[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

امارات به دنبال استفاده از فناوری‌ نانو برای حل مشکل آب، روزنامه شیراز نوین

دانشگاه خلیفه و دانشگاه منچستر با همکاری شرکت لویدان در انگلستان به دنبال استفاده از فناوری ‌نانو برای رفع مشکل آب در امارات هستند.
به گزارش ایسنا، گرافن به عنوان ماده‌ای جادویی شناخته می‌شود که به تازگی امارات به سراغ استفاده از آن برای تصفیه آب رفته است. محققان دانشگاه خلیفه در امارات متحده عربی در حال بررسی استفاده از گرافن برای تولید آب آشامیدنی هستند؛ در امارات متحده عربی، تمام آب آشامیدنی توسط آب شیرین‌کن تولید می‌شود؛ بنابراین حوزه آب یک بخش بسیار مهم اقتصاد و جامعه این کشور است.
بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سطح جهان به نمک‌زدایی از آب تکیه دارند و از آنجا که تغییرات آب و هوا و آلودگی منابع محدود آب شیرین ما را تهدید می‌کند، این رقم افزایش می‌یابد، اما شیرین کردن آب، یک فرآیند هزینه‌بر و با مصرف بالای انرژی است.
این جایی است که گرافن وارد می‌شود؛ عرفات مدیر پروژه RIC2D امارات، در حال کار بر روی غشای تقویت شده با گرافن است که می‌تواند این روند را کارآمدتر و ارزان‌تر کند.
RIC2D در سال ۲۰۲۲ در دانشگاه خلیفه، با سرمایه‌گذاری دولت ابوظبی، برای تحقیقات بیشتر در مورد نوآوری‌های گرافن و تولید آن تأسیس شد؛ عرفات به عنوان مدیر ارشد این پروژه انتخاب شد.
عرفات می‌گوید که گرافن می‌تواند با جلوگیری از رسوب، عمر غشا را افزایش دهد؛ استفاده از گرافن برای افزایش عملکرد فیلترها می‌تواند به کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های آب شیرین‌کن کمک کند.
وی می‌افزاید: حتی در مقادیر کم، این مواد گرافنی عملکرد غشاها را از نظر تولید آب به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.
در حال حاضر در مرحله توسعه این غشاها دانشگاه منچستر شریک RIC2D در بخش تحقیقات گرافن است که بعد از این مرحله قرار است این فناوری در یک خط تولید به صورت آزمایشی استفاده شود. در پروژه RIC2D یک شرکت بریتانیایی به نام  شرکت لویدان(Levidian) همکاری دارد.
به نقل از ستاد نانو، جیمز بیکر، مدیرعامل مرکز نوآوری گرافن در دانشگاه منچستر که در این پروژه همکاری دارد، می‌گوید: با استفاده از زنجیره تأمین امارات متحده عربی، فرصتی عالی برای تسریع در پذیرش گرافن در حمایت از تغییرات آب و هوا وجود دارد.
پروژه RIC2D در سال ۲۰۲۲ با همکاری دانشگاه خلیفه و دانشگاه منچستر به صورت مشترک تعریف شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی