴.۹۲ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان از اجرای طرح هادی بهره‌مند شده‌اند.
وی اعتبار مصوب برای تهیه، بازنگری و اجرای طرح‌های هادی روستایی را ۷هزار و ۲۶۴میلیارد ریال عنوان کرده و می‌گوید: در طول ۲ سال گذشته حدود ۳هزار و ۸۹۷میلیارد ریال به اجرای طرح هادی اختصاص داده شد.
حمیدی با اشاره به اعتبارات اختصاص داده شده به آسفالت معابر روستایی از محل قیر رایگان، می‌افزاید: آسفالت معابر در ۶۲۸ روستای استان به مساحت ۲میلیون و ۶۰۰هزار مترمربع با اعتبار ۳هزار و ۴۷۰میلیارد ریال انجام شده 
است.
صدور سند‌های روستایی در ۲ سال دیگر موضوعی بود که حمیدی به آن اشاره داشت و اعلام کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۳هزار و ۵۲۱ جلد سند روستایی و ۸هزار و ۴۳۱ جلد سند شهری زیر ۲۵هزار نفر صادر شده است.
وی ادامه می‌دهد: از زمان راه‌اندازی این بنیاد تاکنون حدود ۲۹۷هزار و ۷۹۶ جلد سند روستایی صادر شده و ۷۳.۳ درصد خانوارهای روستایی بهره‌مند شده‌اند.
مدیرکل بنیاد مسکن فارس با اشاره به اینکه در طول ۲ سال گذشته ۲۳هزار و ۱۲۱ واحد با اعتبار ۱۶هزار و ۱۱۳میلیارد ریال مقاوم‌سازی شده است، اظهار می‌کند: از ابتدای تأسیس این بنیاد تاکنون هم حدود ۲۵۴هزار و ۷۷۶ واحد مسکن روستایی معادل ۶۷.۷ درصد واحدها مقاوم‌سازی، نوسازی و بازسازی شده‌اند.
 طرح هادی روستایی، فرصتی برای رونق گردشگری روستایی
تهیه و تدوین طرح‌های هادی در روستاهای گردشگری از دو جنبه دارای اهمیت است؛ اول اینکه میزان موفقیت طرح‌های هادی وابسته به شرایط محیطی و انسانی است و دوم اینکه روستاهای توریستی بنا به کارکرد ویژه خود نیازمند انجام طرح‌های توسعه متناسب با کارکرد گردشگری هستند. 
بر این اساس به نظر می‌رسد که در توسعه و اجرای طرح‌ها در روستاها باید به این مهم توجه داشت که کالبد و ساختار روستایی باید حفظ شود تا روستا از چهره و نمای اصلی و اصیل خود دور نشود.
توسعه گردشگری در توسعه پایدار روستاها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس در توسعه این امر و رعایت معماری ویژه و حفظ بافت سنتی روستاهای هدف گردشگری نقش مهمی بر عهده داشته و به اجرای پروژه‌های طرح‌های هادی روستاها با رویکرد گردشگری توجه ویژه‌ای دارد. طرح هادی با رویکرد گردشگری با توجه به موقعیت گردش‌پذیری روستا با هدف ایجاد جذابیت برای گردشگران باید اجرا شود؛ همچنین لازم به ذکر است که توسعه گردشگری در روستاهای هدف گردشگری می‌تواند به توزیع عادلانه ثروت، ایجاد مشاغل و توسعه پایدار، حفظ منابع طبیعی و ایجاد اشتغال در بخش‌های صنایع دستی منجر شود.
نکته دیگر اینکه در روستاهای هدف گردشگری باید فعالیت‌های اقتصادی منطبق با استعداد و ظرفیت روستا تقویت شده و توسعه یابد و حفظ کالبد و هویت روستایی به خصوص روستاهای هدف گردشگری اهمیت بسیار زیادی دارد که این مهم باید در نحوه ساخت و سازها و با استفاده از مصالح بومی تقویت شود؛ همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی در روستاها نیز اهمیت ویژه‌ای‌ دارد و با توسعه بوم‌گردی و گردشگری در این مناطق، می‌توان زمینه‌های ایجاد اشتغال را در جامعه فراهم کرد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی