[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کمبود این ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث چاقی می‌شود، روزنامه شیراز نوین

با وجود آنکه چاقی معمولاً نشان‌دهنده تغذیه بیش از حد از منظر کالری است، افراد چاق همچنان ممکن است در مورد ریزمغذی‌ها دچار سوتغذیه باشند.
به گزارش بهداشت نیوز، با وجود آنکه چاقی معمولاً نشان‌دهنده تغذیه بیش از حد از منظر کالری است، افراد چاق همچنان ممکن است در مورد ریزمغذی‌ها دچار سوتغذیه باشند. برای مثال:
- در یک مطالعه روی بانوان مبتلا به چاقی، مشخص شد که 13 درصد آنها کمبود آهن و 10 درصد کمبود ویتامین B12 داشتند.
- در مطالعه دیگری، 9.5 درصد کمبود ویتامین B12، حدود 25 درصد کمبود اسید فولیک، 68 درصد کمبود مس و 74 درصد کمبود روی داشتند.
- نتیجه یک پژوهش معتبر نشان می‌دهد  که 35 درصد از بیماران قبل از اعمال جراحی چاقی دچار کمبود منیزیم، 19 درصد کمبود آهن و 17 درصد کمبود ویتامین A هستند.
بدین‌ترتیب به یک نتیجه جالب می‌رسیم که کمبود ویتامین نیز می‌تواند از دلایل چاقی باشد؛ بنابراین ادامه بحث را به این موضوع می پردازیم:
لازم به ذکر است که تمامی اطلاعات مرتبط با این مطالعات از طریق وب‌سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی هستند.
کمبود ویتامین دی
براساس یک متا آنالیز جدید و معتبر، شیوع کمبود ویتامین دی در افراد چاق 35 درصد بیشتر از افراد با وزن طبیعی است؛ این موضوع بسیار خطرناک است، زیرا کمبود ویتامین دی یک عامل خطر مهم برای بیماری های قلبی، تحلیل استخوانی، اختلال در متابولیسم گلوکز، سندرم متابولیک و دیابت و همچنین سایر مشکلات مزمن سلامتی مرتبط با چاقی است.
علاوه بر این ممکن است کمبود ویتامین دی منجر به تجمع چربی در بدن شود و کمبود ویتامین، چاقی را تبدیل به یک چرخه معیوب کند.
محققان دلایل مختلفی را برای کمبود ویتامین دی در افراد چاق را در نظر گرفته‌اند که شامل موارد زیر است:
قرارگیری کمتر در معرض آفتاب: اکثر مردم بیشتر ویتامین دی مورد نیاز خود را از نور خورشید دریافت می‌کنند؛ با این‌حال افرادی که از چاقی رنج می‌برند به واسطه انتقادهای بی‌رحمانه مردم بیش از دیگران سعی در مخفی ساختن اندام خود دارند.
بنابراین احتمال بیشتری دارد که در داخل خانه بمانند یا لباسی بپوشند که سطح بدن آنها را پوشانده و جذب ویتامین دی را کاهش دهد؛ با این‌حال حتی اگر زمان سپری‌شده در بیرون از خانه و قرارگیری در معرض نور خورشید را هم کنترل کنیم، افراد چاق همچنان بیشتر از سایر افراد دچار کمبود ویتامین دی می‌شوند.
 «سرقت» ویتامین دی توسط چربی بدن: از طریق فرآیندهای شیمیایی پیچیده، این امکان وجود دارد که چربی اضافه بدن به مقدار زیادی ویتامین دی اضافی نیاز داشته باشد؛ در نتیجه به نظر می‌رسد که احتمالاً این نیاز بالا مقدار ویتامین موجود و در دسترس برای سایر فرآیندها را کاهش خواهد داد.
کمبود ویتامین‌های گروه ب و آهن
پیش از هر چیزی توجه داشته باشید که هیچ‌یک از این موارد در خصوص بیماران بعد از جراحی کاهش وزن که نیازهای تغذیه‌ای خاصی دارند، صدق نمی‌کنند و این دسته از افراد حتماً باید در مورد تغذیه با پزشک معالج خود مشورت کنند.
علاوه بر ویتامین دی، چاقی اغلب با کمبود ویتامین‌های ب و آهن نیز همراه می‌شو‌د؛ برای نمونه بسیاری از بیماران چاق دچار کمبود تیامین(ویتامین B1) هستند؛ در مطالعه‌ای نرخ شیوع این کمبود 16-29 درصد گزارش شد.
مطالعات دیگر نیز کمبود ویتامین B12 را نشان داده و مشاهده شده که سطح سرمی B12 در بیماران چاق و دارای اضافه وزن در مقایسه با گروه کنترل با وزن طبیعی به طور قابل‌توجهی کمتر است. 
ویتامین‌های گروه ب محلول در آب هستند و در خوراکی‌‌هایی مانند تخم‌مرغ، گوشت قرمز، گوشت مرغ، آووکادو و حبوبات به مقدار بالا یافت می‌‌شوند.
در مورد آهن، مطالعه‌ای دیگر نشان داده که 10 الی 20 درصد از بیماران قبل از جراحی چاقی دچار کمبود آهن هستند و کمبود این عنصر نیز در کودکان دارای اضافه وزن شایع‌تر است.
این مطالعه همچنین نقش کمبود آهن در چاقی را مورد بررسی قرار داده و نویسندگان آن توضیح داده‌اند که کاهش جذب آهن ممکن است ناشی از التهاب مرتبط با چاقی در بدن باشد. در واقع احتمالاً مشکل مقدار آهن مصرفی افراد چاق نیست، بلکه این اختلال بدین دلیل رخ می‌دهد که نیاز به آهن افزایش یافته و جذب متناسب وجود ندارد.
البته گفتنی است که مکانیسم مستقیمی برای کمبود ویتامین ب و آهن و ارتباط آنها با افزایش توده چربی نشان داده نشده است، اما آنها می‌توانند به طور غیرمستقیم با ایجاد کم‌خونی؛ مشکلی که در آن خون نمی تواند اکسیژن کافی را حمل کند، نقش خود را ایفا کنند.
علائم آن عبارتند از خستگی و ضعف جسمانی و این موضوع ممکن است کاهش وزن را سخت‌‌تر کند؛ چراکه فرد نمی‌تواند به راحتی از جای خود بلند شود و برای تناسب اندام کار خاصی انجام دهد.
کمبود منیزیم
در مطالعه‌ای که 18000 بزرگسال با وزن‌های مختلف را طی 7 سال مورد بررسی قرار داد، افرادی که کاملاً چاق بودند سطوح پایین‌تری از منیزیم را نشان دادند. منیزیم یک ماده معدنی است که وظایف زیادی در بدن انسان دارد؛ یکی از این وظایف مهم تنظیم سطح گلوکز خون است.
به منظور درک اینکه منیزیم چگونه می‌تواند بر وزن بدن تأثیر بگذارد، باید مقاومت به انسولین را درک کرد؛ انسولین هورمونی است که به انتقال گلوکز از جریان خون به سلول‌ها کمک می‌کند.
در صورتی که فردی به انسولین مقاوم باشد، بدن وی نیاز به تولید بیشتر انسولین دارد تا اتفاق مذکور رخ دهد؛ این چرخه معیوب در نهایت منجر به افزایش وزن می‌شود.
کاهش منیزیم در بدن با مقاومت به انسولین مرتبط است و می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. در مطالعه‌ای که 24 کودک چاق و غیردیابتی را با 24 کودک لاغر غیردیابتی مقایسه کرد، محققان دریافتند کودکانی که وزن بالاتری داشتند به طور مداوم با سطوح پایین‌تری از منیزیم در بدن خود روبه‌رو بودند.
این مطالعه همچنین داده‌هایی را ارائه کرد که نشان داد مقاومت به انسولین در کودکانی که منیزیم کمتری داشتند، شیوع بالاتری دارد.
هرچند چنین چیزی لزوماً به این معنی نیست که منیزیم پایین دلیل مستقیم افزایش وزن است، اما ارتباطی قوی میان افزایش سطح منیزیم و کاهش وزن مشاهده شده است. سایر علائم کمبود منیزیم عبارتند از: انقباضات عضلانی، خستگی، آسم، فشارخون بالا و ضربان قلب نامنظم.
کمبود روی
 از جمله عناصر معدنی مهم که کمبود آن می‌تواند منجر به افزایش وزن و خطر ابتلا به چاقی شود، روی است؛ روی در بسیاری از عملکردهای ضروری بدن نقش حیاتی دارد و به نظر می‌‌رسد که در فرآیند متابولیسم نیز بی‌‌تأثیر نیست.
این عنصر در بسیاری از مواد غذایی مانند محصولات پروتئینی وجود دارد، اما امکان مصرف آن به صورت مکمل‌های دارویی هم وجود دارد. به گفته محققان کمبود روی با اثر بر جوانه‌های چشایی می‌تواند منجر به مصرف بیشتر مواد قندی و نمکی شود؛ از این‌رو می‌توان گفت که عنصر روی در بهبود حس چشایی و بویایی اثر دارد و از این جهت ممکن است در ایجاد تعادل در زمینه مصرف غذا مؤثر باشد.
کمبود امگا 3
امگا 3 نوعی اسید چرب و ترکیب مغذی است که توسط انواع ماهی‌ و فرآورده‌‌های دریایی تأمین می‌شود. مطالعات مختلفی در خصوص تأثیر امگا 3 بر فرآیند چاقی صورت گرفته و نتایج آنها نشان داده است که کمبود این ترکیب منجر به افزایش اشتها شده و احتمال افزایش وزن را بالا می‌برد. امگا 3 حتی ممکن است به لاغر شدن و کاهش وزن نیز کمک کند. 
کمبود یُد
ممکن است این عنصر را از جدول تناوبی در کلاس شیمی خود به یاد بیاورید یا نام مایع آن را شنیده باشید که به‌عنوان ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود؛ به نظر می‌رسد بدن ما نیز به یُد نیاز دارد تا غده تیروئید هورمون‌های T3 و T4 را تولید کند.
هر دو  این هورمون‌ها نقش کلیدی در تعیین میزان کارآمدی بدن ما برای سوزاندن کالری دارند.
سطح پایین ید می‌تواند باعث عملکرد کند تیروئید شود، زیرا این غده قادر به تولید کافی هورمون‌های مذکور نخواهد بود. به گفته انجمن تیروئید آمریکا، بدن انسان نمی‌تواند به تنهایی ید مورد نیاز خود را تولید کند؛ به این معنی که باید به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی مصرف شود.
پزشک می‌تواند کمبود ید را با بررسی نمونه ادرار مشخص کند.
از جمله دیگر عوامل تأثیرگذار بر چاقی که کمبود آنها در بدن منجر به ایجاد مشکل خواهد شد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- کم‌کاری تیروئید
 - کاهش هورمون‌های جنسی مانند استروژن و تستسترون
 - کمبود سروتونین در بدن
 - کیفیت خواب نامناسب و کمبود خواب
اگر اضافه وزن دارید حتماً باید دلایل آن را از مسیر پزشک متخصص بررسی و دنبال کنید. استفاده از ویتامین‌ها و سایر انواع مکمل بدون مشورت و نظر پزشک قطعاً سلامتی شما را تهدید خواهد کرد و مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی