[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کهن الگوهای یونگ در نمایش «گناه مشترک» ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایرنا، در نمایش «گناه مشترک» هر کدام از شخصیت‌ها بر مبنای یکی از کهن الگوهای یونگ طراحی و نوشته شده‌اند.
حکیمه فانی، روان‌شناس در خصوص این فیلم می‌گوید: حوزه هنر در ایران همواره دچار خلأ علمی در خصوص استفاده از روان‌شناسی در آثار خود بوده است و غالب هنرمندانی که سعی کرده‌اند مباحث روان‌شناسی را در آثار خود وارد کنند دچار اختلاط سلیقه شخصی و عدم شناخت لازم از این حوزه علمی بوده‌اند.
وی ادامه داد: شناخت من به‌عنوان روان‌شناس از حوزه هنر به واسطه دوستان هنرمندم باعث شد به صورت تخصصی مقوله سایکودرام را پیگیری کرده و به دنبال راهی باشم تا از آن طریق پلی بین کانسپت‌های هنری(تفکر سازمان‌بخش) و مفاهیم روان‌شناسی ایجاد کنم.
فانی اضافه کرد: تاکنون دو بار تجربه حضور به‌عنوان مشاور روان‌شناسی را در سینما تجربه کرده‌ام؛ تا جایی که به فکر ایجاد انجمن روان‌شناسان حوزه سینما و تئاتر افتادم و به زودی آن را در قالب یک پیشنهاد به خانه سینما و انجمن هنرهای نمایشی ارائه خواهم داد.
او همچنین عنوان کرد: در «گناه مشترک» کهن الگوهای دیمیتر، آرتمیس، آتنا، آفرودیت و پرسفون هر کدام در قالب یکی از شخصیت ها زن قرار گرفته‌اند و شخصیت مرد نیز به‌عنوان آنیموس شخصیت های زن در نمایش حضور دارد.
فانی افزود: در این نمایش به کهن الگوهای یونگ و همچنین روان‌شناسی اگزیستانسیالیستی(هستی‌گرایانه) توجه خاصی شده است؛ به گونه‌ای که ترکیب آنان در نهایت سیزیجی(موقعیت‌های جالب توجه اجرام نجومی) یا یکپارچگی را ایجاد می‌کنند. هرکدام از شخصیت‌ها بر مبنای یکی از کهن الگوهای یونگ طراحی و نوشته شده‌اند و موضوع «انتخاب» محور اتصال روان‌شناسی و فلسفه اگزیستانسیالیستی به کار است.
وی تصریح کرد: خوشبختانه تمامی گروه بازیگران مطالعاتی در این زمینه داشتند که نتیجه آن در اجرای روی صحنه به خوبی دیده می‌شود.
فانی اظهار کرد: همچنین در این نمایش از بازگویی تروماهای(زخم عمیق در روان) درونی شخصیت‌ها، به آشفتگی و کاتالپسی(خشکی ماهیچه‌ای) رسیده و در انتها شاهد یک ایگوی بالغ(خودشناسی) از شخصیت هستیم.
وی ادامه داد: امیدوارم با افزایش روزافزون توجه عمومی به حوزه شناخت روان، لزوم استفاده از متخصصان این حوزه در آثار هنری افزایش یافته و به آگاهی عمومی جامعه از اهمیت سلامت و شناخت روان نائل شویم.
این روان‌شناس در پایان تماشای نمایش گناه مشترک را به تمامی علاقه‌مندان مسائل زنان و روانشناسان محترم توصیه کرد.
گفتنی است، «گناه مشترک» با تهیه‌کنندگی فرانک یوسفی و طراحی، نویسندگی و کارگردانی ماهیار چرمچی از ۲۴ آذر ساعت ۲۰ در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «پنج زن ناگهان به هوش می‌آیند و خود را در اتاقی بتونی و سفید می‌یابند؛ اتاقی که نه در دارد، نه پنجره و نه هیچ ورودی و خروجی قابل تصور دیگری. آنها که شوکه شده‌اند و هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند در ابتدا به نزاع با یکدیگر می‌پردازند و پس از آن سعی می‌کنند از طریق بررسی منطقی اوضاع، دلیل زندانی شدن خود در این فضای عجیب را بفهمند.
ماهیار چرمچی، نقاش، شاعر و کارگردان سینمای کوتاه است؛ تمام آثار این هنرمند چه در حوزه تصویر و چه در حوزه تجسمی بن‌مایه‌های اسطوره، فلسفه و روان‌شناسی دارند.
نسیم ‌ادبی، نگین ‌خامسی، الهام ‌شعبانی، نیکی ‌مظفری و پانته‌‎‌آ ‌مهدی ‌نیا بازیگران این نمایش به ترتیب حروف الفبا هستند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی