[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

همه‌چیز باید استانداردسازی شود، روزنامه شیراز نوین

از مسئله زمین‌های خراب و به طور کلی مسائل زیرساختی که بگذریم، با یکی دیگر از جدی‌ترین مسائل فوتبال پایه شهرمان مواجه می‌شویم؛ مدارس فوتبال!
به گزارش شیرازنوین به‌نقل از ایسنا، در سال‌های اخیر شاهد سواستفاده زیادی از علاقه‌مندی افراطی مردم به این رشته ورزشی بوده‌ایم. افزایش سرسام‌آور تعداد مدارس فوتبال، طبیعتاً نشان‌دهنده سود مالی در چنین پروژه‌هایی است و این قطعاً یک نکته مثبت به شمار می‌رود. اما زمانی که «همه‌چیز» در پول خلاصه شود، دیگر نمی‌توان آن را مثبت ارزیابی کرد.
یکی از دلایل افول فوتبال شیراز در سال‌های اخیر، همین ناکارآمدی مدارس فوتبال است که هر قدر از لحاظ کمی رشد کرده‌اند، از نظر کیفی ضعیف و ضعیف‌تر شده‌اند.
البته در این میان، باید حساب چند مدرسه فوتبال که اصولی و به هدف بازیکن‌سازی پیش می‌روند را از سایرین جدا کرد؛ اما تعداد آنها چقدر است؟
رئیس اداره ورزش و جوانان شیراز، تعداد چنین مدارسی را کمتر از 30 مورد می‌داند و می‌گوید: ما در شهرمان نهایتاً همین تعداد مدرسه فوتبال نیاز داریم؛ به همین دلیل، بنا داریم از سال آینده با همکاری هیئت فوتبال شیراز و فارس، با یک سامان‌دهی خوب، کیفیت مدارس فوتبال را بالا ببریم و تحولی در عرصه فوتبال پایه ایجاد کنیم.
سید کمال پاک فطرت ادامه می‌دهد: اعتقاد داریم که شاید خیلی از این مدارس، صرفاً به هدف درآمدزایی به معنای سودجویی تأسیس شده‌اند و همین باعث شده که به لحاظ کیفی، کارایی چندانی نداشته باشند.
اما آیا منظور این است که قرار بر صدور مجدد مجوز برای باشگاه‌هاست؟ پاک فطرت پاسخ می‌دهد: باید سعی کنیم راهکاری را در این قضیه جست‌وجو کنیم. آیین‌نامه مدارس فوتبال از سوی فدراسیون تدوین شده و مشخص است؛ ما تصمیم داریم مدارس را سامان‌دهی کنیم و از این به بعد هم اجازه نمی‌دهیم هر کسی بتواند به راحتی صاحب مدرسه فوتبال شود. باید ساختار تشکیلاتی، زمین، صلاحیت افراد و همه‌چیز آنها بررسی شده و سپس مجوز صادر شود.
پاک فطرت اعتقاد دارد که بچه‌های مردم، همان آینده‌سازان کشور هستند و نباید در هر زمینی که آقایان می‌خواهند، به بازی گرفته شوند و می‌گوید: باید کارشناسی کنیم و هر مدرسه‌ای که زمینش استاندارهای لازم را نداشته باشد، مجوزش را خواهیم گرفت؛ همه‌چیز باید استانداردسازی شود. 
عضو پیشین شورای اسلامی شهر شیراز بیان می‌کند: شاید در سال‌های قبل برای دوستان ما این فرصت به وجود نیامده که به این مسئله ورود کنند و یک بازبینی اساسی بر مدارس فوتبال داشته باشند، اما حالا همت هیئت فوتبال شیراز و فارس را شاهد هستیم و ما هم به‌عنوان متولی ورزش شهر، در کنار آنها و پشتیبان آنها خواهیم بود.
پاک فطرت همچنین نگران اجاره‌ها و شهریه‌هاست و اظهار می‌کند: ما اجازه نمی‌دهیم که هر کسی قیمت تعیین کند و زمین‌ها را با قیمت بالا اجاره دهد؛ باید همه‌چیز طبق قانون و استاندارد پیش برود؛ تحت نظارت کامل کارشناسان واقعی فوتبال و ورزش.
رئیس اداره ورزش و جوانان شیراز در پایان تأکید می‌کند: ما در این مسیر مصمم هستیم و هر کسی هم دیدگاه، پیشنهاد یا تذکری دارد، پذیرا هستیم و از همه کمک می‌طلبیم. مشکلی که در ورزشمان داریم، اسیر شدن در یک سری رودربایستی‌هاست که ما را از تصمیمات درست و واقعی دور می‌کند. اگر رودربایستی‌ها، سفارش‌ها و توصیه‌ها را کنار بگذاریم، آدم‌های ناکارآمد هم به مرور حذف می‌شوند. 
با توجه به صحبت‌های پاک فطرت، این امیدواری وجود دارد که شاید در آینده‌ای نزدیک شاهد ایجاد تحولی واقعی در فوتبال شهرمان باشیم؛ به شرطی که هم خود او و هم سایر کسانی که قرار است در این مسئله نقشی ایفا کنند، اهمیت مسئله را فراموش نکنند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی