[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تأمین واگن برای شهر زیرزمینی شیراز، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
به مناسبت هفته حمل‌ونقل، آیین آغاز عملیات اجرایی و بهره‌برداری از پروژه‌های حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز برگزار شد. این مراسم ظهر پنجشنبه سی‌ام آذرماه با حضور مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، شهردار کلان‌شهر شیراز، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شیراز، جمعی از مدیران شهری با همراهی اصحاب رسانه در تالار آزادی برگزار شد.
 اهتمام ملی برای توسعه حمل‌ونقلی شیراز
شهردار شیراز در این مراسم از نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد اهتمام جدی‌تر به موضوع تأمین واگن مترو داشته باشند. محمدحسن اسدی در آیین آغاز عملیات اجرایی و بهره‌برداری از پروژه‌های حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز که به مناسبت هفته حمل‌ونقل برگزار شد، اظهار کرد: عملکرد مدیریت شهری شیراز در حوزه حمل‌ونقل در سطح کشور از سوی وزیر کشور در روز حمل‌ونقل مورد تقدیر قرار گرفت که این اقدام نشان از عملکرد شبانه‌روزی این حوزه در ارائه خدمات به شهروندان است. وی با اشاره به بودجه ۲۳ هزار و۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز در سال جاری افزود: ۲۰ هزار میلیارد تومان از این بودجه به بخش عمرانی و بالغ بر ۷۰ درصد از بودجه به حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک اختصاص یافته است که این اعتبار با کار شبانه‌روزی مجموعه‌های حمل‌و‌نقل و ایجاد زیر ساخت‌ها در حال بهبود و ارائه خدمات در این حوزه به شهروندان است. شهردار شیراز با اشاره به افزوده شدن شیفت شبانه در اجرای پروژه‌های عمرانی کلان‌شهر شیراز، خاطر نشان کرد: با افزوده شدن شیفت شبانه در مسیر تکمیل پروژه‌های عمرانی شاهد افتتاح پروژه‌های تأثیرگذار و تکمیل‌کننده رینگ‌های ترافیکی در دهه فجر خواهیم بود. وی با یادآوری نارضایتی شهروندان شیراز، از ارائه خدمات مترو در خط ۲ به علت نبود واگن و ارائه سرویس مترو تنها برای ۵ ساعت در روز نیز گفت: از نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درخواست داریم در خصوص تأمین واگن برای خطوط مترو کلان‌شهر شیراز اهتمام ویژه‌تر داشته باشند.
 دهه مبارک فجر فصل شکوفایی شیراز
اسدی در ادامه به روند پیشرفت پروژه ۵۵ متری هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: این پروژه در سال ۱۳۷۵ کلنگ‌زنی شده بود و تا یک‌ سال و نیم قبل پیشرفت فیزیکی آن ۲ درصد بوده است، اما امروز نیروهای سازمان عمران در این پروژه در ساعت یک شب نیز در حال انجام کار هستند و حجم ماشین‌آلات در این پروژه نشان از جدیت شهرداری در بهره‌برداری سریع‌تر این پروژه است. وی همچنین در خصوص پروژه بزرگراه شهید سلیمانی اظهار کرد: این پروژه در چهار سال گذشته به دلیل رانش کوه نیمه‌تعطیل بود که با روی کار آمدن شورای اسلامی ششم و شهرداری فعلی این پروژه مسیر پیشرفت را طی کرده است و تلاش خواهیم کرد تا در دهه فجر سال جاری به بهره‌برداری برسد.بزرگراه شهید استوار، پروژه دیگری بود که شهردار شیراز به آن اشاره و تصریح کرد: این پروژه پس از کلنگ‌زنی به مدت ۴ سال تعطیل بوده است که یکی از تأکیدات شورای اسلامی و شهرداری شیراز در دوره جدید تکمیل آن است و با یک اقدام جهادی و شبانه‌روزی این پروژه فاخر در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد. اسدی با تأکید بر ایمنی‌بخشی به کمربندی شیراز با احداث تقاطع‌های غیرهمسطح افزود: احداث تقاطع نواب، کمربندی و احمدبن موسی(ع) یکی از تقاطعات برنامه‌ریزی‌شده بر روی کمربندی بود که در زمان علی‌رضا پاک فطرت، شهردار سابق شیراز کلنگ‌زنی شد، اما در دوره بعد شورای اسلامی و شهرداری به مدت ۴ سال این پروژه متوقف ماند؛ این تقاطع با داشتن ۵.۲ کیلومتر طول پل‌ها بزرگترین تقاطع غیرهمسطح شیراز است که فاز نخست آن در دهه فجر افتتاح خواهد شد. وی با تأکید بر این موضوع که رویکرد و سیاست‌گذاری مدیریت شهری در اجرای پروژه‌های شهری جهادی، انقلابی و با انجام فعالیت شبانه‌روزی است، تصریح کرد: فعالیت شورای اسلامی و شهرداری نشان‌دهنده اهمیت خدمات‌رسانی به شهروندان نجیب این کلان‌شهر است؛ این در حالی است که در شرایط سخت اقتصادی و رکودی که شاهد آن هستیم، هیچ پروژه حتی نیمه‌تعطیل در کلان‌شهر شیراز وجود ندارد.
 نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی
شهردار شیراز با اشاره به اقدام بی‌سابقه شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز در نوسازی هزار دستگاه تاکسی شهری اظهار کرد: نوسازی و اضافه شدن هزار دستگاه خودرو تاکسی به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی یک اقدام بی‌سابقه است؛ به گونه‌ای که برای نوسازی هر تاکسی شهرداری مبلغ صد میلیون تومان کمک بلاعوض به رانندگان پرداخت کرده است که این عملکرد نشان از باور شورا و شهرداری در ارائه خدمات باکیفیت به شهروندان است. اسدی افزود: هم‌اکنون خط سه مترو شیراز در شرایط فعلی به طول ۱۰ کیلومتر و با هشت ایستگاه و کار شبانه‌روزی در ریل پیشرفت قرار گرفته است. وی همچنین در این مراسم از نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا در خصوص تأمین واگن برای خطوط مترو برای کلان‌شهر شیراز اهتمام ویژه‌تر داشته باشند؛ چراکه شهروندان شیراز از ارائه خدمات مترو در خط ۲ به علت سرفاصله زمانی نیم‌ساعته ناراضی هستند و این خط تنها ۵ ساعت ارائه خدمات دارد.شهردار شیراز با ابراز نارضایتی از وضعیت ترافیک شهر شیراز و لزوم تلاش همه دستگاه‌های متولی در کنار شهرداری شیراز خاطر نشان کرد: تلاش شهرداری شیراز برای رفع این مشکل و پاسخ‌گویی مطالبه به حق شهروندان اصلاح هندسی برخی از مسیرها و تأمین زیر ساخت‌های حمل‌ونقل و ترافیک است. اسدی افزود: یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی شهرهای توسعه‌یافته دنیا، ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و ترافیکی است که در این خصوص برخی از روش‌های کنترل ترافیک از جمله اجرای طرح زوج و فرد، ایجاد خطوط بی آر تی و افزایش فرهنگ ترافیکی به‌عنوان مجموعه اقدامات اجرایی شهرداری شیراز در دستور کار است.وی تأکید کرد: امروزه نشانه یک شهر فرهنگ‌مدار در قدم اول عملکرد رانندگان حمل‌ونقل عمومی است که در شهر شیراز عملکرد رانندگان در زمینه فرهنگ این شهر قابل دفاع است. مناسب‌سازی پیاده‌راه‌ها، معابر شهری و پارک‌ها برای افراد با نیازهای ویژه از دیگر موضوعاتی بود که شهردار شیراز به آنها اشاره کرد.
 تراموا در شیراز اجرایی شود
در ادامه این مراسم نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی از تلاش‌های مدیریت شهری در راستای توسعه زیرساخت‌ها قدردانی کرد. علی‌رضا پاک فطرت در آیین آغاز عملیات اجرایی و بهره‌برداری از پروژه‌های حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز اظهار کرد: در مجلس شورای اسلامی، شهرداری شیراز مجموعه‌ای سربلند است؛ در حالی که اکثریت شهرها با آلودگی هوا مواجه هستند و گاهاً این آلودگی در حد خطرناک است که منجر به تعطیلی مدارس می‌شود، اما شیراز هوای بسیار خوبی دارد و دلیل آن تلاش مدیریت شهری برای حفظ این هواست. او افزود: شهرداری باید پول خود را صرف هزینه‌های اضافی نکند و صرفه‌جویی کند و توسعه خطوط اتوبوس و مترو را در دستور کار قرار دهد؛ همچنین تراموا را در شیراز به‌عنوان اولین کلان‌شهر کشور اجرا کند. وی اضافه کرد: حفظ و احیای فضای سبز ارتفاعات کلان‌شهر شیراز و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهان برای گرفتن ارتفاعات جهت ساخت مسکن طی سال‌های گذشته اقدام بسیار شاخصی بود که منجر شد کلان‌شهر شیراز سبز بماند و با آلودگی هوا مواجه نباشد. نماینده مردم شریف شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمار ارائه‌شده از سوی معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری شیراز در خصوص کاهش ۶۰ درصدی تصادفات منجر به فوت در آبان‌ماه سال جاری در مقایسه با آبان سال گذشته، گفت: اگر این آمار ۵ درصد هم باشد به معنای از دست دادن یک نفر کمتر است و یک خانواده کمتر داغ‌دار شده است که ثواب آن برای شهرداری، شورای اسلامی و کارکنان نیروی انتظامی است.
 ارتقای فرهنگ ترافیک ضروری است
پاک فطرت ادامه داد: در سطح استان فارس آمار تصادفات منجر به فوت، در سال جاری افزایش یافت و مقصر این موضوع در ابتدا من به‌عنوان یک نماینده هستم، پس از آن دستگاه‌های اجرایی و پس از آن هم جاده، اتومبیل و راننده مقصرند. وی تأکید کرد: باید فرهنگ رانندگی را بیشتر رعایت کنیم و در زمانی که فارس به‌عنوان استانی پهناور در رتبه سوم یا چهارم آمار تصادفات جاده‌ای کشور قرار دارد و جاده‌های این استان به دلیل پهناور بودن استان بسیار زیاد است، در ابتدا ما خودمان را مقصر بدانیم. نماینده مردم شریف شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع حمل‌ونقل بسیار حائز اهمیت است، خطاب به شهردار شیراز گفت: پول خود را صرف هزینه‌های اضافی نکنید؛ شهرداری باید صرفه‌جویی کند و توسعه خطوط اتوبوس و مترو را در دستور کار قرار دهد و تراموا را در شیراز به‌عنوان اولین کلان‌شهر کشور اجرا کند. پاک فطرت افزود: شهرداری شیراز نیروی انسانی خوب و کارآمد و در مقابل شهروندان بسیار خوبی هم دارد؛ لذا باید قدر پول خود را بدانید. وی تصریح کرد: مصوبات شورا به ما ارجاع می‌شود، اما در مصوبات دخالتی نداریم، اما شاهد و در جریان وقوع اتفاقات هستیم. نماینده مردم شریف شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر عضو شورا بودم منابع مالی را در جای دیگر هزینه نمی‌کردم و وظیفه خود را انجام می‌دادم، اضافه کرد: در زمانی که هزینه از مردم دریافت می‌شود باید این هزینه در جای خود صرف شود؛ از سوی دیگر در زمانی که شاهد هستم در ایام تابستان گرم و زمستان سرد یک مادر به همراه فرزند خود و یا یک بازنشسته در ایستگاه‌های اتوبوس به مدت طولانی در انتظار هستند، بسیار خجالت می‌کشم؛ این در حالی است که باید مترو و اتوبوس در فاصله زمانی به موقع ارائه خدمت داشته باشد؛ چراکه حمل‌و‌نقل بسیار مهم است و اقتصاد، فرهنگ و سلامت روحی و روانی یک شهر را شکوفا می‌کند.
 شیراز بهترین شهر جنوب کشور
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در این مراسم اظهار کرد: مردم امروز به امیدآفرینی نیاز دارند تا اخبار خوب را بشنوند. رضا محمدیان افزود: کشور با توجه به منابع و نیروهای انسانی بسیار خوبی که دارد با مدیریت مدیران خوب می‌تواند اقدامات و برنامه‌های بی‌شماری را انجام بدهد. 
وی با اشاره به بازدید صورت‌گرفته از بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به همراه شهردار شیراز اضافه کرد: این پروژی طی چهار ماه در حال تکمیل نهایی است و در دهه فجر به بهره‌برداری می رسد. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز تصریح کرد: کلان‌شهر شیراز بهترین شهر در جنوب کشور است و می‌توان زندگی آسان‌تری در آن داشت.
 تأمین واگن برای متروی شیراز
در ادامه این مراسم مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در قرار داد جدید منعقدشده با یک شرکت چینی در حوزه تولید واگن، ابتدا تأمین ۲۰۰ واگن برای شهر شیراز در اولویت قرار گرفت. محمد بابایی زاده در  آیین آغاز عملیات اجرایی و بهره‌برداری از پروژه‌های حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز به مناسبت هفته حمل‌ونقل اظهار کرد: براساس قوانین بالادستی ۷۵ درصد سهم سفرهای شهری باید از طریق حمل‌ونقل عمومی باشد که از این میزان ۴۰ درصد اتوبوس، ۲۵ درصد تاکسی و ۱۰ درصد سهم قطار شهری برای شهرهایی است که دارای خطوط مترو هستند.وی به میزان سهم سفرهای شهری کلان‌شهر شیراز هم از طریق حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و افزود: در شهر شیراز سهم مترو ۲ درصد، اتوبوس ۱۳ درصد و تاکسی ۱۸ درصد است.
مدیرکل دفتر حمل‌و‌نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به موضوع درخواست تأمین واگن برای مترو شهر شیراز، از سوی شهردار شیراز تصریح کرد: از ابتدای دهه ۷۰ که توسعه خطوط مترو آغاز شد بالغ بر ۶۵ همت از سوی دولت و‌ شهرداری در این حوزه هزینه شد و این هزینه‌کرد موجب شد تا به امروز۴۰۰ کیلومتر خط مترو احداث شود. بابایی زاده اضافه کرد: از این میزان، 30 همت توسط دولت و مابقی از سوی شهرداری‌ها هزینه شد و در حال حاضر ۹۴۶ کیلومتر خط مصوب داریم. وی خاطر نشان کرد: هم‌اکنون ارزش روز احداث یک خط مترو ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان هزینه دارد، اما به دلیل چالش‌هایی که در حوزه تأمین واگن وجود دارد، نمی‌توانیم به درستی از این مُد حمل‌ونقلی بهره ببریم.
 تأمین اعتبار از طریق فاینانس
مدیرکل دفتر حمل‌و‌نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: یک چالش دیگر در این حوزه با موضوع تعریف خطوط با مشخصات فنی متعدد و گسترده در کشور ایجاد شده است که نباید این موضوع بدین‌شکل باشد و این رویه نیاز به اصلاح دارد.  بابایی زاده در ادامه به رویکرد جدید دولت سیزدهم و وزارت کشور در خصوص انعقاد قرار داد فعال‌سازی خرید و تولید واگن مترو اشاره کرد و گفت: این اقدام پس از چهار سال محقق شد و طی هفته گذشته، پیش‌پرداخت برای ساخت واگن واریز شد؛ تیم چینی در حال حاضر در ایران هستند و مقرر شده است تا بالغ بر یک‌ونیم میلیارد دلار ظرفیت‌سازی فاینانس در این خصوص انجام شود. وی تصریح کرد: در اولین قرار داد منعقدشده در مرحله اول تولید ۶۹۰ دستگاه واگن در دستور کار است که در ابتدا تأمین ۲۰۰ واگن برای شهر شیراز در اولویت است. مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همچنین از تحصیص اوراق مشارکت خطوط قطار شهری برای شیراز و دو شهر دیگر علاوه بر اوراق مشارکت انتشاریافته در سال گذشته خبر داد. 
بابایی زاده در ادامه به قرارداد خرید اتوبوس و ون در سطح کشور برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهرها اشاره و اظهار کرد: در این خصوص اختصاص ۱۲۲ دستگاه اتوبوس به شهر شیراز مدنظر بود که تاکنون ۵۲ دستگاه تحویل داده شده است و با قرار داد جدید منعقدشده با شرکت خودرو ساز، طی شش ماه آینده تعداد ناوگان باقی‌مانده تحویل داده می‌شود. وی در این مراسم به دیده شدن مشکلات حوزه حمل‌ونقلی که شهرداری‌ها و دولت با آنها مواجه هستند، تأکید کرد و افزود: طی ۵ سال گذشته مجموع بودجه تخصیص‌یافته به توسعه نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به سازمان شهرداری و دهیاری‌ها کمتر از ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ این در حالی است که میزان رقم مورد نیاز برای نوسازی ناوگان تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس و برقی‌سازی این حوزه بالغ بر ۳۰۰ همت است.
 تهاتُر نفت با تجهیزات حمل و نقل
مدیر کل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار امیدواری کرد: تلاش ما بر تقویت منابع مالی و ارزی، انعقاد قرارداد جدید از محل تهاتر نفت برای توسعه ویژه ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.
بابایی زاده تصریح کرد: در حوزه قطار شهری چالش اصلی ما تأمین ناوگان است و چاره‌ای نداریم جز اینکه علاوه بر حمایت دولت، بخش  قطار شهری نیز در مسائل اجرایی، موضوعات جانبی و امور ترخیص که دولت حمایت ویژه‌ای نیاز دارد، همت بیشتری داشته باشد. 
وی در پایان گفت: تا زمانی که واگن برای خطوط مترو نداشته باشیم در شهری همچون شیراز به‌جای تحقق سهم ۷ درصدی، این سهمیه به صورت 2 درصد باقی خواهد ماند.
 سرمایه‌گذاری میلیاردی برای توسعه حمل‌ونقل
در ادامه این مراسم معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز از نوسازی ۵۰۰۰ دستگاه تاکسی تا پایان سال ۱۴۰۴ خبر داد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در مراسم گشایش عملیات اجرایی و بهره‌برداری از پروژه‌های این معاونت، با اشاره به اینکه در هفته حمل‌و‌نقل تا دهه فجر به میزان ۵۰۰۰ میلیارد تومان پروژه آغاز می‌شود یا به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: چنین رقمی بی‌سابقه بوده و مرهون همدلی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز است. هادی شه‌دوست شیرازی افزود: نوسازی یک هزار دستگاه تاکسی از جمله اقدامات شهرداری شیراز است که با مصوبه شورای شهر، به هر راننده ۲۵۰ میلیون تومان وام تعلق گرفته که ۱٠٠ میلیون آن بلاعوض بوده و توسط شهرداری شیراز پرداخت می‌شود.
وی اضافه کرد: یکی از نقیصه‌های شیراز در بررسی‌های صورت‌گرفته توسط وزارت کشور، همین تاکسی‌های شهری بودند؛ نوسازی یک هزار دستگاه دیگر نیز آغاز شده است و تا  سال ۱۴۰۴ این رقم به ۵ هزار دستگاه خواهد رسید. شه‌دوست همچنین از رصد شدن محدوده کم‌آلاینده شیراز توسط ۶۰ سامانه نظارتی خبر داد و گفت: اگر خودرویی فاقد معاینه فنی وارد این محدوده شود، بلافاصله توسط پلیس راهور جریمه خواهد شد؛ این موضوع در اکثر شهرها انجام شده بود و ما در این زمینه عقب بودیم که خوشبختانه اقدامات لازم برای آن انجام شده است. 
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز، از کاهش چشمگیر تلفات منجر به فوت در تصادفات شهری خبر داد و بیان کرد: افزایش سامانه‌های ثبت تخلف و هوشمندسازی که در سرلوحه کار شهرداری و پلیس راهور قرار گرفته است، باعث کاهش میزان تلفات منجر به فوت تا ۶۲ درصد نسبت به سال گذشته شده است.
 هوش مصنوعی به یاری ترافیک می‌آید
وی همچنین از راه‌اندازی اتوبوس شبانه، استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه صنعتی شریف جهت استفاده از هوش مصنوعی در کنترل ترافیک، استفاده از ظرفیت اتاق اصناف برای گرفتن تخفیفات ویژه جهت فعالان عرصه ترافیک، خریداری ۷۵ دستگاه میدل‌باس برای نخستین بار توسط شهرداری شیراز خبر داد. 
تجهیز ۵ دستگاه ون ویژه توان‌خواهان و جانبازان، اضافه شدن ۳٠ تقاطع هوشمند و ۲٠ سامانه ناظر بر تخلفات در این تقاطع‌ها، احداث جایگاه‌های تک‌سکو برای ایجاد توازن در سوخت‌گیری در سطح شهر، کلنگ‌زنی ۳ پارکینگ طبقاتی و اضافه شدن ۲۷٠٠ واحد به ظرفیت پارکینگ‌های شهری، کلنگ‌زنی جایگاه سوخت شهدای اتوبوس‌رانی و افزایش تعداد پارکینگ‌های مکانیزه شهرداری جهت رفع مناقشه مردم با پارکینگ‌داران از دیگر مواردی بود که شه‌دوست به آنها اشاره کرد.
وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با این اقدامات توانسته باشد گامی هرچند کوچک در راستای اعتلای نام شهر شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) بردارد. 
در پایان این مراسم از پوستر نخستین مسابقه عکاسی با تلفن همراه در حوزه حمل‌و‌نقل رونمایی شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی