[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نوعی شکلات که باعث بهبود وضعیت گوارش و روده می‌شود، روزنامه شیراز نوین

با مطالعات و آزمایشات انجام‌شده بر روی نوعی شکلات محققان به این نتیجه رسیدند خوردن این شکلات موجب بهبود وضعیت دستگاه گوارش و روده می‌شود.
به گزارش نمناک، احتمالاً می‌دانید که هر کدام از مواد غذایی تأثیرات مختلفی روی بدن دارند. جدیداً مطالعاتی انجام شده که نشان می‌دهد یک نوع شکلات وجود دارد که بعد از اینکه وارد بدن می‌‌شود از لحاظ روحی شما را شاد می‌‌کند؛ یعنی شکلات را استفاده می‌کنید و سپس حس بهتری دارید، اما آیا علم هم این موضوع را به اثبات رسانده است؟ با ما در ادامه همراه شوید تا به پاسخ برسید:
آیا شکلات برای روده و گوارش مفید است؟
بله. طبق مطالعات اخیر که در ژورنال بیوشیمی بین‌المللی به چاپ رسیده است، خوردن این شکلات باعث بهبود روحیه و سلامت روده می‌شود و برای بدن فواید بسیار زیادی دارد.
مطالعه‌ای کنترل‌شده به صورت رندم انجام شده است که در آن افراد بین 20 تا 30 سال مورد مطالعه قرار گرفتند و مشخص شد که یک نوع شکلات تلخِ 85 درصد کاکائو می‌‌تواند باعث بهبود روحیه و سلامت گوارش شود.
در این آزمایش و تحقیق، افراد را به دو گروه تقسیم‌بندی کردند و براساس محتوای کاکائویی که می‌خوردند، آزمایشات را برای آنها انجام دادند. یک گروه شکلات تلخ 70 درصد خوردند و گروه دیگر شکلات 85 درصد مصرف کردند؛ این آزمایش به مدت سه هفته انجام شد و آنها هر روز از این شکلات‌ها می‌خوردند.
خوردن شکلات
در انتهای این آزمایش، نتایج منفی و مثبت را با یکدیگر مقایسه کردند و متوجه تغییرات روحی در شرکت‌کنندگان شدند؛ افرادی که شکلات 85 درصد استفاده کرده بودند از لحاظ روحی شرایط منفی کمتری را نسبت به گروهی تجربه کردند که شکلات 70 درصدی مصرف کرده بودند.
محققان این مطالعه حتی یک قدم هم جلوتر رفتند و خواستند که تأثیرات این شکلات تلخ را بیشتر بررسی کنند؛ سپس به این نتیجه رسیدند که این شکلات روی روده و سیستم گوارش هم تأثیرات مثبت دارد.
تأثیر منفی شکلات‌های فرآوری‌شده روی روده و روان
سلامتِ گوارش و ذهن در این مطالعات مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدند که خوردن شکلات‌هایی که حاوی نگهدارنده‌های شیمیایی و مواد فرآوری‌شده است، ممکن است به طرز منفی روی باکتری سالم سیستم گوارش اثر بگذارد و باعث ایجاد مشکلات روحی هم بشود، اما در مطالعه دیگری این مسئله را مجدداً مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که اگر این شکلات سالم باشد، می‌‌تواند با افسردگی مبارزه کند و التهابات روده را از بین ببرد؛ حتی تأثیر مثبتی هم روی بدن داشته باشد.
حرف آخر
پس اگر میخواهید سیستم گوارش سالمی داشته باشید، می توانید رژیم غذایی خوبی را در پیش بگیرید و حداکثر فایده را به بدنتان برسانید. غذاهای پری‌بیوتیک به‌عنوان فیبر رژیمی در دسترس قرار می‌گیرند و می‌توانند یک باکتری مفید برای سیستم گوارش باشند و آن را سالم نگه دارند.
غذاهای پروبیوتیک هم باکتری‌های زنده و مخمرهای سالمی هستند که برای سیستم گوارش فایده زیادی دارند و باعث بهبود وضعیت گوارشی می‌شوند. شکلات تلخ در واقع به‌عنوان یک ماده پری‌بیوتیک در سیستم گوارش عمل می‌‌کند و فیبر بالایی دارد.
طبق مطالعات دپارتمان آمریکا، شکلات تلخ بین 70 تا 85 درصد به مقدار 101 گرم؛ چیزی حدود 11 گرم فیبر دارد؛ هرچقدر که درصدِ کاکائو بیشتر و بالاتر باشد، میزانِ فیبر آن هم افزایش پیدا می‌‌کند و به طبع، در کنارِ آن، سلامت گوارش و روحی فرد نیز تضمین می‌گردد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی