[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نویسنده نمایش «کشتی نوح»: سراغ عشق در طبقه فرودست رفتم، روزنامه شیراز نوین

«کشتی نوح» عنوان نمایشی است که این روزها مراحل پایانی تمرین و تولید خود را طی می کند. نویسنده این نمایش گفت: بعد از نشان دادن وضعیت زندگی طبقه فرودست، سراغ سوژه عشق در این طبقه رفتم.
به گزارش ایرنا، محمود احدی نیا با اشاره به ملودرام بودن «کشتی نوح» عنوان کرد: داستان این نمایش یک شب در ذهن من شکل گرفت؛ طی جلسه ای با دوستان عزیزم امیرعلی تقی زاده و امیر دلفانی در خلال اجرای «سیزده بدر»، پیشنهاد نگارش نمایشنامه به من داده شد و من فرصتی خواستم تا با شنیدن دغدغه‌ی آنان، ایده‌هایم را در ذهن خود منسجم کنم و در نهایت به این درام رسیدم.
وی افزود: پیش از هر کاراکتری، شخصیت «جمال» در ذهنم شکل گرفت؛ کاراکتری سخت که قدرت تکلم ندارد و ناشنواست. واقعاً سخت بود که یک کاراکتر ناشنوا را بیش از ۶۰ دقیقه روی صحنه تجسم کنم. با خود بازیگران خیلی درباره شخصیت‌ها گپ زدیم و به مرور شخصیت‌های بعدی شکل گرفتند؛ موسی، ملیح و مهیا مبرقعی ساخته شدند. مصی به آنها اضافه شد و رنگ و لعابی جدید به ایده و طرح داده شد و متن کلی در یک شب به تولد رسید.
احدی نیا که پیش از این نگارش «خاک سفید»، «تب تند»، «ناصر سعیدطهرانی»، «سیزده بدر» و... را در کارنامه داشته و سابقه دوبار نامزدی در جشنواره تئاتر فجر را دارد، درباره تازه‌ترین اثر خود می‌گوید: کشتی نوح داستان سرگذشت همه آدم‌هاست. سیاق کارهای قبلی‌ من، رئالیست اجتماعی است، اما تفاوتش در وجه ملودراماتیک آن است. کشتی نوح یک ملودرام اجتماعی است که من برای اولین بار بعد از نشان دادن وضعیت زندگی طبقه فرودست، سراغ سوژه عشق در این طبقه رفتم.
امیرعلی تقی زاده، کارگردان نمایش کشتی نوح نیز گفت: دغدغه پرداختن به مسائل اجتماعی، همواره اصلی‌ترین مسئله من در ساخت فیلم و به روی صحنه بردن تئاتر بوده است. با اینکه پیش از این سابقه اجرای نمایشنامه‌های غربی را هم در کارنامه خود دارم، اما تجربه جدیدم از ابتدا تا انتها توسط گروهی همدل به نتیجه رسید و به تولیدی تماماً ایرانی افتخار می‌کنم. این مسئله زمانی زیباتر شد که دغدغه من به‌عنوان کارگردان و محمود به‌عنوان مؤلف متن به شدت به یکدیگر نزدیک شد و این کار حاصل تلاشی گروهی بود که چالش مدیریت آن برایم در عین سختی جذاب بود.
تقی زاده که کارگردانی «غرب مغموم» و تهیه‌کنندگی «من مردم روزی که به دنیا آمدم» را در کارنامه هنری خود دارد، در خصوص روند تمرین‌ها افزود: مسیر تمرین‌ها سخت و فشرده بود؛ حقیقتاً انعکاس دنیای رئالیستی در چارچوب درام به هیچ عنوان کار ساده ای نیست.
وی با بیان این که مخاطب ایرانی حتماً در وهله اول برای سرگرم شدن پا به سالن نمایش می‌گذارد، اظهار داشت: اینکه چالشی انسانی را با در نظرگرفتن ذائقه مخاطب در کوتاهترین زمان مطرح کنیم، به غایت دشوار است؛ ضمن اینکه گروهی کاملاً مستقل دست به ریسک تولید آن زده‌اند.
کشتی نوح در دی ماه سال جاری در عمارت نوفل لوشاتو به روی صحنه می‌رود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی