[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

تولید ۱.۲میلیون تن انار در سال جاری، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری پیش‌بینی کرد که امسال یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تن انار در کشور تولید شود.
به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «زهرا جلیلی‌مقدم» گفت: سطح باغات انار حدود ۹۶هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این سطح ۹۱هزار و ۸۰۰ هکتار بارور و مابقی غیربارور است.
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری با بیان اینکه انار شب یلدا تأمین است، اظهار داشت: میزان تولید انار بیش از نیاز و مصرف داخلی است و ظرفیت افزایش صادرات را نیز داریم.
افزایش ۱۲۰ درصدی صادرات انار از لحاظ ارزشی
وی میزان صادرات هشتماهه انار کشور را ۱۲هزار و ۶۰۰ تن با ارزش حدود شش میلیون دلار عنوان و اظهار کرد: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد از نظر وزنی و بیش از ۱۲۰ درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است. جلیلی‌مقدم ادامه داد: ایران دارای رتبه نخست سرانه تولید انار و رتبه سوم تولید در جهان است.
وی درباره برنامه‌های این دفتر درمورد تولید این محصول گفت: در قالب یک برنامه ۵ساله، اصلاح باغات انار در سطح ۲۵هزار و ۵۰۰ هکتار و حذف باغات قدیمی و جایگزینی با ارقام تجاری در سطح ۸هزار و ۹۰۰ هکتار را در دست اجرا و اقدام داریم.
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: آنچه مسلم است، روش‌های سنتی باغداری دیگر پاسخ‌گوی شرایط فعلی بخش کشاورزی نیست؛ زیرا محدودیت منابع آبی و بروز تنش‌های دمایی (گرما و سرما) موجب طغیان آفات و بیماری‌ها در باغات می‌شود.
وی تصریح کرد: با توجه به سرانه تولید، برنامه توسعه‌ای با روش‌های پیشین نداریم و اصلاح و احیای باغات را برنامه‌ریزی و دنبال می‌کنیم.
جلیلی‌مقدم در همین حال گفت: برای مدیریت تنش خشکی نیز در حال حاضر طرح‌هایی به صورت پایلوت و الگویی، در زمینه مدیریت آبیاری، اصلاح بستر کشت، تراکم کشت و اصلاح باغات صورت گرفته که نتایج خوبی به دست آورده‌ایم و با ترویج و اجرایی کردن آنها، می‌توان تنش‌ها را مدیریت کرد.
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری اظهار داشت: انار هرچند در منابع به عنوان گیاه متحمل کم‌آبی و مناسب مناطق کویری شناخته شده، اما برای داشتن میوه با کیفیت ضروری است یک برنامه آبیاری مناسب داشته باشد.
جلیلی‌مقدم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، استفاده از سایبان و پوشش میوه، تغذیه مناسب و کاربرد آنتی‌استرس‌ها را از شیوه‌های مؤر در کاهش تنش گرمایی در باغات انار برشمرد.
وی با بیان اینکه انار در تمامی استان‌ها به جز استان همدان تولید می‌شود، تصریح کرد: استان‌های فارس، مرکزی، خراسان رضوی، یزد، سمنان، اصفهان، لرستان و قم جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انار کشور محسوب می‌شوند.
مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری ادامه داد: استان فارس ۳۳ درصد، مرکزی ۱۰ درصد، یزد ۸ درصد، خراسان رضوی ۷ درصد، سمنان ۸ درصد، اصفهان ۷ درصد، لرستان ۶ درصد، خراسان جنوبی ۳ درصد، سیستان و بلوچستان ۲ درصد و کرمان ۱ درصد و سایر استان‌های کشور ۱۴ درصد تولید را برعهده دارند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی