[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

چالش جوانی جمعیت و انتخاب دختر یا پسر، روزنامه شیراز نوین

 محمد شبیری- گروه خبر 
«جوانی جمعیت» و «حمایت از خانواده» دو طرح مهمی هستند که از ابتدای شکل‌گیری دولت سیزدهم، بر آنها تأکید می‌شود‎؛ طرح‌هایی که تا‌کنون موافقان و مخالفان زیادی داشته و هنوز هم مورد بحث است. اما حالا بسیاری از خانواده‌ها برای صاحب فرزند شدن همچنان بر موضوع قدیمی چالش دارند؛ دختر یا پسر؟
شاید مسئله این است که آیا حاضرید برای جنسیت دلخواهتان با استفاده از روش‌های نوین روز پزشکی سرنوشت فرزندتان را تغییر بدهید؟ صحبت‌های دکتر رضا پژومند متخصص ژنتیک پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار شیرازنوین، درمورد راه‌های تعیین جنسیت جنین توضیحاتی ارائه می‌دهد.
علاقه به تعیین جنسیت جنین تاریخچه طولانی دارد و به روش‌های مختلفی از جمله روش‌های سنتی، دارویی، گیاهی و روش‌های شست‌وشوی رحم و تغییر اسیدی و بازی محیط رحم، شست‌وشوی اسپرم و همچنین تنظیم زمان مقاربت انجام می‌شود که برخی از این روش‌ها بی‌تأثیر و برخی تنها حداکثر در بهترین حالت ۱۰ درصد شانس انتخاب جنسیت را افزایش می‌دهد.
تنها روشی که می‌تواند به طور قطع تعیین‌کننده جنسیت جنین قبل از انتقال به رحم باشد، روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی در رحم (PGD) می‌باشد. جالب است بدانیم که با این روش می‌توان وضعیت جنین را از لحاظ بیماری‌های ژنتیکی نیز تعیین نمود؛ به عنوان مثال زوج ناقل بیماری تالاسمی (مینور) با استفاده از این روش پیشرفته ژنتیکی می‌توانند صاحب فرزند سالم شوند (در این شرایط بدون انجام روش PGD به احتمال ۲۵ درصد جنین تالاسمی ماژور خواهد شد).
این متخصص با تأکید بر اینکه انجام این روش هیچ خطری برای جنین به همراه ندارد، گفت: طی سال‌های گذشته تاکنون در شیراز تعداد قابل‌توجهی فرزند با جنسیت موردنظر والدین متولد شده است. این در حالی است که با استفاده از روش PGD در این مرکز علاوه بر تعیین جنسیت، از تولد فرزندان مبتلا به چندین بیماری کروموزومی نیز جلوگیری می‌شود.
با استفاده از روش ژنتیکی PGD می‌توان از تولد فرزند مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی شناخته‌شده جلوگیری 
کرد.
این متخصص با تشریح بیشتر در خصوص کاربرد این روش علمی افزود: امروزه برای جلوگیری از تولد بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی مانند هموفیلی، برخی عقب‌افتادگی‌های ذهنی، بیماری‌های متابولیک، تالاسمی و… می‌توان از این روش استفاده کرد. به زبان ساده، روش PGD انقلابی در کاربرد ژنتیک و کمک به زوجین جهت فرزندآوری سالم ایجاد کرده است؛ زیرا بدون استفاده از این روش، دانش ژنتیک فقط جهت تشخیص بیماری‌ها در فرزند و جنین مؤثر است. اما با روش PGD می‌توان جنین 3 تا ۵روزه که توسط لقاح آزمایشگاهی ایجادشده را مورد بررسی قرار داد و تنها جنین‌های سالم را به بدن مادر انتقال داد. وی ادامه داد: از این روش کاربردی می‌توان در امر انتخاب جنسیت نیز بهره گرفت.
پژومند در پاسخ به اینکه آیا استفاده از این روش برای انتخاب جنسیت اخلاقی است، گفت: ممکن است عده‌ای انتخاب جنسیت را امری غیرضروری و در مواردی غیراخلاقی بدانند. در پاسخ به این موارد باید در ابتدا به فرهنگ یک جامعه نگریست و عنوان نمود که آیا با انجام ندادن آن می‌توان از انجام انتخاب جنسیت در جامعه جلوگیری نمود. تجربیات این‌جانب به عنوان یک متخصص ژنتیک نشان می‌دهد که در بعضی از موارد انتخاب جنسیت به یک موضوع مهم در خانواده‌ها تبدیل می‌شود؛ به‌گونه‌ای که خانواده در خطر ازهم‌پاشیدگی قرار می‌گیرد یا در بعضی از موارد سبب تولد فرزندان متعدد بدون در نظر گرفتن شرایط زندگی زوجین 
می‌شود.
از طرفی آمار سقط‌های غیرقانونی نشان می‌دهد که در برخی موارد جنین با جنسیت غیردلخواه توسط افراد غیرمتخصص سقط می‌گردد که علاوه بر مشکلات قانونی و شرعی، می‌تواند مشکلات پزشکی از ناباروری تا مرگ را در مادر سبب شود.
وی ادامه داد: برای اولین بار در جنوب کشور در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی مرکز درمان ناباروری شیراز با بهره‌گیری از تکنیک پیشرفته ژنتیکی به نام PGD (تشخیص بیماری ژنتیکی جنین قبل از کاشت در رحم مادر) اولین نوزاد سالم از یک زوج حامل بیماری تالاسمی یا کم‌خونی به دنیا آمد.
پژومند اعلام کرد: شش جنینی که در بخش جنین‌شناسی این مرکز به صورت لقاح خارج رحمی (IVF) تشکیل شده بودند، در آزمایشگاه ژنتیک آزمایش شدند و پس از انجام PGD (تشخیص بیماری ژنتیکی جنین قبل از کاشت در رحم مادر) مشخص شد که دو جنین این زوج سالم، دو جنین حامل (مانند پدر و مادر) و دو جنین دیگر بیمار هستند.
این متخصص ژنتیک پزشکی اظهار داشت: در ادامه یکی از جنین‌های سالم به رحم مادر حامل بیماری تالاسمی انتقال داده شد و اولین نوزاد سالم در جنوب کشور با روش تشخیص ژنتیکی جنین قبل از انتقال به رحم مادر به دنیا آمد.
وی اضافه کرد: با این تکنیک (PGD) می‌توان همه بیماری‌های تک‌ژنی در جنین پنج‌روزه را تشخیص و در صورت سالم بودن جنین آن را به رحم مادر انتقال داد.
دکتر پژومند در ادامه افزود که جذاب‌ترین مورد استفاده از روش PGD در درمان بیمارانی با بیماری‌های خونی و ایمنی است که امروزه با پیوند مغز استخوان درمان می‌شوند. فرض بگیریم که فرزندی در خانواده با بیماری تالاسمی وجود دارد؛ برای درمان این فرد می‌توان از طریق لقاح آزمایشگاهی چندین جنین از والدین این فرزند، ایجاد کرد و در بین آنها جنین سالمی را که از لحاظ بافتی با فرزند بیمار سازگار است متولد کرد و از بند ناف نوزاد متولدشده برای درمان فرزند بیمار استفاده کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی