[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

طرز تهیه حلوای ایرمیک، روزنامه شیراز نوین

حلوا یکی از دسرهای قدیمی و سنتی ایرانی است؛ این دسر بیشتر برای افطار ماه رمضان و در مجالس عزاداری و محرم استفاده می‌شود. یکی از انواع حلوا، حلوای ایرمیک است که از ایرمیک تهیه می‌شود؛ آرد ایرمیک همان آرد سمولیناست که بسیار مقوی و مفید است و نسبت به آرد معمولی خواص بیشتری دارد. علاوه بر آن در این دسر از چلغوز(مغز میوه کاج) یا گردو نیز استفاده می‌شود که در کنار شیر علاوه بر طعم خوبی که دارد بسیار مقوی است. حلوا پختن نیاز به زمان زیاد و شعله حرارت کم دارد تا حلوای خوب و یک‌دست و خوش‌مزه‌ای تهیه شود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه حلوای ایرمیک در ادامه با ما همراه باشید:

 مواد لازم
ایرمیک: ۱ لیوان
آرد: ۲ قاشق غذا خوری پر
کره آب‌شده: نصف لیوان
روغن مایع: نصف لیوان
چلغوز یا گردو: به مقدار لازم
مواد لازم برای شربت
شکر: ۱ لیوان
آب: 1.5 لیوان
شیر: ۱ لیوان

 طرز تهیه
 مرحله اول: آماده کردن شربت
برای تهیه حلوای مجلسی و خوش‌مزه با آرد ایرمیک در ابتدای کار، شربت را تهیه می‌کنیم. برای این کار، یک قابلمه برداشته و شکر، آب و شیر را درون آن می‌ریزیم؛ سپس با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار می‌دهیم تا شکر حل شود.
 مرحله دوم: مخلوط کردن مواد حلوا
حالا آن را از روی حرارت برمی‌داریم وکنار می‌گذاریم. روغن و کره را درون یک قابلمه می‌ریزیم، ایرمیک و آرد را به آن اضافه کرده و روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم و مرتب هم می‌زنیم و تفت می‌دهیم. هم زدن باید سریع باشد تا نسوزد و فقط تفت بخورد.
 مرحله سوم: اضافه کردن شربت به حلوا
وقتی رنگ مخلوط ایرمیک و آرد تیره شد، گردو یا چلغوز را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا وقتی که گردوها هم تفت بخورد. زیر حرارت را خاموش کرده و شربت را کم‌کم اضافه می‌کنیم و مرتب هم می‌زنیم تا شربت به خورد مواد برود.
 مرحله چهارم: آماده شدن و سرو حلوا
حالا قابلمه را روی شعله کم قرار می‌دهیم و تا زمانی که شربت جذب و ایرمیک نرم شود، هم می‌زنیم تا بپزد. در این مرحله در صورت دل‌خواه می‌توان کمی شیره انگور نیز اضافه کرد. 
حرارت را خاموش کرده، در قابلمه را می‌بندیم و می‌گذاریم تا حلوا ۵ دقیقه دم بکشد. سپس آن را در ظرف مناسب می‌ریزیم و سرو می‌کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی