[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

گره‌گشایی با مهندسی ارزش، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
شهردار منطقه 2 کلان‌شهر شیراز از سرمایه‌گذاری ویژه مدیریت شهری به منظور ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خبر داد. محمد مقدس‌زاده در سلسله برنامه‌های «روایت امید»، با تبریک فرا رسیدن سالروز میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و محکوم کردن جنایات رژیم اشغالگر قدس، اظهار داشت: ۴ ابرپروژه شهری در منطقه 2 شهرداری شیراز اجرایی می‌شوند.
 موقعیت استراتژیک منطقه 2 در کلان‌شهر شیراز
او با ارائه چشم‌اندازی از این منظقه مهم از کلان‌شهر شیراز اظهار داشت: شهرداری منطقه 2 با وسعت بیش از 4600 هکتار بسیاری از زیرساخت‌های مهم شهری نظیر مراکز درمانی، تاریخی، نظامی و جمع کثیری از دستگاه‌های خدمات‌رسان و استراتژیک را در خود جای داده است. به گفته این مقام مسئول، منطقه ۲ شهرداری شیراز با ۱۸۶هزار نفر جمعیت، از تمام زیرساخت‌های شهری برخوردار است و می‌توان به‌تنهایی از آن به عنوان یک شهر یاد کرد.
شهردار منطقه 2 شیراز در ادامه به پروژه‌های قابل‌افتتاح و کلنگ‌زنی این منطقه در ایام دهه فجر اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از سوی مدیریت شهری، سهم منطقه 2 از اعتبارات عمرانی پروژه‌ها بالغ بر یک‌هزار و ۷۲۰میلیارد تومان است که از این میزان یک‌هزار و ۸۵میلیارد تومان پروژه‌های با قابلیت کلنگ‌زنی در ایام دهه فجر است.
 سرمایه‌گذاری برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان
مقدس‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری منطقه 2 تعداد ۲۴ پروژه و ریزپروژه فعال دارد که شامل حوزه‌های عمرانی و خدمات شهری است، ادامه داد: اعتبار پروژه‌های قابل‌افتتاح منطقه 2 به میزان ۶۳۶میلیارد تومان است. وی اضافه کرد: میزان بودجه‌ای که برای سال آینده تعریف شده است، در حوزه عمرانی ۲۵۹میلیارد تومان، ۱۴۸میلیارد تومان حوزه خدمات شهری و ۳۵۰میلیارد تومان هزینه تملک پیش‌بینی شده است. به جز اعتبارات اختصاص یافته برای هر حوزه، چهار ابرپروژه با کاربری متفاوت در سطح منطقه دو پیش‌بینی شده است. شهردار منطقه دو شیراز از اجرای مهندسی ارزش در روند بازبینی پروژه‌ها خبر داد و افزود: بهسازی و سامان‌دهی بلوار خلیج فارس تا تقاطع شهدای نیروی دریایی به طول ۶.۵ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۱۵۰میلیارد تومان که عملیات آسفالت، نورپردازی، لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی، بهینه‌سازی محوطه‌ها و فضای سبز آن انجام خواهد شد و این پروژه در هفته شیراز کلنگ‌زنی می‌شود.
 اجرای پروژه‌های سامان‌دهی در محور آبش‌خاتون
او پیرامون اقداماتی که در حوزه باروری استعدادهای مکان‌های تاریخی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: آرامگاه آبش‌خاتون می‌تواند یک پتانسیل ملی در حوزه گردشگری برای شیراز به شمار آید و با توجه به اهمیت موضوع، طراحی ویژه‌ای حول این محور از سوی شهرداری منطقه 2 اجرایی می‌شود. مقدس‌زاده با اشاره به ابرپروژه دوم که بهسازی فضای پیرامونی آرامگاه آبش‌خاتون بود، ادامه داد: در خصوص اقدامات لازم برای این پروژه در انتظار تأییدیه طرح از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان فارس هستیم. وی تأکید کرد: با توجه به اینکه حفاظت و صیانت از آرامگاه آبش‌خاتون برعهده میراث فرهنگی است، شهرداری شیراز تنها مسئولیت حفظ، نگهداری و سامان‌دهی محیط پیرامونی آن به ویژه سامان‌دهی اجتماعی آن را برعهده دارد. توسعه بلوار محله «محراب» به هدف رفع ترافیک و برخورداری بیشتر این محله و همچنین فضاسازی آرامگاه «آبش‌خاتون» به هدف ایجاد یک ظرفیت گردشگری و تفریحی جدید برای شهر شیراز، یکی دیگر از ابرپروژه‌هایی بود که توسط مقدس‌زاده اطلاع‌رسانی و قول صددرصدی برای افتتاح آن در سال ۱۴۰۳ نیز داده شد. شهردار منطقه 2 شیراز در این رابطه اظهار کرد: ابرپروژه سوم این منطقه اتصال محله محراب به شریان اصلی بلوار مدرس است و اجرای این پروژه معضلات ترافیکی این محور را رفع خواهد کرد و عملیات عمرانی این پروژه به میزان اجرای یک بزرگ‌راه است و اعتبار این پروژه ۱۳۰میلیارد تومان است و در هفته شیراز سال ۱۴۰۳ کلنگ‌زنی 
می‌شود.
 ارتقای چشم‌انداز شهری در مبادی ورودی شیراز
مقدس‌زاده با اشاره به اهمیت ارتقای چشم‌انداز شهری در مبادی ورودی شهر اظهار کرد: ورودی شهر شیراز از سمت پل فسا و میدان گل‌سرخ درخور شأن شیراز نیست و در همین راستا در نظر داریم محیطی بسیار فاخر و دیدنی، شبیه بلوار چمران را در حدفاصل میدان الله تا تقاطع کمربندی به طول شش و نیم کیلومتر و با اعتبار حدود ۱۵۰میلیارد تومان احداث کنیم.
مقدس‌زاده با تقدیر از حمایت‌های شهردار کلان‌شهر شیراز و شورای اسلامی شهر شیراز در پیشبرد پروژه‌های عمرانی خاطرنشان کرد: چهارمین ابرپروژه بهسازی خیابان لطفعلی خان زند است که کلیه معابر اصلی آن به طول یک و نیم کیلومتر که تحت پوشش منطقه 2 است، تحت اقداماتی همچون پیاده‌روسازی ضلع شمال و جنوب، ایجاد مسیر دوچرخه و مسیر تردد اتوبوس طراحی و اجرا قرار 
می‌گیرند.
این مقام مسئول در این‌باره توضیح داد: متأسفانه در بافت کهن شهر شیراز با توجه به حجم ترافیک، فقط به‌سازی انجام شده و نیاز است که کار اصولی‌تری در این زمینه انجام شود. بنابراین طرح ابَرپروژه لطفعلی خان زند را در دستور کار قرار داده‌ایم. طرحی به طول یک و نیم کیلومتر شکل می‌گیرد که از چهارراه ۱۵ خرداد تا چهارراه مشیر و خیابان توحید را در بر می‌گیرد.
در این طرح، خطوط ویژه و مسیر دوچرخه‌سواری در نظر گرفته شده است و طبق برآورد ما، ۲۰۰میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.
 پروژه‌های ستاره‌دار از راه می‌رسند
شهردار منطقه ۲ شیراز با بیان اینکه اعتبار این چهار ابرپروژه ۵۱۰میلیارد تومان است، افزود: ۴ ابرپروژه مدنظر ما، پروژه‌های ستاره‌دار محسوب می‌شوند که بودجه در نظر گرفته شده برای آنها، تا هر رقمی می‌تواند کاهش یا افزایش پیدا کند. امیدواریم که همگی این پروژه‌ها در روز شیراز سال آینده کلنگ‌زنی شده و در انتهای سال آینده نیز به بهره‌برداری برسند. وی همچنین از بهره‌برداری پارک ویژه توان‌خواهان با اعتبار حدود ۲۰میلیارد تومان در جوار پردیس سینمایی تارخ خبر داد و بهره‌برداری از بازار پروتئین تا نوروز ۱۴۰۳ نیز دیگر فعالیت این شهرداری در حوزه زیرساخت شهری عنوان شد.
 تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی
وی در بخش پایانی سخنانش پیرامون اقدامات فرهنگی که به‌موازات خدمات عمرانی و شهری در منطقه 2 اجرایی می‌شوند، افزود: توجه ویژه‌ای به ارتقای فرهنگ شهروندی در پرتو مضامین ارزشی داریم و از مناسبت‌های آیینی برای فضاسازی شهری و ترویج شور و حال معنوی بهره می‌بریم. او با اشاره به یکی از اقدامات فاخری که در دهه محرم مورد استقبال ویژه شهروندان قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در این ایام فضاسازی ویژه‌‌ای با احداث علمگاه در میدان امام حسن مجتبی(ع) صورت گرفت که یادآور شیوه عزاداری‌های سنتی بود که در یاد و خاطره همه ما حک شده است. به‌موازات آن در محل ساختمان شهرداری منطقه 2 موکب حسینی بزرگی برپا شد و این برنامه‌های فرهنگی به‌موازات خدمات عمرانی و شهری به صورت گسترده‌تری درآینده در دستور کار می‌گیرد.
 دانستن حق مردم است
در ادامه این نشست، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز روند پیشرفت پروژه‌های عمرانی در سطح منطقه 2 را مطلوب ارزیابی کرد. محمدتقی تذروی با اشاره به این موضوع که مدیریت شهری به شخص وابسته نیست و یک حرکت ادامه‌دار است، بیان داشت: تلاش شهرداران منطقه 2 از دیرباز تاکنون به ثمر نشسته و روند پیشرفت ادامه دارد. وی با تأکید بر اینکه مجموعه اقدامات انجام شده در دهه فجر شکوفا شود، گفت: کلان‌شهر شیراز به یازده منطقه تقسیم شده و مجموعه شهری در حال مدیریت یک شهر بزرگ است.ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در شهرداری منطقه 2 ادامه داد: نظارت اعضای شورا تنها معطوف به یک منطقه نیست و نگاه ما به کلان‌شهر شیراز با رویکرد توجه به تمام مسائل شهری است. وی تأکید کرد: با برنامه‌ریزی مدیریت شهری و نظارت مداوم شورای اسلامی شهر و با توجه به بودجه‌ای که برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده، در پایان این سال نباید پروژه‌ای داشته باشیم که کلنگ‌زنی شده اما به بهره‌برداری نرسیده باشد. تذروی تأکید کرد: دانستن حق مردم است و این آگاهی منجر به افزایش اطلاعات آنها در خصوص پروژه‌های شهری خواهد شد. باید به مردم بگوییم که کجای کار هستیم و به چه سمتی می‌رویم و عموم جامعه باید از وضعیت پروژه‌های مختلف شهر مطلع باشند و بدانند عوارضی که می‌پردازند، کجا هزینه می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی