[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

پلتفرمی برای واکسن استنشاقی ضدویروس تنفسی، روزنامه شیراز نوین

محققان مؤسسه مهندسی فرآیند(IPE) آکادمی علوم چین یک مفهوم تحویل جدید به نام «کامپوزیت نانومیکرو» برای ساخت واکسن ارائه کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، براساس این ایده، این محققان پلتفرمی برای ساخت واکسن تک‌دوز ارائه کردند که خشک و استنشاقی بوده و با استفاده از ساختارهای چندسطحی نانو میکروکامپوزیت ایجاد شده است. این واکسن در مسدود کردن مسیر حرکت ویروس در سیستم تنفسی مفید بوده است.
در سال‌های اخیر، محققان پیشرفت چشمگیری در ایجاد واکسن برای بیماری‌های تنفسی عفونی داشته‌اند؛ با این‌حال، بیشتر این واکسن‌ها از طریق تزریق عضلانی تجویز می‌شوند که در درجه اول باعث ایجاد پاسخ ایمنی هومورال می‌شوند و برای خنثی کردن ویروس به آنتی‌بادی‌های خون متکی هستند. علاوه بر کمکی‌هایی که معمولاً در واکسن‌های فعلی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به‌عنوان مثال، ترکیبات آلومینیومی، قادر به القای پاسخ ایمنی سلولی نیستند و در مبارزه با جهش‌های سریع ویروسی بی‌اثر هستند. همچنین شکل مایع فعلی واکسن‌ها نیاز به شرایط سخت ذخیره‌سازی با دمای پایین دارد.
این پلتفرم میکروکره‌های تخریب‌پذیر را با نانوذرات پروتئینی ترکیب می‌کند. سطح این نانوذرات می‌تواند به طور هم‌زمان آنتی‌ژن‌های متعدد ایجاد کند؛ بنابراین پاسخ ایمنی با طیف گسترده را القا می‌کند و دامنه حفاظت از واکسن را گسترش می‌دهد. 
همچنین امکان توسعه سریع و راحت سایر واکسن‌های ویروس تنفسی نیز به دلیل انعطاف‌پذیری ارائه آنتی‌ژن وجود دارد.
علاوه بر این، ساختار این کامپوزیت با تسهیل تحویل با کارایی بالا، پاسخ ایمنی کارآمد در ریه‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. 
پس از آزاد شدن آنتی‌ژن نانوذرات، می‌توان آنها را به طور مؤثر توسط سلول‌های حاوی آنتی‌ژن مصرف کرد.
به‌نقل از ستاد نانو، این واکسن پودر خشک به طور قابل‌توجهی هزینه‌های ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد و آن را برای مناطقی که دسترسی به یخچال در آنجا محدود است، مناسب می‌کند.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با 
عنوان (nhaled SARS-CoV-2 vaccine for single-dose dry powder aerosol immunization (N&V) در نشریه Nature  به چاپ رسیده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی