[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

آیا التهاب معده نشانه ابتلا به سویه جدید کروناست؟، روزنامه شیراز نوین

به گفته دانشمندان، افزایش در تعداد افرادی که از بیماری التهاب معده‌ای روده‌ای رنج می‌برند، می‌تواند با یک سویه جدید کرونا مرتبط باشد.
به گزارش بهداشت نیوز، در حالی که این ویروس با تب و سرفه مرتبط است، کارشناسان سلامت اکنون بر این باورند که می‌تواند به‌ حدی تکامل یافته باشد که اکنون بتواند بر روده تأثیر بگذارد.
خوشه‌های بزرگ ویروس در فاضلاب اروپا کشف شده است و کارشناسان معتقدند که این مورد می‌تواند از مدفوع افرادی باشد که به کرونا آلوده شده‌اند.
این یافته‌ها برخی از دانشمندان را وادار کرده است که استنباط کنند، سویه جدید کووید JN.۱ می‌تواند «متمرکزتر بر روده» باشد؛ با این‌حال در این مرحله، شواهد کافی برای ادعای قطعی وجود ارتباط مشخص بین مشکلات شکمی و ویروس وجود ندارد.
مارک جانسون، پروفسور میکروبیولوژی، ویروس‌شناس می‌گوید: در فاضلاب اروپا چند خوشه بزرگ وجود داشت و بسیاری از ما به این فکر می‌کردیم که توضیح‌های ممکن چه می‌تواند باشد.
سویه‌های مختلفی از ویروس کرونا که کووید به آن تعلق دارد بر روده تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین به گفته پروفسور جانسون اگر سویه JN.۱ به‌ راستی باعث مشکلات روده شود، آن‌قدر تعجب‌آور نخواهد بود.
خدمات بهداشت ملی انگلستان، اسهال و استفراغ را به‌عنوان علائم کرونا ذکر کرده است؛ در همین حال، JN.۱ ویروس به سرعت در حال رشد است و براساس گزارش آژانس امنیت سلامت بریتانیا، اکنون ۷ درصد از آزمایش‌های مثبت در بریتانیا را تشکیل می‌دهد؛ در حالی که سازمان بهداشت جهانی آن را به‌عنوان یک نوع مورد توجه طبقه‌بندی کرده است.
متخصص استرالیایی و ویروس‌شناس، استوارت تورویل اظهار کرد که ویروس ترجیح می‌دهد به سلول‌های روده حمله کند.
پروفسور جانسون توضیح داد: دکتر تورویل مشاهده کرده است که انواع جدیدتر ویروس، نوع کمی متفاوت از گیرنده را ترجیح می‌دهند که در دستگاه گوارش رایج‌تر است و شاید شواهد حمایتی است، اما توضیح محتمل‌تر این است که در حال حاضر ما شاهد امواج ترکیبی هستیم.
ردپای ویروس را می‌توان در فاضلاب پس از خروج از بدن ما از طریق مواد موجود در مدفوع یافت. در هفته‌های اخیر موجی از ویروس در تصفیه‌خانه‌های زباله در اتریش، سوئیس و آلمان مشاهده شده است.
جانسون در ادامه افزود: ما شواهدی از افرادی پیدا می‌کنیم که سال‌ها آلوده شده‌اند و مقادیر دیوانه‌واری از ویروس منتشر می‌کنند که می‌توانیم آنها را در سوله‌های فاضلاب شناسایی کنیم.
با این‌حال با وجود گزارش‌هایی مبنی بر افزایش بیماری التهاب معده‌ای روده‌ای، افزایشی در میزان بستری شدن در بیمارستان مشاهده نشده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی