[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

قلعه‌نویی: در بهترین شرایط ممکن هستیم، روزنامه شیراز نوین

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران نشست مطبوعاتی شلوغ خود در آستانه مسابقه با فلسطین را با اظهاراتی خوش‌بینانه آغاز کرد. به گزارش ورزش سه، امیر قلعه‌نویی که با سابقه دومین دوره سرمربی‌گری در جام ملت‌ها مجموعه‌ای پرستاره را به‌عنوان یکی از مدعیان قهرمانی هدایت می‌کند درباره شرایط تیمش گفت: به‌زعم من در بهترین شرایط ممکن هستیم.
قلعه‌نویی در این نشست خبری کریم انصاری‌فرد، بازیکن باسابقه تیم ملی را کنار خود داشت؛ مهاجمی که در چهارمین جام ملت‌ها شرکت کرده و این دومین دوره حضور او در قطر به‌عنوان بازیکن است. 
خوشحالم که بازی‌ها در قطر برگزار می‌شود
قبل از اینکه راجع به بازی صحبت کنم، می‌خواهم یکی دو مطلب را بگویم؛ اولاً خیلی خوشحالم که بازی‌ها در قطر برگزار می‌شود، چون خود من 40 سال پیش در قطر و باشگاه السد بازی می‌کردم و خاطرات خیلی خوبی هم از باشگاه السد و هم از کشور خوب قطر دارم. مطمئنم این جام ملت‌ها، بهترین جام ملت‌ها خواهد بود؛ به خاطر اینکه کشور قطر از برگزاری جام جهانی تجربه خوبی به دست آورده و مطمئناً این جام ملت‌ها جزو بهترین جام ملت‌های آسیا خواهد بود.
از نظر فنی بهترین شرایط را داریم
در این نوع تورنمنت‌ها بازی اول خیلی مهم است؛ ما با تیمی بسیار سخت‌کوشی بازی داریم که ساختار دفاعی خوبی داشته و بازیکنانش نیز دوندگی بالایی دارند. نتایجی که فلسطین در دو، سه بازی گذشته کسب کرده نشان می‌دهد که در ساختار دفاعی خیلی قوی است. برای ما هر بازی حکم فینال را دارد و با همه قدرت‌ خود می‌خواهیم وارد مسابقات بشویم. به نظر من طی مدتی که مسئولیت هدایت تیم ملی را برعهده گرفته‌ام، تیم ما از نظر روحی و روانی و از نظر  فنی بهترین شرایط را دارد و امیدوارم با بازی‌های خوب‌ و نتایج خوب آن چیزی که لیاقت کشور عزیزمان و مردم هست را به دست بیاوریم.
بیشترین تمرکزمان روی یکپارچه کردن تیم بود
-چیزی که در این چند روز می‌شنویم در مورد اتحاد تیم ملی و جو مثال‌زدنی اردو است؛ درخصوص این موضوع و اینکه همه در مورد یک هدف صحبت می‌کنند توضیح بدهید. 
قلعه‌نویی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایرانی گفت: فوتبالیست‌ها در قبال مردم و مملکتشان مسئولیتی دارند و این باعث می‌شود که در درون زمین تلاش بیشتری کنند تا دل مردم را شاد کنند. مربیان قبلی زحمات زیادی کشیده‌اند، ولی از روزی که مسئولیت تیم ملی را برعهده گرفتیم، بیشترین تمرکز و هدفمان این بود که تیم ملی را یکپارچه کنیم؛ چه داخل زمین و چه بیرون زمین. این کار مهم را به وسیله خود بازیکنان انجام دادیم و خوشبختانه به این مهم نیز رسیده‌ایم. بچه‌ها باید همه مسائل دیگر را کنار بگذارند و فکر و ذکرشان این باشد که بهترین عملکردشان را درون زمین داشته باشد. بازیکنان این مسئله را در 6، 7 ماه گذشته نشان دادند و با وجود همه مشکلات و دغدغه‌هایی که بوده، آنها بهترین عملکردشان را نشان داده‌اند. فردا هم مطمئنم عملکرد بسیار بهتری خواهیم داشت، چون در چند اردویی که با هم بودیم بازیکنان از نظر روحی، روانی و هم از نظر فنی بالاتر هستند.
هیچ تیم ضعیفی در این تورنمنت وجود ندارد
-آیا ممکن است به خاطر فشردگی مسابقات به برخی از بازیکنان استراحت بدهید یا خیر؟ 
سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سؤال گفت: هر بازی برای ما حکم فینال را دارد و هیچ تیم ضعیفی در این تورنمنت نیست؛ با تمام قوا در این مسابقات می‌جنگیم.
فوتبال آسیا با سال 2007 قابل مقایسه نیست
-چقدر تیم ملی فوتبال ایران نسبت به نخستین تجربه شما در جام ملت‌ها تغییر کرده و مردم تا چه اندازه می‌توانند به این هدف مهم امیدوارتر باشند؟
سرمربی تیم ملی در پاسخ گفت: نسبت به آن دوره‌ای که مسئولیت داشتم فوتبال آسیا خیلی پیشرفت کرده و با سال 2007 قابل قیاس نیست؛ دلیلش نیز این است که در جام جهانی قبلی، اگر اشتباه نکنم سه تیم آسیایی به دور بعدی صعود کردند. تیم‌ها هم از نظر فنی و هم از لحاظ ساختاری خیلی پیشرفت کرده‌اند، ولی خب ما هم کشور ایران بوده و از نظر نیروی انسانی تیم بسیار قوی هستیم و لژیونرهای خوبی داریم؛ بازیکنان بسیار خوبی هم در لیگ بازی می‌کنند. امیدوارم نماینده شایسته‌ای برای کشورمان باشیم؛ تیم خوب و منسجمی داریم و بازیکنان چه داخل زمین و چه بیرون از زمین، تیم خوب و منسجمی هستند.
گلر خوب از پدر و مادر خوب هم بهتر است
-علیرضا بیرانوند یکی از بهترین گلرهاست؛ او تا چه اندازه می‌تواند به تیم کمک کند؟
قلعه‌نویی در پاسخ به سؤال خبرنگار قطری گفت: می‌گویند یک گلر خوب از پدر و مادر خوب هم بهتر است! اگر قرار باشد تیمی مقامی به دست بیاورد، چه تیم بیرونی و چه تیم درونی‌اش، همه باید در شرایط خوبی باشند. شما نمی‌توانید قهرمانی را با فقط یک دروازه‌بان یا خط هافبک یا ... خوب به دست بیاورید؛ پس باید تیم منسجم و خوبی باشد که دروازه‌بان هم جزو همین تیم است که نقش بسزایی دارد. خوشبختانه الآن سه دروازه‌بان داریم که همه آنها در شرایط بسیار خوبی هستند؛ علاوه بر بیرانوند، دو گلر دیگر نیز(حسینی و نیازمند) شرایط خوبی دارند.
تیمی موفق است که تعویضی‌هایش نیز اثرگذار باشند
-سردار آزمون دیر به تیم اضافه شد. چه نظری در این خصوص دارید؟
این سؤال را خبرنگار قطری مطرح کرد و سرمربی تیم ملی در پاسخ گفت: خوشبختانه لژیونرها از جمله آزمون هم سه، چهار شب پیش بازی کرده و هم در شرایط خوبی است و هم در جریان مسابقه قرار دارد. ما تیمی داریم که چه دروازه‌بان، چه بازیکنان اصلی و چه ذخیره‌ها شرایط خوبی دارند. شما می‌دانید، تیمی موفق است که نیروهای تعویضی‌اش بتوانند تأثیرگذار باشند که این مسئله در تیم ما وجود دارد.
دروازه‌بان نقش زیادی در قهرمانی یک تیم دارد
در جام جهانی گذشته دیدید که نقش دروازه‌بان آرژانتین چقدر در قهرمانی این تیم مهم بود، حتی در فینال و در دقیقه 122 آن تک به تک را گرفت یا پنالتی‌ها را مهار کرد. مارتینز، دروازه‌بان آرژانتین، نقش زیادی در قهرمانی داشت؛ بنابراین دروازه‌بان می‌تواند نقش زیادی در قهرمانی هر تیمی داشته باشد.
هیچ‌وقت نگرش فوتبال هجومی را عوض نمی‌کنیم
- چهارده مسابقه است که تیم شما در مقطع فعلی و هفده مسابقه در دوره اولی که مربی تیم ملی بودید، نباخته است؛ یعنی 31 مسابقه. تیم شما در این دوره نسبت به دوره قبل چه ویژگی‌هایی دارد که می‌توان به قهرمانی امیدوار بود؟
قلعه‌نویی در پاسخ به سؤال این خبرنگار ایرانی عنوان کرد: ساختار دفاعی در نباختن، بخش مهمی از فوتبال است، ولی بخش مهم‌تر ذهن من، انجام فوتبال هجومی است. علاوه بر اینکه دنبال داشتن ساختار دفاعی خوب هستیم در پی انجام بازی تهاجمی هستیم. مردم از بین نتیجه یک بر صفر یا 3 بر یک، نتیجه‌ 3 بر یک را می‌پسندند. در فینال جام جهانی یا دوره قبلی جام ملت‌های آسیا، بازی‌های پرگلی را شاهد بودیم. نگرش ما این است که فوتبال هجومی انجام دهیم. فوتبال در حال حاضر به ساختار دفاعی و حمله تبدیل شده است. ما بخش تهاجمی را بیشتر دوست داریم تا مردم لذت ببرند، ولی این موضوع به تلاش بازیکنان بستگی دارد تا با بازی‌های هجومی بهترین دفاع را انجام دهند. در برخی از بازی‌ها گل می‌خوریم و هزینه می‌دهیم ولی هیچ‌وقت نگرش‌مان را تغییر نمی‌دهیم.
به بازیکنان گفتم این شاید آخرین جام ملت‌های شما باشد
-با توجه به شناختی که جامعه فوتبال ایران از شما دارند، چطور می‌خواهید توقع بجایی که مردم به‌عنوان مدعی قهرمانی از شما دارند را با واقعیت‌های روز فوتبال دنیا مدیریت کنید؟
سرمربی تیم ملی در پاسخ گفت: فوتبال شاخ و برگ‌های زیادی دارد و فوتبال به نوعی عین زندگی است. بخش عمده یک تیم به دو بخش تقسیم می‌شود. اگر بخش‌های زیرساخت‌ها و مسائل مالی را کنار بگذاریم، یکی از بخش‌هایش مدیریت است؛ چه در درون زمین و چه خارج آن و بخش دیگری حوزه مسائل فنی است. از روزی که این مسئولیت را قبول کردیم، در این دو حوزه وظایف خود را به نحو احسن انجام دادیم و بخشی را به بازیکنان واگذار کردیم؛ به‌عنوان مثال به خیلی از بازیکنان گفتیم شاید این جام ملت‌ها، آخرین جام ملت‌های‌ شما باشد؛ بنابراین باید کمک کنید یادگاری خوبی برای خودتان و برای مردم عزیز ایران به‌جا بگذارید. بزرگترهای تیم خیلی همراهی و کمک کردند.
امکانات و توجه به تیم ملی در دو دوره قبل بیشتر بود
به نظر من، بهترین کار مربی این است که صداقت داشته باشد؛ چه در بخش مدیریت و چه در بخش فنی. در هر تیمی که بوده‌ام، این دو بخش را به نحو احسن و به کمک مدیران تیم، همکاران و خود بازیکنان انجام دهیم. شاید بخشی از صحبت‌ها را نباید اینجا انجام دهیم، ولی در دو دوره قبلی امکانات و توجه به تیمی ملی نسبت به الآن خیلی بیشتر بود؛ این بازیکنان هشت و یا چهار سال جوان‌تر بوده‌اند. با این‌حال خوشحالم در این مدت هر کسی ما را می‌بیند توقعی دارد که این موضوع به عملکردمان برمی‌گردد. این‌ها به خاطر نتایجی است که تیم ملی گرفته است. امیدواریم با آمادگی که داریم و تیممان تکمیل است، پیش برویم و بهترین عملکرد را داشته باشیم؛ از بازی با فلسطین تا دیدار آخرمان حکم فینال دارد.
در فوتبال شانس خیلی اثرگذار است
در نتیجه مسابقات شانس دخیل است. در اولین دوره مربیگری‌ام، مهدی مهدوی‌کیا برای اولین بار پنالتی خراب کرد. شانس و اتفاقات در فوتبال خیلی می‌تواند تأثیرگذار باشد، ولی ما می‌توانیم بخشی از این شانس و اتفاقات را با عملکرد خوبمان به سود خودمان رقم بزنیم.
انتقادات باعث می‌شود به ما کمک کند
جا دارد از بعضی از دوستان مطبوعاتی که در این هفت، هشت ماه یاور تیم ملی بودند، تشکر کنم که خیلی از آنها اینجا هستند. از دوستانی که انتقاد کردند تشکر می‌کنم. اردوی خوبی در جزیره کیش داشتیم که جا دارد هم از مردم ایران و هم مردم کیش و مسئولان تشکر کنم. 
انتقاد را می‌پذیریم و باعث می‌شود به ما کمک شود؛ ما اصلاً کامل نیستیم و یک‌سری ایرادها داریم و دوستان با انتقادات خوبشان به من و تیم ملی کمک کنند تا دل مردم را خوشحال کنیم. باز هم از کسانی که تیم ملی‌شان را حمایت کردند، تشکر می‌کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی