[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

نفوذ فناوری‌های نوآورانه با مشارکت نخبگان ، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه ایران دومین کشور نوآور در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی است، گفت: ارتقای ضریب نفوذ فناوری‌های نوآورانه در عرصه‌های کشاورزی کشور، نیازمند اتخاذ رویکردهای نوین و مبتنی بر مشارکت نظام نخبگانی است.
به گزارش دریافتی از وزارت جهاد کشاورزی، سید مجتبی خیام‌نکویی افزود: بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۲، جمهوری اسلامی ایران دارای سریع‌ترین رشد عملکرد نوآوری و دومین کشور نوآور در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی است.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه ارتقای ضریب نفوذ فناوری‌های نوآورانه در عرصه‌های کشاورزی کشور، نیازمند اتخاذ رویکردهای نوین و مبتنی بر مشارکت نظام نخبگانی است، اظهار داشت: سازمان تات به‌ عنوان متولی توسعه کشاورزی دانش‌بنیان، برای شتاب بخشیدن به فرایند انتقال و نشر فناوری‌های نوآورانه در بخش کشاورزی از ره‌یافت‌ها، الگوها و روش‌های مختلفی استفاده می‌کند. وی «مزارع نوآور بهره‌ور» را یکی از اجزای اصلی زیست‌بوم نوآوری کشور در راستای اجرای ماده ۵ آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در بخش کشاورزی و منابع ‌طبیعی، عنوان کرد و گفت: «مزارع نوآور بهره‌ور» با هدف ایجاد شبکه کشاورزان نوآور بهره‌ور و استفاده از ظرفیت‌های آنان برای شتاب‌دهی به فرایند انتقال و نشر فناوری‌های نوآورانه در عرصه‌های تولیدی ایجاد شده است. خیام نکویی در خصوص نقش زیست‌بوم نوآوری در بهینه‌سازی و ارتقای بهره‌وری بخش کشاورزی تصریح کرد: زیست‌بوم نوآوری کشاورزی موضوع اصلی مطالعات نوین کشاورزی دانش‌بنیان را تشکیل می‌دهد و بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که توسعه علم، فناوری و نوآوری به‌عنوان پیشران‌های اصلی بهره‌وری و رشد اقتصادی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی در سازمان تات، گفت: با توجه به تأثیرات غیرقابل‌انکار نوآوری و فناوری‌های نوآورانه بر ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی، کشورهای مختلف جهان، حمایت از توسعه زیست‌بوم نوآوری برای حصول اطمینان از تولید، انتقال، نشر و به‌کارگیری فناوری‌های نوآورانه در این بخش را در اولویت امور قرار 
داده‌اند. خیام‌نکویی در خصوص نقش مزارع نوآور در بهبود کشاورزی کشور گفت: مهم‌ترین نقش این مزارع، تسریع در فرایند انتقال و نشر دانش و فناوری در کشاورزی با رویکرد مشارکت بهره‌برداران است که این امر از طریق فرایندهایی نظیر جذب و بومی‌سازی فناوری‌های نوآورانه، اشاعه دانش فناوری‌های نوآورانه به کشاورزان پیرامونی، مشارکت در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی، مشارکت در فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و ترویجی انجام می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی