[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

فضای اشتغال برای رشد بانوان مناسب شود، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، روز تولد حضرت فاطمه زهرا(س)، ۲۰ جمادی‌الثانی به عنوان روز زن و همچنین روز مادر گرامی نام‌گذاری شده است. بانوان در خانه و خانواده و امور اجتماعی نقش مؤثر و انکارناپذیری دارند و همواره با ایفای نقش همسری، مادری، مدیر، مسئول، کارمند و... دوش به دوش همسران یا به عنوان سرپرست خانواده به انجام فعالیت مشغول هستند.
به مناسبت روز زن و میلاد مبارک حضرت فاطمه(س)، با تنی چند از بانوان فعال در شهر شیراز به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
 فضای اشتغال در کشور برای رشد بانوان مناسب شود
دکتر گل‌آفرین زارع، رئیس اداره روابط‌عمومی و امور رسانه اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست فارس به عنوان یک بانوی موفق و تأثیرگذار با تبریک روز زن می‌گوید: در 18 سال‌ فعالیت در حوزه محیط‌زیست، خاطرات تلخ و شیرین متعددی را تجربه و سختی‌های زیادی را تحمل کردم؛ اما شاید یکی از سخت‌ترین آنها، کار هم‌زمان با زندگی با همسری بود که مجروح جنگی و جانباز 70 درصد است. وی ادامه می‌دهد: همسرم به دلیل جراحات جنگی، مشکلات عدیده‌ای داشته و نیاز به مراقبت ویژه داشت. من در این سال‌ها چالش‌های زیادی برای زندگی مشترک و تربیت دو فرزند پسر خود پشت سر گذاشته‌ام که این موضوع کار را برایم مقداری سخت می‌کرد؛ اما با کمک‌های ارزشمند همسرم و تشویق‌های پی‌درپی او توانستم از پس آن بربیایم.
زارع تأکید می‌کند: رشد کردن و پیمودن مسیر آگاهی، شیرین‌ترین احساس برای یک زن است و من هم‌زمان با کار کردن به ادامه تحصیل تا مقطع دکتری نیز پرداختم.
وی شغل روابط‌عمومی را شغلی پرمشغله و حساس دانست و عنوان کرد: شغل روابط‌عمومی شغلی بسیار پراسترس و زمان‌بر و 24ساعته است و ما همیشه باید آماده پاسخ‌گویی به سؤالات خبرنگاران و مردم باشیم. همچنین باید در جریان آخرین اخبار و اتفاقات محیط‌زیستی باشیم و اطلاعات را به‌موقع و به‌درستی به مردم منتقل کنیم. او در پاسخ به این سؤال که چقدر فضای اداری در کشور برای رشد بانوان مناسب است نیز بیان می‌کند: در سال‌های اخیر، تلاش‌های زیادی برای بهبود فضای اداری برای زنان در ایران صورت گرفته است؛ برخی از ادارات و سازمان‌ها اقدام به ایجاد مهدکودک، اتاق شیردهی و نمازخانه‌های مناسب در ادارات کرده‌اند. همچنین با توجه به عزم جدی دولت برای ترویج جوانی جمعیت، حمایت‌هایی از همسران جوان در زمینه فرزندآوری صورت گرفته است. با این حال، هنوز هم راه زیادی برای رسیدن به شرایط مطلوب باقی مانده است. بسیاری از محیط‌های اداری در ایران فاقد امکانات رفاهی مناسب برای زنان هستند و ایجاد فضای اداری مناسب برای رشد بانوان ضروری است. با بهبود شرایط کار برای زنان، می‌توان شاهد افزایش مشارکت زنان در اقتصاد و کارآفرینی در ایران بود. زارع ادامه داد: با توجه به مشارکت روزافزون بانوان در اقتصاد جامعه و خانواده، دولت باید فرصت‌های برابر برای زنان و مردان برای استخدام، ارتقای شغلی و حقوق و دستمزد فراهم کند. او اضافه کرد: به عنوان یک زن فعال در اجتماع، معتقدم که زنان می‌توانند نقش مهمی در حفظ محیط‌زیست داشته باشند؛ چون زنان به اقتضای طبیعت صبور، خلاق و توانمند بوده و به جزئیات توجه می‌کنند. او در خصوص نقش زنان در حفظ محیط‌زیست نیز عنوان می‌کند: خصلت‌های دلسوزی و عاطفه مادرانه نیز در عشق به محیط‌زیست بی‌تأثیر نیست.
زارع همچنین با توصیف زن تراز در جامعه ایرانی و اسلامی گفت: زن تراز در جامعه ایرانی و اسلامی، زنی است که به ارزش و جایگاه والای خود در جامعه واقف است و به آن افتخار می‌کند، عفیف و بامتانت است، در تحصیل و کسب علم کوشاست، علم و دانش را برای خود و جامعه ضروری می‌داند و در جهت کسب علم و دانش و ارتقای سطح معلومات خود تلاش می‌کند. همچنین در خانواده نقش‌آفرین است و به عنوان همسر و مادر، نقش مهمی در تربیت فرزندان و حفظ بنیان خانواده ایفا 
می‌کند.
 مادران شاد، فرزند شاد برای جامعه تربیت می‌کنند
مشاور امور بانوان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس نیز با تبریک روز زن و میلاد حضرت زهرا(س) می‌گوید: بسیاری از بانوانی که در دستگاه‌های اجرایی دولتی مشغول به کار هستند، مادر هستند و در کنار مسئولیت خانه‌داری و مادر و همسر بودن با تلاش بسیار به بهترین شکل ممکن در مشاغل و مسئولیت‌های خود نیز به ایفای نقش می‌پردازند. 
سمیه حقوقی‌فرد ادامه می‌دهد: مسئولیت یک مادر به ویژه مادر شاغل چند برابر پدران است. وقتی فرزندی بیمار شود، مادر به پرستاری او می‌پردازد و صبح روز بعد باید سر کار خود هم حاضر شود. مدیران و مسئولان ما باید به این موارد توجه داشته باشند و زحمات بانوان شاغل را بیشتر ببینند و برای آنها در مزایا، مرخصی و... تشویقی‌های بیشتری در نظر بگیرند؛ چراکه بانوان ما بنیان خانواده و تربیت نسل برای جامعه هستند. او با تأکید بر اینکه تأمین آرامش بانوان شاغل بسیار مهم است، اظهار می‌کند: بسیاری از بانوان ما سرپرست خانواده هستند و با تمام توان برای تأمین زندگی فرزندان خود کار می‌کنند. این مادران باید در محیط کار مورد حمایت لازم قرار بگیرند. حقوقی‌فرد تصریح می‌کند: مادران ما تربیت‌کننده نسل بعدی جامعه هستند و مادران شاد می‌توانند فرزند شاد به جامعه تحویل دهند و لازم است در محیط کار زمینه آرامش و آسایش بانوان بیش از پیش فراهم گردد.
 تجلی فداکاری مادرانه در محیط کار بانوان
رئیس مرکز پایش و مراقبت‌های درمانی و اورژانس بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با تبریک روز مادر و زن به بانوان می‌گوید: فداکاری مادرانه و محبت زنانه عاملی است که موجب می‌شود تا بانوان در محیط کار خود بیشتر از کارکنان و منافع کاری خود مراقبت کنند. 
دکتر زهرا معتمدی می‌افزاید: یک مادر همیشه مسئولیت‌پذیر و مراقب است و همین صفت‌ها را در محیط کارش هم شاهد هستیم که با حس مسئولیت بیشتری امور را پیگیری می‌کنند. وی تصریح می‌کنند: به نظر من بانوان می‌توانند مدیران و مشاوران بهتری باشند؛ زیرا همواره در پی ایجاد آرامش و انجام عملکرد بهتر می‌باشند.
 بانوان با هنر خود در تأمین هزینه‌های زندگی سهیم شده‌اند
رئیس اتحادیه صنف آرایشگران و پیرایشگران زنانه شیراز نیز با اشاره به اینکه روز زن در کشور ما مصادف با ولادت باسعادت حضرت زهرا(س) است، می‌گوید: این بانوی بزرگ بهترین الگو برای بانوان ما هستند و نمونه برتر همسر و مادر می‌باشند. آمنه ناظر مظفری می‌افزاید: حضرت فاطمه(س) نقش همسری، مادری و جهادی را به خوبی ایفا کردند و ثمره آن فرزندان و نوادگان معصوم ایشان است؛ ایشان از نظر خانوادگی، سیاسی و اجتماعی همواره در صحنه بهترین عملکرد را داشتند و بهترین الگوی زنان ما هستند. وی با اشاره به اینکه بانوان در عرصه اقتصادی دوش به دوش مردان فعالیت دارند، بیان می‌کند: امروز شاهد هستیم که بانوان در مشاغل مختلف و با توجه به دانش و تخصص خود مشغول فعالیت هستند. بانوان ما در عرصه آرایشگری و پیرایشگری با استفاده از هنر خود نیز در کنار همسرانشان به کسب درآمد برای تأمین هزینه‌های زندگی می‌پردازند و در این میان بانوان سرپرست خانواده هم کم نداریم که در این حرفه کار کرده و هزینه‌های زندگی خود و فرزندانشان را تأمین می‌کنند. مظفری تأکید می‌کند: بانوان، پایه و ستون اصلی خانواده بوده و هم‌زمان به ایفای نقش فرهنگی و اجتماعی خود با موفقیت می‌پردازند و روز زن را به همه آنها تبریک می‌گوییم و امیدواریم همواره شاهد موفقیت بانوان سرزمین خود باشیم.
 زنان در سعادت و توسعه جامعه نقش بسزایی دارند
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی فارس هم با تبریک روز مادر می‌گوید: زن جایگاه والایی هم در خانواده و هم در اجتماع دارد؛ چون خانواده به عنوان اصلی‌ترین نهاد سازنده جامعه است، قطعاً زن هم در سعادت و توسعه جامعه نقش بسزایی دارد.
زهرا اثنی‌عشر تأکید می‌کند: برترین نقش زن تأمین آرامش در خانه و خانواده است و نقش‌های کلیدی دیگری از جمله انتقال فرهنگ، مدیریت اقتصاد خانواده و... را نیز می‌توان ذکر کرد. در واقع آنچه به عنوان رسالت زن در خانواده مهم و حائز اهمیت است، نقش همه‌جانبه مادری است. او با تبریک فرا رسیدن میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) می‌گوید: فرا رسیدن این میلاد فرخنده فرصت مناسبی است تا با مرور هر لحظه از عمر پربرکت این بانوی بزرگ اسلام، یادآور جایگاه رفیع و والای زن و مقام شامخ مادر در فرهنگ اسلامی باشیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی