[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه گراتن گوشت، روزنامه شیراز نوین

گراتن گوشت یکی از انواع غذاهای خوش‌مزه و بین‌المللی است که با مواد متنوعی تهیه می‌شود؛ برای مشاهده این آموزش آشپزی نوین در ادامه با ما همراه باشید:
 
 مواد لازم برای 2 نفر
گوشت چرخ‌کرده: ۳۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد متوسط
رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
قارچ: ۱۰۰ گرم
سیب‌زمینی: ۲ عدد متوسط
پنیر پیتزا: ۲۰۰ گرم
سس بشامل: ۱ لیوان
کره: ۲۵ گرم
نمک و فلفل‌سیاه: به مقدار کافی
زردچوبه و روغن: به مقدار کافی 

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه گراتن گوشت خوش‌مزه ابتدا سیب‌زمینی‌ها را می‌شوییم، سپس به همراه ۲ پیمانه آب و ۱ قاشق چای‌خوری نمک داخل یک قابلمه مناسب می‌ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم تا سریع‌تر آب‌پز شوند.
 مرحله دوم
پس از اینکه سیب‌زمینی‌ها پختند، پوست آنها را گرفته و با گوشت‌کوب آنها را له می‌کنیم تا شبیه پوره شوند. در ادامه کره را به همراه کمی نمک و فلفل‌سیاه به سیب‌زمینی‌ها اضافه می‌کنیم و با هم ترکیب می‌کنیم.
 مرحله سوم
در این مرحله پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم و با کمی روغن در یک تابه مناسب تفت می‌دهیم تا سبک شود، سپس گوشت چرخ‌کرده را اضافه می‌کنیم و به خوبی تفت می‌دهیم تا رنگ گوشت تغییر کرده و کمی سرخ شود.
 مرحله چهارم
در این مرحله مقداری نمک، فلفل‌سیاه و زردچوبه اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا ادویه ها با گوشت و پیاز ترکیب شوند. در ادامه رب گوجه‌فرنگی را اضافه می‌کنیم و به خوبی تفت می‌دهیم تا طعم خامی رب گوجه‌فرنگی گرفته شود.
 مرحله پنجم
پس از اینکه رب گوجه‌فرنگی را به خوبی تفت دادیم، یک فنجان آب اضافه می‌کنیم و در تابه را می‌گذاریم تا گوشت بپزد و آب درون تابه کشیده شود. قارچ را به صورت جداگانه با کمی روغن تفت می‌دهیم تا آب اضافی آن کشیده شود.
 مرحله ششم
پس از اینکه گوشت پخت فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن می‌کنیم تا گرم شود، سپس یک ظرف مناسب فر انتخاب کرده و کف آن را با سس بشامل می‌پوشانیم، سپس روی سس مقداری از پوره سیب‌زمینی را می‌ریزیم.
 مرحله هفتم
پوره سیب‌زمینی را با پشت قاشق صاف کرده سپس یک لایه از مایه گوشت اضافه می‌کنیم و پس از آن کمی قارچ تفت‌داده شده هم به آن می‌افزاییم. در ادامه کمی پنیر پیتزا روی مواد ریخته و مجدداً مقداری سس بشامل روی مواد می‌ریزیم.
 مرحله هشتم
مراحل چیدن مواد را به همین ترتیب ادامه می‌دهیم تا ظرف پر شود، سپس روی مواد را با پنیر پیتزا پوشش می‌دهیم و ظرف را درون فر قرار می‌دهیم. برای پخت گراتن حدودا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز است که با توجه به گرمای فرهای مختلف، زمان کمی متفاوت است.
 مرحله نهم
در پایان پس از اینکه گراتن به طور کامل آماده شد، برای طلایی شدن روی پنیر پیتزا چند دقیقه گریل را روشن می‌کنیم. در ادامه گراتن را از فر خارج کرده و صبر می‌کنیم کمی از حرارت بیفتد، سپس درون همان ظرف برش می‌زنیم.
 مرحله دهم
نکته مهم در مورد برش زدن گراتن گوشت این است که اگر زمانی که خیلی داغ است، آن را برش بزنیم ممکن است ظاهرش خراب شود. در پایان گراتن را در ظرف مورد نظرمان می‌کشیم و به همراه سس دل‌خواه سرو می‌کنیم.

 نکات کلیدی
سس بشامل
سس بشامل یکی از مهم‌ترین دلایل خوش‌مزه شدن گراتن گوشت می‌باشد و به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای تهیه این سس از یک دستور حرفه‌ای استفاده کنید؛ در صورتی که تمایل دارید این سس خوش‌مزه را با دستور اصلی فرانسوی تهیه کنید به مطلب زیر مراجعه نمایید:
سس مناسب برای گراتن
گراتن گوشت شباهت بسیار زیادی به لازانیا دارد و غذاهای این‌چینی معمولاً به همراه سس‌های قرمز دست‌ساز در رستوران‌ها سرو می‌شوند. از محبوب‌ترین سس‌هایی که در کنار گراتن سرو می‌شود می‌توان به سس کچاپ اشاره کرد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی