[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

اجرای سند امنیت غذایی در اولویت است، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گفت: تا افق ۱۴۱۱ در بسیاری از محصولات راهبردی یا در آستانه خودکفایی قرار خواهیم گرفت، یا خودکفایی کامل به وجود می‌آید.
به گزارش ایرنا از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، «سید مجتبی خیام نکویی» در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، با موضوع بررسی سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی افزود: تا قبل از سال ۱۹۸۶ منظور از تأمین امنیت غذایی تأمین غذای مورد نیاز هر کشوری بود و این در حالی است که امروز امنیت غذایی ابعاد مختلفی از نظر فیزیکی و اقتصادی به خود اختصاص داده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در سازمان تات افزود: زمانی امنیت غذایی در یک کشور معنا دارد که مردم در طول شبانه‌روز به غذای کافی، حلال و مغذی برای یک زندگی فعال دسترسی داشته باشند و تحت یک رژیم غذایی نیازهای خودشان را تأمین کنند.
خیام نکویی تصریح کرد: ما در افق ۱۴۱۱ یعنی ۹ سال دیگر در بسیاری از محصولات راهبردی یا در آستانه خودکفایی قرار خواهیم گرفت یا خودکفایی کامل به وجود می‌آید.
وی تأمین و دسترسی مردم به غذای مورد نیازشان را امنیت غذایی دانست.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، فراهمی را یکی از ابعاد امنیت غذایی بیان کرد و گفت: مقصود از فراهمی این است که کشورها بتوانند برمبنای تولید داخلی یا تجارت یا از طریق کشت فراسرزمینی این غذا را برای مردمشان تأمین کنند.
وی با اشاره به بعد دسترسی امنیت غذایی ادامه داد: زمانی که مردم از نظر اقتصادی بتوانند به غذای کافی دسترسی داشته باشند، امنیت غذایی محقق شده است.
خیام نکویی با اشاره به اینکه در حوزه امنیت غذایی به یک سند جامع نیاز داشتیم افزود: سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذای با ریل‌گذاری ۱۰ساله برای اولین بار پس از ۴۴ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه امنیت غذایی اتفاق افتاده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: مهم ‌تر از تدوین و ابلاغ سند امنیت غذایی، اجرای آن است و اجرایی‌سازی سند مستلزم ردیف اعتباری مستقل است.
وی با اشاره به الگوی کشت مبتنی بر آمایش سرزمینی، که در سند هم به آن اشاره شده است، افزود: الگوی کشت دو مولفه اصلی افزایش بهره‌وری و مطلوبیت‌سازی را دارد و ما با افزایش بهره‌وری با توجه به مطلوبیت‌سازی و افزایش ضریب نفود دانش شاهد اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی خواهیم بود. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی