[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

توصیه‌های طب سنتی برای قطع فوری آب‌ریزش بینی، روزنامه شیراز نوین

آب‌ریزش بینی یکی از دغدغه‌های افرادی است که در فصل پاییز و بهار دچار حساسیت فصلی می‌شوند؛ شما برای درمان می‌توانید از توصیه‌های طب سنتی استفاده کنید.
به گزارش بهداشت نیوز، با تغییر فصل برخی از افراد دچار آلرژی و حساسیت و به دنبال آن آب‌ریزش بینی می‌شوند؛ هر چیزی که بافت‌های بینی را ملتهب سازد به آب‌ریزش بینی منجر خواهد شد.
عطسه، آب‌ریزش بینی، خارش، سرخی و اشک آمدن از چشم‌ها، احساس خارش در سقف دهان و پشت گلو از نشانه‌های ابتلا به آلرژی فصلی است که بسیار شبیه عوارض سرماخوردگی می‌باشد. برای درمان آب‌ریزش بینی داروهای مختلفی توسط پزشک تجویز می‌شود، اما توصیه‌های طب سنتی نیز در درمان آب‌ریزش بینی و کاهش آلرژی مؤثر است.
در این بخش به شما می‌گوییم از نظر طب سنتی چه افرادی بیشتر به آب‌ریزش بینی دچار می‌شوند و درمان آب‌ریزش بینی در طب سنتی چیست.
از نظر طب سنتی چه افرادی بیشتر به آب‌ریزش بینی دچار می‌شوند؟
آب‌ریزش بینی یکی از علائم حساسیت فصلی است که در این بخش به علل آن می‌پردازیم.
افراد سردمزاج:
افرادی که مزاج سرد و تر دارند در روزهای پاییز و زمستان دچار علائمی مانند آب‌ریزش بینی و چشم، زکام و حتی درد سینوس‌ها می‌شوند. طبع و مزاج فصل پاییز نیز سرد و خشک بوده، برای افراد دارای مزاج خشک نامناسب است و می‌تواند موجب بروز برخی بیماری‌ها یا تشدید علائم آن، خصوصاً بیماری‌های سرد و خشک شود.
افرادی که مزاج مغز آنها به سمت گرمی رفته باشد:
بروز آلرژی در افرادی که بر اثر بیماری و یا تغذیه نادرست مزاج مغز آنها به سمت گرمی رفته باشد بیشتر است و آنها دچار علائمی مانند اشک‌ریزش، آب‌ریزش بینی، خارش گلو و خارش‌های پوستی می‌شوند. علت اصلی زکام و یا نزله گرم، ضعف مغز و ریزش فضولات و مواد زائد مغز به سمت بینی است.
پیشگیری و درمان آب‌ریزش بینی در طب سنتی
در طب سنتی برای درمان ابتدا باید مزاج فرد را شناسایی نمود و سپس براساس مزاج سبک زندگی و عادت‌های غذایی را تغییر دهیم. بعد از آن فرد بهتر است از داروهای گیاهی استفاده کند و در قدم آخر پاک‌سازی و حجامت توصیه می‌شود.
درمان آب‌ریزش بینی در فصل‌های سرد 
درمان‌گران طب سنتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های شایع در فصل‌های سرد و کاهش آب‌ریزش بینی به افراد سردمزاج توصیه‌هایی می‌کنند تا راهکارهای زیر را در نظر بگیرند:
افرادی که طبع سرد و تر دارند باید در پاییز و زمستان،
مصرف شیر، دوغ و دیگر محصولات لبنی تهیه‌شده از شیر گاو را محدود کنند.
بیش از ۱۵ دقیقه در روزهای پاییز و زمستان حمام نکنند، زیرا فضای حمام سرد و مرطوب است و برای این افراد مناسب نیست.
خوراکی‌ها و غذاهای چرب را مصرف نکنند.
افراد دارای مزاج سرد و تر یا بلغمی در فصل زمستان نباید از سونا استفاده کنند.
در زمستان میوه کمتر مصرف کنند.
در فصل زمستان بیشتر در وعده‌های غذایی از غذاهای زودهضم و سبک استفاده نمایند.
درمان آب‌ریزش بینی در فصل بهار:
 افرادی که غلبه سودا دارند و در فصل بهار دچار آب‌ریزش بینی شده‌اند باید در این فصل سعی کنند غذاهای ملین و آش‌های سبک مصرف کنند. لینت مزاج سبب می‌شود مواد به شکل حساسیت خودشان را نشان ندهند و از مجراهای طبیعی از بدن خارج شوند. افراد با غلبه خلط بلغم که رطوبت زیادی در بدن دارند باید ورزش ملایم و مستمر و پرهیز داشته و از خواب زیاد هم پرهیز کنند، همچنین رطوبت خامی بدن را با تعریق(از طریق حمام متعادل و ورزش) از بدن دفع کنند. این افراد نباید در مصرف مواد غذایی سرد و تر و گرم و تر؛ به خصوص میوه‌ها زیاده‌روی کنند.
افراد با غلبه خلط دم برای درمان آب‌ریزش بینی بهتر است حجامت و تخلیه خون انجام دهند.
افراد با غلبه صفرا که در اواخر بهار یا اوایل تابستان مشکلاتشان بیشتر می‌شود باید آش‌های ترش‌مزه مصرف کنند. مصرف مواد غذایی شیرین و چرب، مصرف ادویه‌جات و مصرف گوشت برای آنها مضر است.
درمان گیاهی آب‌ریزش بینی:
تقویت سیستم ایمنی با گیاه اکیناسه
برای تقویت سیستم ایمنی و درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، سینوس‌ها، حنجره و گلو از گیاه اکیناسه استفاده کنید. 
برای درمان می‌توانید تحت نظر پزشک و با دستور او از قرص‌های اکیناسه را روزی ۳ بار استفاده نمایید.
بُخور ۶ گیاه
درمان‌گران طب سنتی برای درمان آب‌ریزش بینی در هر فصلی استفاده از بخور ۶ گیاه را توصیه می‌کنند؛ برای تهیه این بُخور یک قاشق چای‌خوری از گیاهان خشک‌شده اسطوخودوس، مرزنجوش، آویشن، تخم گشنیز، پونه و نعناع را مخلوط کرده درون ظرفی ریخته و روی آن ۳ تا ۴ لیوان آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. 
زمانی که بخار از آن خارج شد از بخار تهیه‌شده از این گیاهان استنشاق کنید یا از محلول صاف‌شده آن استفاده نمایید.
بخور آویشن
گیاه آویشن برای تقویت سیستم ایمنی دستگاه تنفس و کنترل و پیشگیری از ریزش لایه سلولی مخاط تنفسی بسیار مفید است. بُخور این گیاه خواص آنتی‌باکتریایی دارد و برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و زکام و ابتلا به بیماری‌های عفونی دستگاه تنفس و سینوزیت مفید است.
برای تهیه بخور آویشن ۳ تا ۴ قاشق از برگ‌های خشک‌شده آویشن را درون آب جوش بریزید و از بخار آن استفاده کنید و یا محیط خانه یا کار خود را با آن مرطوب کنید.
دمنوش میخک، دارچین و زنجبیل
اگر آب‌ریزش بینی کلافه‌تان کرده می‌توانید دمنوشی مفید برای خود با چوب میخک تهیه کنید، زیرا چوب میخک حاوی خواص ضدعفونی‌کنندگی و آرام‌بخشی طبیعی است. برای تهیه دم کرده چوب میخک یک عدد چوب میخک، مقداری دارچین، زنجبیل تازه رنده‌شده، یک عدد هل شکسته و یک قاشق عسل را مخلوط کنید و با یک لیوان آب داغ قبل از خواب میل کنید.
افزودن زنجبیل یا دارچین به غذا
اگر دچار آب‌ریزش بینی هستید، می‌توانید به غذا مقدار کمی زنجبیل یا دارچین اضافه کنید، زیرا این گیاهان گرم و خشک هستند و رطوبت بدن را کم می‌کنند.
استفاده از روغن‌های موضعی گرم‌کننده
اگر دچار آب‌ریزش بینی هستید از روغن‌های موضعی گرم‌کننده مثل روغن بادام تلخ یا روغن نعناع فلفلی استفاده نمایید؛ این روغن‌ها را روی سینوس‌ها بمالید تا سینوس‌ها گرم شوند. سپس پیشانی را با شالی گرم ببندید تا آب‌ریزش بینی شما قطع شود.
استفاده از روغن‌های داخل بینی
اگر دچار آب‌ریزش بینی هستید، روغن گل بنفشه و روغن سیاه‌دانه را در بینی بچکانید؛ این روغن‌ها جلوی آب‌ریزش بینی را می‌گیرند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی