[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه آلبالوپلو ، روزنامه شیراز نوین

آلبالوپلو یکی از انواع غذاهای سنتی و خوش‌مزه ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود؛ برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با ما همراه باشید:

 مواد لازم برای 4 نفر
آلبالو: ۵۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
برنج: ۴ پیمانه
شکر: ۲۰۰ گرم
گوشت چرخ‌کرده: ۳۰۰ گرم
نمک و فلفل‌سیاه: به اندازه کافی
زردچوبه و روغن: به اندازه کافی

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه آلبالوپلو مجلسی ابتدا برگ و دم‌های آلبالوها را می‌گیریم، آن‌ها را می شوییم و در آب‌کش قرار می‌دهیم تا آب اضافه آنها خارج شود. بعد هسته آلبالوها را بیرون می‌آوریم و در قابلمه‌ای که قصد پخت آلبالوها را در آن داریم می‌گذاریم.
 مرحله دوم
تمام هسته‌ها که خارج شد قابلمه را روی حرارت قرار داده، شکر را روی آلبالوها می‌ریزیم و تأمل می‌کنیم تا به جوش بیاید. حدوداً بعد از اینکه ۱۰ دقیقه آلبالوها بجوشند قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم و صافی را در کاسه‌ای بزرگ قرار می‌دهیم.
 مرحله سوم
سپس آلبالوها را از صافی رد می‌کنیم و آب آلبالوها را مجدداً داخل قابلمه می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا غلیظ‌تر شود. آب آلبالو که به غلظت مورد نظر رسید قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم و کنار می‌گذاریم تا خنک شود و در شیشه مورد نظر می‌ریزیم.
 مرحله چهارم
پیاز را پوست گرفته، می‌شوییم و رنده ریز می‌کنیم و آب آن را کاملاً می‌گیریم و به گوشت چرخ‌شده اضافه می‌کنیم. کمی فلفل‌سیاه و نمک روی مخلوط گوشت و پیاز می‌ریزیم و شروع به ورز دادن می‌کنیم تا کاملاً ادویه‌ها به خورد گوشت برود.
 مرحله پنجم
به اندازه یک گردوی کوچک از مایه گوشت چرخ‌کرده برمی‌داریم و مانند کوفته قلقلی با کف دو دست به آن حالت می‌دهیم و در بشقابی می‌گذاریم. همگی مایه گوشت چرخ‌کرده را به همین شکل درست می‌کنیم.
 مرحله ششم
می‌توانید به‌جای گوشت قرمز از سینه مرغ استفاده کنید و آن را بپزید، ریش‌ریش کنید و لابه‌لای پلو قرار دهید. سپس تابه‌ای را روی حرارت کم می‌گذاریم، کمی روغن در آن ریخته و اجازه می‌دهیم تا کمی داغ شود.
 مرحله هفتم
بعد گوشت‌های قلقلی‌شده را داخل تابه می‌چینیم و حرارت را ملایم می‌کنیم؛ مداوم آنها را در تابه می‌چرخانیم تا رنگ کوفته‌ها کاملاً تغییر کند. صبر می‌کنیم تا سرخ شوند و آن وقت تابه را از روی حرارت برمی‌داریم و کنار می‌گذاریم.
 مرحله هشتم
در قابلمه‌ای تا نیمه آب و کمی نمک ریخته، در قابلمه را می‌گذاریم و حرارت را زیاد می‌کنیم تا آب به جوش بیاید. هنگامی که آب در حال جوشیدن بود برنج را می‌شوییم و آب آن را خالی می‌کنیم.
 مرحله نهم
در ادامه برنج را داخل آب در حال جوشیدن می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم ۷ تا ۱۰ دقیقه برنج در آب بجوشد تا پخت اولیه برنج انجام شود. بعد یک عدد از برنج را لای دندان تست می‌کنیم اگر اطراف آن نرم و مغز برنج سفت بود باید آن را آب‌کش کنیم.
 مرحله دهم
برنج را آب‌کش می‌کنیم، قابلمه‌ای که برای طبخ آلبالوپلو تدارک دیده‌ایم را روی حرارت کم قرار می‌دهیم و روغن کف آن می‌ریزیم. ته‌دیگ نان یا سیب‌زمینی می‌توانیم کف قابلمه بچینیم و بعد ۱ الی ۲ کف‌گیر برنج کف قابلمه می‌ریزیم.
 مرحله یازدهم
مقداری از کوفته‌ها و آلبالوها نیز روی برنج می‌ریزیم و مجدداً لایه بعدی، برنج، کوفته و آلبالو می‌ریزیم تا برنج و کوفته‌ها تمام شوند. روی برنج نصف لیوان شربت آلبالو و همین‌طور ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع می‌ریزیم و در قابلمه را می‌گذاریم.
 مرحله دوازدهم
اول حرارت را زیاد می‌کنیم تا بخار داخل قابلمه بپیچد و بعد حرارت را بسیار ملایم می‌کنیم تا آلبالوپلو کاملاً پخته شود. آلبالوپلو را در قابلمه با کف‌گیر کاملاً زیر و رو می‌کنیم، در دیس می‌کشیم و با کمی آلبالو و کوفته تزیین می‌کنیم.
آلبالو پلو با مرغ
برای تهیه این غذای خوش‌مزه با مرغ می‌توانیم از روش‌های متنوعی استفاده کنیم؛ روش اول استفاده از مرغ تکه‌ای است که می‌توانیم ران یا سینه مرغ را به صورت کامل به آلبالوپلو اضافه کنیم؛ یا اینکه به صورت ته‌انداز در کف آلبالوپلو قرار دهیم.
روش دیگر استفاده از گوشت مرغ به صورت کوفته‌قلقلی است که کافی است ۴۰۰ گرم گوشت مرغ چرخ‌شده را به همراه ۱ پیاز رنده‌شده ترکیب کنیم، سپس مقداری ادویه اضافه کرده و به صورت کوفته‌قلقلی سرخ کرده و به آلبالوپلو اضافه می‌کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی