[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه کلوچه کُردی، روزنامه شیراز نوین

کلوچه کُردی یکی از انواع شیرینی‌های سنتی ایرانی است که با طعم‌های متنوعی تهیه می‌شود؛ برای مشاهده این آموزش شیرینی‌پزی در ادامه با ما همراه باشید.

 مواد لازم
تخم‌مرغ: ۲ عدد
شیر: یک‌دوم پیمانه
ماست: یک‌دوم پیمانه
خمیرمایه فوری: ۱ قاشق غذاخوری
بکینگ‌پودر: ۱ قاشق مرباخوری
شکر: ۱ لیوان
کره: یک‌دوم لیوان
روغن مایع: یک‌دوم لیوان
زعفران دم‌کرده: ۲ قاشق غذاخوری
پودر هل: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
وانیل: نوک قاشق چای‌خوری
آرد سفید: ۲ تا ۳ پیمانه

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه کلوچه کُردی خوش‌مزه ابتدا تخم‌مرغ را به همراه کره، روغن مایع و شکر داخل یک کاسه مناسب ترکیب می‌کنیم تا کاملاً یک‌دست شوند. در ادامه ماست و شیر را اضافه کرده و یک دقیقه دیگر مواد را ترکیب می‌کنیم.
 مرحله دوم
در این مرحله پودر خمیرمایه فوری را به همراه بکینگ‌پودر، زعفران دم‌کرده، پودر هل و وانیل به مواد اضافه کرده و به خوبی ترکیب می‌کنیم تا مواد با هم یک‌دست شوند. در ادامه آرد را دو تا سه مرتبه الک می‌کنیم.
 مرحله سوم
حالا آرد را کم‌کم اضافه و مخلوط می‌کنیم تا خمیر جمع شود. در حدی باید آرد اضافه کنیم که خمیر به دست نچسبد؛ البته باید توجه داشته باشیم که بیش از حد آرد اضافه نکنیم.
 مرحله چهارم
در این مرحله یک کاسه مناسب را با کمی روغن چرب می‌کنیم، سپس خمیر را درون کاسه قرار می‌دهیم و روی آن را با سلفون می‌پوشانیم. در ادامه کاسه را در یک جای گرم قرار داده و اجازه می‌دهیم حجم خمیر تقریباً دو برابر شود.
 مرحله پنجم
پس از گذشت یک تا دو ساعت که خمیر به طور کامل آماده شد، آن را روی سطح کار منتقل می‌کنیم و کمی ورز می‌دهیم تا هوای اضافی خمیر گرفته شود. حالا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن می‌کنیم تا کاملاً گرم شود.
 مرحله ششم
حالا خمیر را به ۴ تا ۶ قسمت تقسیم می‌کنیم و هر قسمت را چونه می‌گیریم. در ادامه سینی فر را با کمی روغن چرب کرده، خمیرها را با وردنه باز می‌کنیم و داخل سینی فر قرار می‌دهیم، سپس روی خمیرها را ۱۵ دقیقه می‌پوشانیم.
 مرحله هفتم
پس از گذشت این زمان، روی خمیرها را با زرده تخم‌مرغ و مقداری کنجد یا سیاه‌دانه رومال می‌کنیم و به مدت ۱۵ تا ۲۵ دقیقه در فر قرار می‌دهیم. 
پس از اینکه کلوچه‌ها پختند، چند دقیقه گریل را روشن می‌کنیم تا روی کلوچه‌ها رنگ بگیرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی