[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

گراتن سیب‌زمینی ، روزنامه شیراز نوین

گراتن سیب‌زمینی یکی از انواع گراتن‌های محبوب و خوش‌مزه است که در نقاط مختلف جهان با مواد متنوعی تهیه می‌شود؛ برای مشاهده این آموزش آشپزی مدرن در ادامه با ما همراه باشید.

 مواد لازم برای 4 نفر
سیب‌زمینی:    ۴ عدد متوسط
قارچ: ۴۰۰ گرم
سس بشامل:    ۱ پیمانه
آب لیموترش:۱ قاشق غذاخوری
پودر سیر: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
پیازچه و جعفری: ۲ قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا: ۴۰۰ گرم
نمک و فلفل‌سیاه: به مقدار کافی

 طرز تهیه
 مرحله اول
ابتدا سیب‌زمینی‌ها را به خوبی می‌شوییم تا هیچ چیزی روی پوست سیب‌زمینی‌ها نماند، سپس آنها را به صورت ورقه‌ای با ضخامت نیم ‌سانتی‌متر برش زده و به مدت ۳۰ دقیقه در یک کاسه حاوی آب‌یخ قرار می‌دهیم.
 مرحله دوم
قرار دادن سیب‌زمینی‌ها در آب یخ باعث می‌شود که نشاسته اضافی سیب‌زمینی‌ها به طور کامل خارج شود. حالا سیب‌زمینی را آب‌کشی کرده و کنار می‌گذاریم تا آب اضافی آن برود. در ادامه کف سینی فر را کمی چرب می‌کنیم.
 مرحله سوم
سیب‌زمینی‌ها را به ترتیب در کنار هم داخل سینی فر می‌چینیم، سپس با برس کمی روغن مایع روی آنها می‌زنیم تا کمی چرب شوند. در ادامه مقداری نمک، فلفل‌سیاه و ادویه‌های دل‌خواه روی سیب‌زمینی‌ها می‌پاشیم.
 مرحله چهارم
فر را از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشن می‌کنیم تا کاملاً گرم شود، سپس سیب‌زمینی‌ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر قرار می‌دهیم تا نیم‌پز شوند. حالا سیب‌زمینی‌ها را کنار می‌گذاریم و به سراغ آماده کردن قارچ می‌رویم.
 مرحله پنجم
قارچ‌ها را به صورت ورقه‌ای درشت خرد می‌کنیم، سپس با کمی روغن و ۱ قاشق غذاخوری آب لیموترش در یک تابه مناسب تفت می‌دهیم تا آب قارچ‌ها به طور کامل کشیده شود. در ادامه یک ظرف مناسب برای تهیه گراتن انتخاب می‌کنیم.
 مرحله ششم
کف و دیواره‌های ظرف را با روغن چرب می‌کنیم و کف آن کمی سس بشامل می‌ریزیم تا به طور کامل پوشیده شود، سپس یک ردیف سیب‌زمینی روی سس بشامل به ترتیب کنار هم می‌چینیم و کمی پودر سیر روی آنها می‌پاشیم.
 مرحله هفتم
در این مرحله مقداری پیازچه و جعفری خردشده هم روی سیب‌زمینی‌ها می‌ریزیم، سپس مقداری قارچ اضافه می‌کنیم. حالا روی مواد را با سس بشامل پوشانده و روی سس را با پنیر پیتزا یا پنیر ورقه‌ای می‌پوشانیم.
 مرحله هشتم
حالا به همین ترتیب مجدداً مواد را داخل ظرف می‌چینیم تا مواد تمام شود؛ در انتها سس بشامل باقی‌مانده را روی مواد می‌ریزیم و با پنیر پیتزای فراوان روی تمام مواد را به طور کامل می‌پوشانیم. فر را از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن می‌کنیم تا گرم شود.
 مرحله نهم
حالا ظرف را داخل فر در طبقه وسط قرار می‌دهیم و به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه صبر می‌کنیم تا پنیر ذوب و روی آن طلایی شود. در آخر گراتن را از فر خارج و صبر می‌کنیم تا کمی خنک شود؛ سپس آن را برش زده و با سس کچاپ سرو می‌کنیم.
گراتن سیب‌زمینی با گوشت چرخ‌کرده
اگر تمایل دارید این گراتن را با گوشت چرخ‌کرده تهیه کنید، می‌توانید به دو شکل این کار را انجام دهید؛ روش اول اینکه گوشت چرخ‌کرده را مانند مایه ماکارانی درست کنید و لابه‌لای سیب‌زمینی‌های ورقه‌ای به صورت لایه‌ای بریزید و روش دوم اینکه سیب‌زمینی را به صورت حبه‌ای خرد کنید و به همراه گوشت چرخ‌کرده تفت دهید.
 روش اول
ابتدا ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده را به همراه یک پیاز کوچک و ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی تفت دهید تا گوشت رنگش تغییر کند و طعم خامی رب گوجه‌فرنگی به طور کامل گرفته شود. سپس نصف استکان آب اضافه کنید و در تابه را بگذارید تا گوشت بپزد و آب درون تابه کشیده شود. 
پس از اینکه قارچ را روی سیب‌زمینی ریختیم(مرحله ۷) مقداری از مایه گوشت هم اضافه می‌کنیم و باقی مراحل را از مرحله ۷ به بعد ادامه می‌دهیم.
 روش دوم
در این روش ابتدا گوشت چرخ‌کرده را مانند روش اول به همراه پیاز و رب گوجه‌فرنگی تفت می‌دهیم، سپس سیب‌زمینی و قارچ را به صورت جداگانه سرخ می‌کنیم و به مخلوط گوشت چرخ‌کرده اضافه می کنیم. در ادامه به‌جای قرار دادن سیب‌زمینی‌ها به شکل ورقه‌ای (مرحله ۶) یک لایه از مخلوط گوشت، قارچ و سیب‌زمینی می‌ریزیم و در ادامه مانند مراحل بالا سس بشامل و پنیر را اضافه می‌کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی