[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کشاورزان در حصر ارزی ، روزنامه شیراز نوین

 شهرام شاهد- گروه خبر 
نماینده شهرستان‌های استهبان، نی‌ریز و بختگان گفت: برخی از محصولات کشاورزی ایران در دنیا شاخص و شناخته شده است و مشتریان خاصی دارد و به مراتب ارزآوری بیشتری نسبت به دیگر کالاها دارد. به گفته وی، در دو سه سال اخیر رایزنی‌هایی را با سازمان توسعه تجارت داشتیم و تلاش کردیم بی‌واسطه صدای باغداران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان محصول انجیر باشیم؛ اما مجموعه دولت تفاوت‌ها را درک نمی‌کند و برای بخش‌ها و گلوگاه‌های حساس اقتصادی کشور هیچ برنامه‌ای ندارند.
فرهاد طهماسبی گفت: ما در حوزه کشاورزی با مشکلات بی‌شمار فعالان اقتصادی پیرامون مسائل ارزی و رفع تعهد ارزی روبه‌رو هستیم که این مهم می‌طلبد دولت به این موضوع توجه ویژه داشته باشد. وی در میز ملی انجیر که با حضور اعضای آن در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، بیان کرد: موضوع پیمان‌سپاری ارزی برای محصولات کشاورزی به ویژه برخی از محصولات استراتژیک کشور مانند انجیر، یک اشتباه استراتژیک دولت است که ضرر آن به تمام کشور و سایر اقدامات بخش کشاورزی برمی‌گردد. وی افزود: بیشترین مشکل ما در بحث رفع تعهد ارزی مربوط به محصولات کشاورزی و به ویژه انجیر است که متأسفانه موضوع رفع تعهد ارزی برای دولت ابزاری برای دخالت و ایجاد ممانعت در صادرات شده است.
طهماسبی با بیان اینکه برخی از محصولات کشاورزی کشور ایران در دنیا بسیار شناخته شده است، مشتریان خاصی دارد و به مراتب ارزآوری بیشتری نسبت به دیگر کالاها دارد، اظهار داشت: در دو سه سال اخیر رایزنی‌هایی را با سازمان توسعه تجارت داشتیم و تلاش کردیم بی‌واسطه صدای باغداران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان محصول انجیر باشیم؛ اما مجموعه دولت تفاوت‌ها را درک نمی‌کند و برای بخش‌ها و گلوگاه‌های حساس اقتصادی کشور هیچ برنامه‌ای ندارند.
نماینده مجلس اضافه کرد: در اقدامی غیرکارشناسی و با بهانه خدمت به کشور، کارت بازرگانی فعالان اقتصادی انجیر را با مشکل روبه‌رو می‌کنند، اما این اقدام یک خیانت است و نه تنها مشکل ارزآوری به کشور حل نمی‌شود، بلکه ضمن کاهش ارزآوری، محصولات و کالاهای ما را در بازارهای جهانی تضعیف می‌کند.
وی ادامه داد: همچنان مشکل پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان انجیر، اختصاص زمان قانونی جهت ایفای تعهدات ارزی، تأمین مالی باغداران و صادرکنندگان را پیگیری می‌کنیم و این موضوع را با معاون اول رئیس‌جمهوری نیز مطرح خواهیم کرد. طهماسبی با تأکید به اینکه ایجاد انجمن‌های شهرستانی انجیر اقدامی شایسته و مناسب است، عنوان داشت: معیشت بیش از 50 درصد مردم شهرستان‌های استهبان، نی‌ریز و بختگان از طریق تولید محصول انجیر تأمین می‌شود و برای ارتقای سطح صادرات این محصول در کنار بخش خصوصی هستیم.
او با اشاره به فعالیت انجمن انجیر ایران که مرکزیت این انجمن در استان فارس است، تصریح کرد: بخش خصوصی به ویژه انجمن انجیر ایران باید دفاع از هویت انجیر ایران و حقوق تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان حوزه را در صدر وظایف خود بداند؛ زیرا این محصول دارای شناسنامه داخلی و خارجی است.
وی با بیان اینکه محصول انجیر استهبان ثبت جهانی شده است، افزود: محصول ارزشمندی مانند انجیر استهبان در داخل و خارج از کشور بی‌نظیر است، اما کشورهای رقیب ما به دنبال تولید محصول مشابه و تخریب بازارهای هدف محصول ما هستند که همین موضوع ماهیت محصول ما را با خطراتی تهدید می‌کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی