[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ساخت «چوب شفاف» برای صفحات گوشی هوشمند، روزنامه شیراز نوین

محققان شیوه‌هایی جدید برای ساخت «چوب شفاف» از طریق مهندسی مستقیم ساختار طبیعی چوب ابداع کردند. این محصول می‌تواند کاربردهایی در زمینه‌های مختلف مانند صفحات گوشی‌های هوشمند و پنجره‌ها داشته باشد. 
به گزارش ایرنا، چوب طبیعی یکی از منابع کلیدی در ساخت و سازها، استفاده به‌عنوان سوخت و ساخت مبلمان به علت تطبیق‌پذیری، تجدیدپذیری و زیباشناختی ارزش بسیار بالایی دارد؛ با این‌حال علاوه بر اینکه دانشمندان شیوه‌هایی برای تنظیم خصوصیات نوری، گرمایی و مکانیکی چوب از طریق تغییرات شیمیایی و فیزیکی در ساختار متخلخل و ترکیب شیمیایی آن ابداع می‌کنند، امکان‌های جدیدی برای استفاده از چوب در حال ظهور است. محققان در پیگیری این هدف در سال‌های اخیر استراتژی‌های نوآورانه‌ای برای ایجاد تغییراتی در چوب و ایجاد قابلیت‌های جدید در آن ابداع کرده‌اند. این پیشرفت‌ها راه را برای احتمال جایگزینی مواد متعارف و غیرتجدیدپذیر مبتنی بر نفت در کاربردهای مختلف شامل خودرو، ذخیره انرژی، ساخت و ساز و بهبود محیط زیست می‌گشاید. چوب شفاف در حال تطابق‌پذیری است و کاربردهای بالقوه آن موارد مختلفی از صفحات نمایشی بسیار بادوام گوشی‌های هوشمند نرم و سبک و نورانی را در بر می‌گیرد؛ این مواد همچنین قابل استفاده در عناصر ساختاری مانند پنجره‌های با قابلیت تغییر رنگ هستند. «زیگفرید فینک»، چوب شفاف را از طریق برداشتن رنگدانه‌ها از سلول‌های گیاهی تولید کرده است؛ فرآیندی که جزئیات آن در یک نشریه تخصصی فناوری چوب بیان شده است. برای مدت بیش از ۱۰ سال، مطلب منتشره سال ۱۹۹۲ فینک منبع قطعی در زمینه چوب شفاف بود تا زمانی که یک دانشمند دیگر بنام «لارس برگلاند» از موسسه پادشاهی فناوری در سوئد وارد این حوزه شد و هم‌اکنون یک گروه دیگر از محققان در دانشگاه «مریلند» نیز وارد کار پیشبرد فناوری چوب شفاف از طریق مهندسی مستقیم چوب طبیعی شده است. این تیم‌های تحقیقاتی برای ساختن چوب شفاف دو مرحله اصلی را طی می‌کنند؛ یکی از میان برداشتن ماده «لیگنین» که نقش چسب داخلی ساختار چوب را دارد و نور را جذب می‌کند و مرحله دیگر نیز پُرکردن چوب با یک اپوکسی پلیمرمانند به مثابه شاخص انکساری است.این چوب شفاف حدود ۸۰ درصد غبار اپتیکال(سنجشی از نور پراکنده) دارد که امکان عبور بیش از ۸۵ درصد نور از درون آن را می دهد و می‌تواند امکان عبور نور آفتاب را بدهد؛ این منجر به صرفه‌جویی انرژی و نورپردازی مناسب داخلی می‌شود.
این چوب همچنین استحکام مکانیکی نیرومندی حدود ۱۰۰ MPa دارد و نگرانی‌های ایمنی مرتبط با مواد شیشه‌ای را نیز از بین می‌برد. 
این ماده چوبی شفاف همچنین عملکرد بهتری از شیشه به‌عنوان یک عایق دارد و بطور بالقوه می‌تواند به کار جذب و دفع انرژی در ساختمان‌ها یاری برساند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی