[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

مُسکن مَسکن سرمایه است ، روزنامه شیراز نوین

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به نقش مسکن در رشد تولید و کاهش نرخ تورم، عنایت دولت مردمی برای جبران کمبود در حوزه مسکن را مورد تأکید قرار داد و اهتمام بانک مسکن و شرکت‌های تابعه آن را در استفاده از فناوری‌های نوین، بهره‌گیری از ظرفیت مراکز دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، طراحی دقیق با توجه به معماری ایرانی- اسلامی و همکاری با وزارتخانه‌های مربوطه را برای سامان‌دهی بازار مسکن و ساخت مسکن با هزینه کمتر و کیفیت بهتر را خطاب به رئیس و اعضای هیئت‌مدیره بانک مسکن و مدیران وابسته یادآوری کرد.
به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسینی در همایش نقش بانک مسکن در طرح ملی مسکن و در جمع رئیس، اعضای هیئت‌مدیره و مدیران ارشد بانک مسکن و شرکت‌های تابعه با تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و با تشکر از تلاش‌ها و خدمات بانک مسکن، گفت: بانک تخصصی مسکن در انجام رسالت سنگینی که در حوزه مسکن دارد، تاکنون پیشگام حمایت و تأمین مالی ساخت مسکن در سراسر کشور بوده و بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن و ابلاغ رئیس‌جمهور، لازم است که با افزایش سرمایه این بانک، حمایت‌ها مضاعف و مداوم گردد.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به توجه خبرگان قانون اساسی به موضوع مسکن به عنوان نیاز ضروری مردم به ویژه اقشار کم‌برخوردار، اظهار داشت: در فصل سوم قانون اساسی که به حقوق ملت اختصاص دارد، در اصل 31 به وظیفه دولت نسبت به داشتن مسکن متناسب با نیاز که حق هر فرد و خانواده ایرانی است، تأکید و بر رعایت اولویت نیازمندان به خصوص روستائیان و کارگران اشاره شده است. همچنین در اصل ۱۰ قانون اساسی در مورد خانواده، به آسان کردن تشکیل خانواده تأکید شده که بدون شک تأمین مسکن در تسهیل تشکیل خانواده نقش مهمی دارد.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به ابلاغ قانون جهش تولید مسکن در آغاز دولت سیزدهم در شهریور ۱۴۰۰ اظهار داشت: رئیس‌جمهور بلافاصله این قانون را ابلاغ و بر اجرای آن تأکید کرد. دولت مردمی نیز با جدیت پیگیر اجرای قانون است و امروز همه دستگاه‌ها باید برای تحقق این قانون دست به دست هم داده و همکاری کنند. حسینی افزود: تکمیل پروژه مسکن در قرچک پس از بازدید و دستور رئیس‌جمهور با همت بانک مسکن در کمترین زمان نشانگر این است که اگر عزم و اراده و جدیت و پشتکار باشد، می‌توان پروژه‌ای که ۲۰ سال قبل شروع شده را به نتیجه رساند و بالغ بر ۱۱۰۰ واحد مسکونی را در اختیار مردم قرار داد.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت گام‌های قابل‌توجهی برای ساخت انبوه مسکن برداشته شده است، اظهار داشت: تاکنون زمین مورد نیاز ساخت یک‌میلیون و ۹۰۰هزار واحد مسکونی مهیا شده و این در حالی است که به گفته زنده‌یاد رستم قاسمی، در ابتدا برخی دستگاه‌ها برای واگذاری اراضی خود با هدف ساخت مسکن مقاومت می‌کردند، ولی با پیگیری و جدیت رئیس‌جمهور، اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و این مسیر با همکاری وزارتخانه‌ها و نهادهای انقلابی و نظامی با قوت ادامه دارد.
حسینی تصمیم دولت برای اعطای زمین رایگان برای ساخت مسکن را در کاهش قیمت‌ها حائز اهمیت دانست و گفت: وقتی زمین رایگان با آورده نقدی افراد و تسهیلات بانکی همراه شود، می‌توان ساخت مسکن و کنترل قیمت آن را با سرعت به پیش برد؛ ضمن اینکه سرعت ساخت مسکن در کاهش هزینه‌ها نیز مؤثر است.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با قدردانی از همت و پیگیری‌های مجدانه وزیر راه و شهرسازی برای اتمام نیمی از واحدهای مسکن مهر که از قبل باقی مانده و پیگیری برای تکمیل واحدهای در حال ساخت و نیز تعیین مشوق‌هایی برای احیای بافت‌های فرسوده، تأکید کرد: متأسفانه از سال ۹۲ ساخت مسکن و تکمیل ۲۵۰هزار واحد مسکن مهر با تعلل و کوتاهی همراه شد و بر اساس آمار بازنگری مطالعات طرح جامع مسکن از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰، دچار کمبود دو و نیم میلیون واحد مسکونی هستیم که جبران آن و تأمین نیازهای جدی با روال عادی میسر نیست. علاوه بر آن سرمایه و مصالح نیازمند عزم عمومی مسئولان و مدیریت جهادی و انقلابی است.
حسینی ادامه داد: یکی از سؤالات مطرح این است که دولت در ۲۶ ماه گذشته اقدامات و دستاوردهای چشمگیری در احداث و تکمیل زیرساخت‌ها از جمله در آب‌رسانی، نفت، گاز، احیای واحدهای تولیدی و سیاست خارجی داشته است؛ اما چرا بعضاً در زندگی مردم ملموس نیست که در پاسخ باید گفت وقتی با احیای کارخانه‌ها و صنایع، فعال شدن پروژه‌های پیشران، رونق صنعت مسکن و دیگر اقدامات نرخ بیکاری کاهش می‌یابد و فرصت شغلی ایجاد می‌شود، قطعاً بر درآمد برخی از خانوارها افزوده می‌شود و نیز وقتی مسکن برای خانواده‌ها تأمین شود، بار سنگینی از هزینه‌های آنان کاهش می‌یابد و در نتیجه شاهد بهبود وضع معیشتی خواهیم بود و باید توجه داشت که در احساس رضایت مردم، مسکن از اهمیت زیادی برخوردار است و وقتی با اعطای زمین رایگان و تسهیلات بانکی، قیمت مسکن کاهش یابد، آثار این خدمات برای مردم ملموس‌تر خواهد شد.
معاون رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود چندین پیشنهاد برای تسریع در ساخت مسکن با هزینه کم و کیفیت بالا ارائه کرد و اظهار داشت: استفاده از فناوری‌های نوین، همکاری با صنایع مرتبط از جمله فولادسازی، جلب مشارکت مراکز دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از تجربیات سایر کشورها از جمله اقداماتی است که اگر مورد توجه بیشتر قرار بگیرد، می‌توان با سرعت و شتاب مضاعفی در سامان‌دهی بخش مسکن گام برداشت.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر اینکه باید ساخت مسکن متناسب با اقلیم هر منطقه باشد، بر لزوم توجه به معماری ایرانی- اسلامی تأکید کرد و گفت: معماری ایرانی اسلامی از سابقه‌ای دیرینه برخوردار است که باید در شهرسازی و توسعه فضاهای شهری از این معماری استفاده کرد.
معاون رئیس‌جمهور در ادامه داشتن برنامه‌ریزی برپایه پژوهش و طراحی دقیق را برای افزایش عمر مفید واحدهای مسکونی در کشور مورد تأکید قرار داد و بر ضرورت توجه به استفاده از علوم جدید و رشته‌های نوپدید از جمله هوش مصنوعی در ساختمان‌سازی تأکید کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی