[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

این افراد مرتب فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند، روزنامه شیراز نوین

دکتر شبستری، متخصص قلب و عروق از فشارخون بالا به‌عنوان اصلی‌ترین عامل بیماری‌های قلبی و عروقی در جهان یاد کرد و به افراد بالاتر از 40 سال توصیه کرد که فشارخون خود را به طور مرتب، اندازه گیری کنند.
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمود محمدزاده شبستری، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به آغاز پویش ملی سلامت از 20 آبان‌ماه در سراسر کشور به منظور غربالگری دیابت و فشارخون بالا گفت: فشارخون بالا، مصرف سیگار، دیابت، افزایش وزن، بی‌تحرکی و استرس از عوامل بروز بیماری های قلبی و عروقی هستند.
وی با بیان اینکه ابتلا به فشارخون بالا ممکن است ارثی باشد، افزود: 95 درصد علت ابتلا به فشارخون بالا، بی‌دلیل و بی‌علامت است؛ شرایط سنی و فیزیولوژی بدن در اثر بالا رفتن سن و همچنین کم‌تحرکی هم می تواند زمینه‌ساز ابتلا به فشارخون بالا در تعداد زیادی از افراد باشد که در جوامع مختلف، متفاوت است.
این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: در مناطقی که رژیم غذایی غالب، دریایی و گیاه‌خواری است، درصد بروز فشارخون بالا در افراد بیشتر از 50 سال، کمتر و در مناطقی که غذای غالب، غذاهای فست فود و پرچرب و پرنمک است، ابتلا به این بیماری، زودتر و بیشتر رخ می دهد.
دکتر شبستری با تأکید بر اهمیت سبک زندگی سالم در پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا، یادآور شد: فردی که بیشتر غذاهای کم‌چرب، کم‌نمک، میوه و سبزیجات مصرف می‌کند در مقابل فردی که بیشتر متمایل به مصرف فست فود و غذاهای آماده است، کمتر در معرض ابتلا به پرفشاری خون است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: حدود 5 درصد از عوامل زمینه ساز فشارخون بالا مانند تنگی شرایین کلیه، استفاده از هورمون در بانوان و یا برخی داروهای تسکینی در آقایان قابل برطرف شدن هستند، اما پرفشاری خون، هیچ‌گاه قابل درمان نیست، بلکه قابلیت کنترل دارد.
وی با اشاره به عدم اطلاع و آگاهی بسیاری از افراد از بیماری پرفشاری خون خود، گفت: تعدادی از افراد مبتلا به فشارخون بالا هستند که دارو مصرف می‌کردند، اما از مصرف دارو، خسته می‌شوند و مصرف دارو را قطع می‌کنند. افرادی هم داریم که مبتلا به پرفشاری خون هستند و دارو مصرف کرده و بیماری خود را کنترل می‌کنند؛ بنابراین عوارض فشارخون بالا برای این دسته از افراد در مقایسه با افراد بی‌اطلاع و یا افرادی که مصرف دارو را قطع می کنند، خیلی کمتر است و عمر طولانی‌تر و باکیفیت‌تری دارند.
دکتر شبستری تأکید کرد: بهترین کار این است که افراد بالاتر از 40 سال فشارخون خود را به طور مرتب اندازه‌گیری کرده و افراد بیشتر از 50 سال هم باید حتماً نسبت به کنترل فشارخون بالا به صورت دوره‌ای و هر یک یا دو ماه یک‌بار، اقدام کنند. اگر افرادی سابقه ارثی ابتلا به فشارخون دارند، باید زودتر نسبت به کنترل بیماری خود اقدام کنند.
این متخصص قلب و عروق افزود: افراد با علائمی مانند خستگی‌های بی‌دلیل و سردردهای مبهم که به پرفشاری خون نزدیک است، باید زودتر برای کنترل فشارخون بالا مراجعه کنند و حساسیت داشته باشند، چون خیلی از سردردهای مبهم به ویژه در پس سر می‌تواند به دلیل فشارخون بالا باشد. به گفته وی خون‌ریزی و سکته مغزی، سکته قلبی، از کار افتادن کلیه، اختلالات در عروق، گشاد شدن سرخرگ‌های اساسی مانند آئورت، اختلال در دریچه‌های قلب و مسدود شدن رگ‌ها از عوارض جدی پرفشاری خون است. دکتر شبستری توصیه کرد: همیشه، بیماری نباید دلیل مراجعه ما به پزشک باشد، بلکه برای بررسی سلامت خودمان هم باید به پزشک مراجعه کنیم و برای پیشگیری از پرفشاری خون حتماً به عوامل خطر مانند تحرک کافی، وزن مناسب و کنترل وزن، رژیم غذایی سالم و به ویژه استفاده از سبزیجات و میوه و پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و پرنمک توجه ویژه داشته باشیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی