[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۷
  • دوره جدید

ریال برون‌مرزی وارد حوزه تجارت می‌شود، روزنامه شیراز نوین

کریمی: سازوکار ریال آفشور یا ریال برون‌مرزی در واقع دستورالعملی است که به‌وسیله آن فعالان اقتصادی در مناسبات تجاری خود از ریال استفاده می‌کنند

معاون روابط بین‌الملل بانک مرکزی گفت: ریال برون‌مرزی در چند ماه آینده عملیاتی می‌شود و فعالان اقتصادی با استفاده از آن مناسبات تجاری خود را با کشورهایی که این ساز و کار برای آن عملیاتی شده، با ریال انجام می‌دهند. به گزارش دریافتی از بانک مرکزی، «محسن کریمی» اظهار داشت: ساز و کار ریال آفشور یا ریال برون‌مرزی در واقع دستورالعملی است که به وسیله آن فعالان اقتصادی در مناسبات تجاری خود از ریال استفاده می‌کنند. وی افزود: ریال آفشور مبادلات تجاری را برای تجار تسهیل می‌کند و در این طرح صادرکننده و واردکننده کالای خود را با ریال مبادله می‌کنند و در بازگشت ارز صادراتی مشکلی نخواهند داشت. کریمی گفت: درمورد افغانستان و عراق به دلیل روابط اجتماعی گسترده و امکان واردات ریالی خدمات از آنها و درمورد کشور روسیه به دلیل نهایی‌سازی توافق پیمان پولی دوجانبه در سفر اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی به روسیه قابلیت اجرا خواهد یافت.
معاون روابط بین‌الملل بانک مرکزی بیان کرد: این طرح هم به زوار ایرانی و عراقی و هم به اتباع افغانستان کمک می‌کند. برای نمونه اتباع زیادی از کشور افغانستان در ایران فعالیت می‌کنند که برای ارسال پول خود به کشورشان نیاز به تبدیل آن به ارز در بازار غیررسمی دارند. ریال برون‌مرزی (ریال آفشور) می‌تواند این مشکل را برای انتقال ارز برای اتباع رفع کند.
کریمی گفت: حدود ۶ ماه گذشته عملیات مطالعاتی این طرح آغاز شده است و امیدوار هستیم تا چند ماه آینده این طرح عملیاتی شود.
وی اظهار داشت: همه تجارت ما با افغانستان و عراق به سمت صادرات ریالی نمی‌رود؛ بلکه به میزانی که بتوانیم واردات ریالی انجام دهیم، این طرح قابل اجراست. امکان صادرات ریالی به روسیه نیز در چارچوب پیمان پولی دوجانبه از نوع خط معاوضه نقدینگی به میزان توازن تجاری سالانه دو کشور خواهد بود.


 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی