[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تمرکز بر معیشت کارگران است، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
همزمان با سالروز تصویب قانون کار، مراسمی با حضور استاندار و مدیران کل حوزه کارگری در سالن تأمین اجتماعی شعبه یک شیراز برگزار شد.
در این آیین، استاندار فارس بر عملیاتی شدن کامل قانون اداره کار تأکید کرد و گفت: در بودجه 1402 باید بحث بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی موردتوجه قرار گیرد. پرداخت حق سنوات معوق کارگران، تأمین مسکن با بهره گیری از ظرفیت طرح جهش ملی مسکن و عرضه محصولات مورد نیاز به کارگران با همکاری سازمان تعاون روستایی و شهرداری، بخشی از موضوعاتی بود که محمدهادی ایمانیه بر اجرای آن تأکید کرد. مقام عالی دولت در فارس به مقوله درمان و سلامت کارگران نیز گریز زد و یادآور شد که باید اقدامات لازم برای ارائه خدمات درمانی به این قشر در بیمارستان‌های دولتی انجام شود؛ ضمن آنکه فرانشیز نیز با سازمان تأمین اجتماعی حساب شود. 
وحید خداپرست، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس نیز در این نشست با اشاره به مشکلات قانون اجرای کار، از تقلیل مدت زمان طرح دادخواست کارگران در هئیت‌های حل اختلاف از 6 ماه به 35 روز خبر داد. خداپرست تأکید کرد که تفاهم نامه ای با تأمین اجتماعی مبنی بر شناسایی نقاط ضعف در حوزه بازرسی منعقد شده که چنین اقداماتی منجر به اجرای قانون کار خواهد شد. در این آیین علی راستگو، رئیس خانه کارگر فارس با اشاره به مشکلات جامعه کارگری، به قرارداد موقت این قشر نجیب و زحمتکش گریز زد و گفت: 99 درصد از کارگران، قراردادی هستند و امنیت شغلی ندارند.
رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی فارس به این نکته نیز اشاره کرد که برخی کارگران، پس از 15 سال هنوز بیمه نشده اند و تأمین امنیت شغلی، یکی از واجباتی است که مجلس باید به آن توجه کند. راستگو به رایزنی و نامه نگاری‌هایی که با بهارستان در راستای بهبود وضعیت کارگران و تأمین امنیت شغلی آنها انجام داده است، اشاره و تأکید کرد که کارفرمایان نیز باید در برخورد با کارگران، رأفت اسلامی داشته باشند. راستگو با اشاره به اجرای ۲۵ درصد باقی‌مانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، بر پرداخت این مطالبات تأکید کرد و یادآور شد: اگرچه مسئولان قول داده اند دائمی کردن همسان سازی را اجرایی کنند، اما همچنان اتفاقی نیفتاده است. رئیس خانه کارگر فارس با گریز به مشکلات کارگران برخی کارخانه‌ها تأکید کرد که بعضی کارخانجات یک سال است سنوات کارگران را پرداخت نکرده‌اند و هرچند این امر جزو دیون ممتازه است، اما تعدادی از آنها از کارگران تعهد می‌گیرند که برای دریافت مطالبات خود 
مراجعه نکنند. 
راستگو از استاندار خواست که مدیریت استانی به تشکلات کارگری اهمیت بیشتری دهند و با برگزاری کمیته‌های ماهانه، حل مسائل و مشکلات این جامعه در دستور کار قرار گیرد.
زهرا درویشی، رئیس اتحادیه زنان کارگر شیراز هم در این آیین با اشاره به عیدی اندک کارگران، بر اشتغال پایدار و حفظ کرامت انسانی تأکید کرد و ابراز داشت: در تمام دنیا سرنوشت جوامع را کارگران مشخص می‌کنند و صاحبان این نظام و انقلاب نیز این قشر هستند. درویشی خواستار حل مشکلات درمان، امنیت شغلی و آموزش در بخش جامعه کارگری شد و با تأکید بر رونق بخشی تعاونی‌ها، اذعان داشت که جز مسئولان کسی نمی‌تواند مشکلات این بخش را 
حل کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی