[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تحقق رؤیای ایرانی در باغ‌های امیرکبیر، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
باغ ایرانی و باغ سه‌گوش با رویکرد توسعه فضای سبز در بلوار امیرکبیر در زمره مهم‌ترین مقاصد گردشگری کلان‌شهر شیراز قرار می‌گیرند. در همین رابطه شهردار و ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در منطقه 4 بر توزیع عدالت‌محور خدمات و امکانات در این منطقه پهناور و پرجمعیت از سومین حرم اهل بیت(ع) تأکید کردند. رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز در سلسله‌نشست‌های «روایت امید» که با موضوع تشریح پروژه‌های قابل‌افتتاح و کلنگ‌زنی دهه مبارک فجر برگزار شد، اظهار داشت: منطقه چهار از نظر مساحت و جمعیت بزرگ‌ترین منطقه شهرداری شیراز است که بیشترین خانواده ایثارگر و شهدا در آن سکونت دارند.
 اختصاص اعتبار برای حفظ و توسعه فضای سبز
مصطفی کیانی رحیمی با اشاره به این موضوع که منطقه چهار بییشترین سرانه فضای سبز را داراست، بیان داشت: توسعه و نگهداری فضای سبز به اختصاص بودجه متناسب نیاز دارد که این امر با حمایت شهردار کلان‌شهرشیراز و اعضای شورای اسلامی شهر محقق می‌شود. وی از تبدیل منطقه چهار به قطب گردشگری خبر داد و گفت: مطالعات این طرح انجام شده و ردیف بودجه به آن اختصاص یافته است تا با استفاده از ظرفیت‌هایی نظیر باغ ایرانی، پارک باغ جنت و باغ سه‌گوش این ظرفیت بالقوه در سطح منطقه به ظرفیت بالفعل تبدیل گردد. این عضو شورای شهر با تأکید بر ایجاد یک درگاه ورودی شایسته در حد نام شیراز در سطح منطقه چهار برای بهره‌مندی گردشگران عنوان کرد: احداث المان ورودی به‌همراه پارک‌ها و باغ‌های متعددی که در دستور کار است، چهره منطقه را متحول می‌سازد.
کلنگ‌زنی و بهره‌برداری در دهه فجر
به گفته ناظر شورا در منطقه 4، اعتبار بودجه عمرانی این منطقه معادل ۵۷۵میلیارد تومان است و نزدیک به ۶۰ درصد آن تحقق یافته و با کلنگ‌زنی پروژه‌های دهه فجر، بخش عظیم بودجه باقی‌مانده نیز محقق می‌گردد. کیانی رحیمی ادامه داد: تعداد 116 پروژه و ریزپروژه در سطح منطقه مصوب شده که از این میزان معادل ۶۰ درصد عملیاتی شده است و بخش عمده در دهه فجر افتتاح می‌شود. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا با اشاره به تعریف پروژه‌های محرومیت‌زدایی در سه محله گلشن، عادل‌آباد و درکی منطقه چهار شهرداری شیراز افزود: با تدبیر شورا و شهرداری و اولویت محرومیت‌زدایی از سطح محلات مختلف در کلان‌شهر شیراز، در این منطقه بیش از ۵۸میلیارد تومان بودجه به محرومیت‌زدایی اختصاص یافته است.
 تمرکز بر توسعه زیرساخت‌های شهری
در ادامه این نشست خبری، شهردار منطقه 4 شیراز از رونق پروژه‌های عمرانی به‌موازات گسترش فضای سبز و تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری خبر داد. حسام‌الدین اسدزاده با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های همه‌جانبه‌ای در راستای جذب بودجه و پیشبرد پروژه‌های عمرانی تدوین شده، اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌ها و بهبود خدمات شهری از مهم‌ترین محورهایی است که در دستور کار قرار دارد.اسدزاده با ارائه آمار و ارقامی گفت: از ۵۸هزار میلیارد تومان بودجه پروژه‌های شهرداری شیراز، یک‌هزار و ۱۸۴میلیارد تومان با احتساب تملکات به شهرداری منطقه ۴ اختصاص یافته است. وی پیرامون اقداماتی که در راستای حفظ هوای پاک شیراز انجام شده، خاطرنشان کرد: به منظور افزایش سرانه سبز منطقه، برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است که در این زمینه می‌توان به تملک باغ ۱۰هکتاری تحت عنوان باغ سه‌گوش در بولوار امیرکبیر اشاره کرد. به گفته شهردار منطقه ۴، این باغ با اعتبار ۴۹۵میلیارد تومان تملک و بسته سرمایه‌گذاری باغ‌موزه و صنایع دستی آن انجام شده است و همچنین ۵۵میلیارد تومان قرارداد برای زیرسازی و آماده‌سازی باغ در دهه فجر انجام می‌شود.
 منطقه 4، کانون بزرگ جمعیتی
وی با بیان اینکه ۱۱ درصد جمعیت شهر شیراز در این منطقه ساکن هستند، بیان کرد: بودجه اختصاص‌یافته به این منطقه باید درخور شأن این جمعیت و وسعت آن باشد که این‌گونه نیز شده است. این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بودجه محرومیت‌زدایی در کنار بودجه عمرانی ۵۷۴میلیارد تومانی این منطقه در ۴ محدوده دیده شده است که عدد بودجه محرومیت‌زدایی ۵۷میلیارد تومان است. شهردار منطقه ۴ شهرداری شیراز با اشاره به پروژه پارک باغ شهرداری، بولوار مهندسین، باغ ایرانی و باغ سه‌گوش گفت: بر مبنای مطالعه گردشگری می‌توانیم فضا و مقصد جدید گردشگری در منطقه انجام دهیم. اسدزاده افزود: پارک محله‌ای سروش با وسعت دو و نیم هکتاری و پارک موضوعی کودک در بولوار زاگرس با وسعت ۷هزار مترمربع نیز در دهه فجر کلنگ‌زنی می‌شود. وی خاطرنشان کرد: محور دوم عملیات لوله‌گذاری جهت استفاده بهینه از آب‌های سطحی و رواناب‌هاست تا آب‌های بالادست که به منطقه وارد می‌شود، به نحو مطلوبی مدیریت شوند.
 ایمن‌سازی در پرتو محرومیت‌زدایی
اسدزاده افزود: برای حل این معضل، مطالعه جامع انجام و آب‌های بالادستی شناسایی و لوله‌گذاری چهار و نیم کیلومتری از میدان معلم، مطهری جنوبی، کمربندی جنوبی انجام شد و این طرح در دهه مبارک فجر کلنگ‌زنی می‌شود.اسدزاده در ادامه به پروژه‌های محرومیت‌زدایی این شهرداری اشاره کرد و گفت: از سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۷۰میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی منطقه کمتربرخوردار «کُشن» انجام شده که در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. همچنین در محله «درکی» عملیات عمرانی جهت تسهیل رفت‌وآمد و افزایش امنیت، با مبلغ ۷.۵میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌شود. شهردار منطقه ۴ همچنین از احداث ساختمان مدیریت بحران به مبلغ ۴میلیارد تومان و احداث ساختمان آتش‌نشانی در بلوار عدالت جنوبی به ارزش ۳.۵میلیارد تومان، احداث نمازخانه و سرویس بهداشتی به ارزش ۲میلیارد تومان و احداث مخازن بتنی و بلوکی به ارزش ۱۰میلیارد تومان خبر داد و افزود: کلنگ‌زنی عملیات احداث آمفی‌تئاتر روباز در باغ جنت نیز به ارزش ۱۰میلیارد تومان انجام خواهد شد.
 بهبود چشم‌انداز شهری با پیاده‌راه‌سازی
اسدزاده افزود: نهضت مناسب‌سازی معابر، رفع موانع شهری و ایجاد خیابان‌ها و پیاده‌راه الگو در سطح منطقه محور پنجم است که جهت استفاده و حرکت ایمن عابران و خودروها در منطقه است. وی با بیان اینکه ۲ تقاطع الگو به عنوان فضای ایمن در سطح منطقه تعریف شده، بیان کرد: این دو محور در بولوار پاسارگارد و خیابان بنفشه به ارزش ۴میلیارد تومان در دهه فجر کلنگ‌زنی می‌شود. اسدزاده افزود: ۲ پروژه پیاده‌راه‌سازی باغ جنت از بولوار امیرکبیر و پیاده‌راه‌سازی بولوار عدالت شمالی است که در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.وی گفت: ششمین محور جهش آسفالت است که بیش از ۲۵۰هزار مترمربع از سطح معابر شهرداری منطقه ۴ آسفالت شده و بیش از 62میلیارد تومان هزینه آن بوده است. شهردار منطقه ۴ شیراز ادامه داد: محور هفتم تعریف پروژه و بسته‌های سرمایه‌گذاری در راستای ایجاد زیرساخت است و پروژه شهربازی در مقیاس متوسط، در پارک جنت با اعتبار بیش از ۶۰میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در دهه فجر آغاز به کار می‌کند‌.
 عزم راسخ برای سامان‌دهی شهری
اسدزاده افزود: هشتمین محور فعالیت در راستای حذف آلاینده و مشاغل مزاحم در سطح منطقه ۴ است. شهردار منطقه ۴ شیراز در پایان از جابه‌جایی کارخانه سیمان شیراز تا پایان سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: این اقدام در راستای حذف صنایع آلاینده‌ از فضای منطقه ۴ انجام شده و مصوب کمیسیون ماده ۵ است. همچنین ترمینال باربری که در این منطقه قرار دارد، جزو مشاغل مزاحم محسوب شده و جابه‌جایی مشاغل در این بخش نیز انجام خواهد شد. اسدزاده یادآور شد: فضای دیگر ترمینال باربری با مشاغل مزاحم است و در این راستا سرمایه‌گذاران و ساکنان را به تجدید بنا ترغیب کردیم که موجب جابه‌‌جایی مشاغل موجود می‌شود. وی گفت: ساختمان مدیریت بحران، احداث ساختمان آتش‌نشانی در بولوار عدالت جنوبی، احداث مخازن آبیاری، احداث نمازخانه و سرویس بهداشتی و آمفی‌تئاتر روباز باغ جنت در دهه فجر کلنگ‌زنی می‌شود. وی همچنین به نهضت مناسب‌سازی معابر اشاره کرد و از اجرای چند پروژه جهت سهولت حرکت عابران و خودروها خبر داد که دو پروژه در بلوار پاسارگاد به ارزش ۹میلیارد تومان، از جمله آنهاست. همچنین دو تقاطع جهت تردد عابران و خودروها ایجاد خواهد شد که یکی در محل تلاقی بلوار پاسارگاد و خیابان ۲۰ متری امام خمینی(ره) خواهد بود و دیگری در چهارراه بنفشه انجام 
خواهد شد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی