[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

۶۲۱ فیلم از ۸۷ کشور به جشنواره فجر رسیده است، روزنامه شیراز نوین

دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: در بخش بین‌الملل ۶۲۱ اثر از سوی ۸۷ کشور ارسال شد و فیلم‌ها انتخاب شدند؛ امسال بخش ویژه‌ای برای فلسطین هم داریم.
به گزارش ایرنا از روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، مجتبی امینی در برنامه «نقد سینما» درباره ویژگی‌های این رویداد سینمایی اظهار داشت: در بخش بین‌الملل ۶۲۱ اثر در حوزه بین‌المللی از سوی ۸۷ کشور ارسال شد و فیلم‌ها انتخاب شدند. امسال به خاطر ظلم و حمایت رژیم صهیونیستی و به درد آمدن دل سینماگران در همه کشورها بخش ویژه ای در حوزه فلسطین داریم که جزو بخش‌های ویژه ماست. مهمانان خوبی هم از سراسر جهان انتخاب کردیم و خبرهایی خوبی در این حوزه پیش روی ما است.
وی گفت: امسال جشنواره فیلم فجر در استان‌ها با کمی تأخیر از تهران برگزار می‌شود، اما باید بگویم برنامه‌ریزی منسجمی برای استان‌ها شده است و اخیراً با مدیران کل ارشاد جلسه و برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشتیم تا شهرداری و استان‌ها پای کار بیایند و آثاری در استان‌ها به نمایش دربیایند.
دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: امسال شاهد استقبال چشمگیری در بخش ملی بودیم، ۱۰۶ اثر ثبت‌نام کردند که این نشان‌دهنده رونق خط تولید است؛ در چند سال اخیر به خاطر درگیری با کرونا رونق تولید کم شده بود سرمایه‌گذاران و تهیه کنندگان بیم حضور در سینما را داشتند و این چرخ تولید سینما نمی چرخید، ولی امسال با برنامه‌ریزی برای تولید و حمایت بخش‌های دولتی و خصوصی درواقع همه دست به دست هم دادند تا تولیدات بالا باشد.
۱۰ اثر متقاضی داشتیم، ۵۱ اثر فیلم‌اولی هستند
امینی افزود: وقتی ۱۰۶ اثر متقاضی جشنواره شد کار سخت شد در حالی که سال گذشته ۷۵ فیلم در جشنواره ثبت‌نام شده بود؛ ضمن اینکه امسال ۵۱ فیلم‌اولی هم داشتیم و می‌توانم بگویم در روزهای آینده شاهد کشف استعداد هم خواهیم بود. امسال کار در هیئت انتخاب سخت بود و مخاطبان شاهد این خواهند بود که آثار خوبی به جشنواره رسیده است.
او تصریح کرد: امسال بخش نگاه نو را به جشنواره باز گرداندیم؛ از سوی دیگر چهار فیلم پویانمایی هم داریم که نوید خوبی برای خانواده‌ها در حوزه کودک و نوجوان است؛ در برنامه اکران شرایط ویژه‌ای داشتیم، هیئت انتخاب یک ماه درگیر بودند، شرایط پیچیده بود، آنها با وسواس فیلم می‌دیدند تا آثار شایسته را انتخاب کنند، امسال حاصل زحمات خانواده سینما به چشم خواهد آمد و امسال ۳۳ اثر در جشنواره حضور دارد؛ البته سال گذشته هم ۲۲ اثر باید به بخش رقابتی راه پیدا می‌کرد، اما به دلیل رسیدن فیلم‌های خوب ۲۴ فیلم راه پیدا کرد.
دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر درباره هیئت داوران توضیح داد: در حال گفت‌وگو برای انتخاب هیئت داوران هستیم؛ همیشه این‌گونه بوده است که بعد از اتمام کار هیئت انتخاب، داوران مشخص می‌شوند؛ در واقع هر وقت فیلم‌ها نهایی می‌شوند گفت‌وگو با داوران شکل می‌گیرد.
امینی درباره انتقادات نسبت به اعضای هیئت انتخاب گفت: کار هیئت انتخاب به شدت سخت است. سینماگرانی که زحمت کار هیئت انتخاب را می‌کشند در واقع جهاد می‌کنند، چون هم کار سختی است هم بالاخره متقاضیان توقعاتی دارند؛ ما باید این فرهنگ را در خانواده سینما جا بیندازیم که هر جشنواره‌ای فقط تعدادی اثر را می‌پذیرد؛ من خودم هم در جشنواره گاهی فیلمم پذیرفته شده و گاهی نشده است.
جشنواره فجر اعتبار جهانی دارد/ حضور زنان در هیئت داوران
امینی گفت: باید حق بدهیم، صبورانه با موضوعات کنار بیاییم و دلمان را بزرگ کنیم؛ جشنواره ما اعتبار جهانی دارد. در جشنواره‌های الف دنیا می‌بینیم که دبیر خودش رصد می‌کند تا فیلم‌های همسو را انتخاب کند اما ما هیات انتخاب داریم در حالی که جشنواره‌های الف دنیا هیات انتخاب ندارند اما ما به سینماگران احترام می‌گذاریم و از کارشناسان سینما استفاده می‌کنیم، وقتی ما به عنوان سینماگر در جشنواره ثبت‌نام می‌کنیم باید خودمان را با موازین جشنواره وفق بدهیم البته هر سال چنین بحث‌هایی بوده ولی مهم این است که در بین سینماگران مودت باشد این جشنواره بزرگترین جشن منطقه است و در طی آن ما دور هم جمع می‌شویم تا خستگی‌ها در برود.
دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر درباره نبودن سینماگر خانم در میان اعضای هیئت انتخاب گفت: این‌قدر این کار سخت است که برای خانم‌ها سخت‌تر می‌شود که یک ماه کار را کنار بگذارند و درگیر هیئت انتخاب باشند، اما در داوری حتماً از آنها استفاده می‌کنیم‌.
سینمای ارگانی کمک نکند سفره سینما کوچک می‌شود
او همچنین اظهار داشت: اگر سینمای ارگانی کمک نکند، سفره سینما کوچک می‌شود. کارشناسان سینما و اهالی رسانه بررسی کنند تا بدانند چقدر فیلم‌ها حاصل بخش خصوصی است و چقدر دولتی؟ قاعده امر اما شایسته سالاری است‌.
امینی درباره فیلم‌های ارگانی گفت: در ذات اصلاح «فیلم‌های ارگانی» غیرعلمی و غیرکارشناسی است؛ در این جشنواره یک‌سوم فیلم‌های جشنواره حاصل بخش کاملاً خصوصی است، دو‌‌سوم که گفته می‌شود ارگانی است حاصل مشارکت ارگان‌ها با بخش خصوصی است، یک بخش هم که ارگانی است. خانواده سینما از این موضوع رنج می‌برند که چرا حجم تولیدات و رونق بازار کم است؛ به هر حال بازار بعد از کرونا ضعیف شده بود. دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: وقتی توان بخش خصوصی نمی‌تواند شرایط را فراهم کند و در این میان بخش دولتی به رونق و چرخش چرخ سینما کمک می‌کند و چرخ سینما کمک می‌کند این غلط است؟ اگر غلط است پس چه کسی باید به این رونق کمک‌کنند؟ ما با سینمای ارگانی چه مشکلی داریم؟ وقتی فیلمی تولید می‌شود ۲۰۰ نفر مشغول کار می‌شوند، وقتی فیلمی تولید می‌شود مگر از خارج نیرو وارد می‌شود؟ ما در فضایی گیر کردیم که یک‌سری موضوعات بدی مطرح می‌کنند و بسط می‌دهند تا مسایل اپوزیسیونی داشته باشند.
برچسب نزنیم/ از چارچوب فیلم‌های آپارتمانی خارج شدیم
امینی با طرح این پرسش که «سابقه حوزه هنری از بخش خصوصی کمتر بوده یا بیشتر؟» اظهار داشت: سازمان اوج قطعاً یک کار قابل دفاع می‌سازد. همه بخش‌های مختلف وقتی سرمایه‌گذاری می‌کنند اثری می‌سازند که قابل دفاع باشد، اما بخش دولتی که سرمایه‌اش را نمی‌برد تا کار ضعیفی تولید کند. البته در سال‌هایی هم عکس این بوده است، اما می‌خواهم بگویم به هر حال با تولیدات ارگان دولتی بسیاری مشغول به کار می‌شوند نباید برچسب بزنیم چون بسیاری از اهالی سینما در آن‌ فیلم‌ها زحمت می‌کشند.
وی با اشاره به اینکه انتخاب اثر به اسم کارگردان و مؤلف در یک جشنواره کار درستی نیست، گفت: اثر باید بتواند از خود دفاع کند.
امینی درباره حضور پیدا نکردن برخی فیلم‌ها عنوان کرد: ما چیزی به اسم اثر سینمایی برای پخش و اکران داریم؛ یک اثر می‌تواند در جشنواره درخشان باشد، اما در گیشه نه. ممکن است فیلمی از یک کارگردان شاخص باشد و در گیشه موفق باشد، اما نمی‌تواند جنس جشنواره‌ای داشته باشد. انتخاب اثر به اسم کارگردان و مؤلف در یک جشنواره کار درستی نیست؛ اثر باید بتواند از خود دفاع کند.
دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر توضیح داد: هنگام انتخاب اثر، اسم تهیه‌کننده و کمپانی به اثر الحاق نشده بود، بلکه خود اثر مهم بوده است. این را هم باید بگویم سبد امسال جشنواره سبد ویژه و متنوعی است؛ ما از چارچوب فیلم‌های آپارتمانی خارج شدیم و آثار مختلفی داریم؛ فیلم‌های اجتماعی، طنز، دفاع مقدس و.. داریم. منتقدان و رسانه‌ها هر سال قهرمان در فیلم‌ها می‌خواهند و به نظرم با دیدن فیلم‌ها حال همه خوب می‌شود.
از سیمرغ‌اولی‌ها و سیمرغ مردمی تا زنگ سینما در جشنواره
او اعلام کرد: در حال تعامل با آموزش‌وپرورش هستیم تا زنگ سینما در جشنواره داشته باشیم که در سانس صبح در خدمت مدارس مختلف در تهران و شهرستان ها باشیم. امینی درباره اینکه آیا در بخش فیلم اولی‌ها تنها یک سیمرغ اهدا می‌شود، توضیح داد: تا این لحظه فیلم اولی‌ها یک سیمرغ دارد، اما داریم فکر می‌کنیم و دوستان هم پیشنهادات مختلفی داده‌اند که به آنها فکر می‌کنیم؛ درباره سیمرغ مردمی هم در حال فکر هستیم. من هم سال گذشته هم امسال خیلی سعی کردم اخلاق مداری در جشنواره اتفاق بیفتد و یک آرامش و همدلی در جشنواره باشد، چون خانواده سینما زحمت می‌کشند. سال گذشته هم دغدغه این موضوع را داشتم، اما شرایط اجتماعی سخت بود.
دبیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر خاطر نشان کرد: شرایط اکران برای بخش‌های مختلف همیشه فراهم بوده، اما خانواده سینما همیشه با شرایط سخت فیلم‌ها را می‌دیدند و آن شرایط ویژه فراهم نبود. پس ما مسایل را بررسی کردیم و داریم همان شرایطی که برای اهالی رسانه فراهم بود برای اهالی سینما هم فراهم می‌کنیم تا آنها هم بتوانند فیلم‌ها را به راحتی ببینند.
وی گفت: ما داریم با تعامل با وزارت آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی می‌کنیم تا زنگ سینما در جشنواره داشته باشیم تا در سانس صبح در خدمت مدارس مختلف در تهران و شهرستان‌ها باشیم.
گفتنی است، چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی از ۱۱ تا ۲۲ بهمن‌ماه امسال برگزار خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی