[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

احزاب نامزدهای متخصص معرفی کنند ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت فارس گفت: یکی از وظایف اصلی احزاب، معرفی افراد مناسب برای انتخابات است؛ احزاب باید افراد مناسب و متخصص و با نگاه کارآمد و درست را در انتخابات معرفی کنند تا ما شاهد انتخاباتی پرشور باشیم.
احزاب در معرفی نامزدهای کارآمد انتخاباتی می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند و باید پس از برگزاری انتخابات نیز در صحنه باشند و به مطالبه‌گری از نامزدهایی که بیش از انتخابات به حمایت از آنها پرداخته و رأی آورده‌اند، بپردازند.
در خصوص نقش و جایگاه احزاب در عرصه انتخابات با دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت فارس به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
محمدحسین شاکری‌زاده شیرازی با اشاره به اینکه احزاب در دهه‌‌های اخیر تأثیرات فراوانی در نحوه شکل‌گیری نظام‌های انتخاباتی از خود بر جای گذاشته‌اند، به خبرنگار ما می‌گوید: احزاب مبنایی برای تقسیم نظام‌های انتخاباتی به اکثریتی و تناسبی گردیده‌اند؛ گرچه احزاب به عنوان معرفی‌کننده نامزدهای باصلاحیت نقش پررنگی در نظام سیاسی کشور ندارند و همین مسئله هم‌ موجب شده تا مردم در شناخت سیاسی و اجتماعی نامزدهای موردنظر اطلاعات کمتری داشته باشند.
دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت فارس ادامه می‌دهد: سال‌هاست در بسیاری از کشورها نامزدهای انتخاباتی را احزاب معرفی می‌کنند و ابتدا با سخنرانی‌های مختلف در تمامی شهرها و طیف‌های مختلف را سنجیده و سپس معرفی شده و به آنها رأی داده می‌شود. این مسئله‌ای است که در کشور ما توجه زیادی به آن نمی‌شود.
وی تأکید کرد: نوع و افزایش مشارکت مردم در انتخابات بستگی به این عامل مهم سیاسی- اجتماعی دارد و سال‌هاست که در فرایند انتخابات کشورمان مسئله کمیت همواره مهم بوده و در این دوره انتظار است که کارآمدی داوطلبان هم مدنظر قرار گیرد. اگرچه مشارکت در انتخابات یکی از وجوه مشارکت سیاسی شهروندان و از حقوق آنها محسوب می‌شود، اما نخستین قدم برای جلوگیری از خطر احتمالی عدم مشارکت مردم، فعال کردن احزاب و جریان‌های سیاسی در کنار دیگر نهادهای درگیر در این موضوع است. شاکری‌زاده در ادامه به یکی دیگر از نقش‌های احزاب اشاره کرده و عنوان می‌کند: یکی از نقش‌های احزاب در رابطه با مشارکت و اعتماد مردم این است که در طیف‌های فکری مردم و سلیقه‌های سیاسی مختلف، نامزدهایی به مردم معرفی کنند که مردم حس کنند نامزد موردنظر آنها در صحنه رقابت حضور دارد که این قطعاً در افزایش مشارکت مردم تأثیرگذار است. وی ادامه می‌دهد: یکی از وظایف اصلی احزاب، معرفی افراد مناسب برای انتخابات است. احزاب باید افراد مناسب و متخصص و با نگاه کارآمد و درست را در انتخابات معرفی کنند تا ما شاهد انتخاباتی پرشور باشیم.
 بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف یک حزب حرکت در مسیر قدرت‌طلبی است 
دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت فارس، بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین عیب تشکیلات حزبی را قدرت‌طلبی احزاب می‌داند و می‌گوید: قدرت‌طلبی شاه‌بیت و محور اصلی تشکیل حزب به شمار می‌آید و از نظر تفکر اسلامی، بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف یک حزب، حرکت در مسیر قدرت‌طلبی است. رهبر معظم انقلاب در تبیین این موضوع می‌فرمایند: «در تحزّب بایستى کسب قدرت موردنظر نباشد.» شاکری‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص اینکه چرا احزاب سیاسی هنوز به بلوغ سیاسی نرسیده‌اند، عنوان می‌کند: احزاب سیاسی هنوز به بلوغ سیاسی نرسیده‌اند. آنها به علت رعایت نکردن اصل مردم‌باوری، صداقت و شفافیت، انتظارات مردم را برآورده نکرده‌اند، اما لازم به ذکر است که نهادینه شدن این امر در خصوص برآورده کردن انتظارات مردم موجب تقویت نظام می‌شود. وی تصریح می‌کند: احزاب باید نماد دمکراسی، خردورزی، اخلاق سیاسی، پایبندی به قوانین و نقش‌آفرینی در همه ابعاد حکومت باشند و تا وقتی به بلوغ سیاسی نرسند، به آینده سیاسی احزاب کشور امیدی نیست. وی ادامه می‌دهد: لازم است بین احزاب کارآمد، شایسته، جوان و پیشرو با احزاب کم‌کار که فقط در زمان انتخابات ظهور و بروز می‌کنند، تفکیک قائل شد و احزابی که شایستگی دارند، اجازه فعالیت داشته باشند تا بتوان به آینده امیدوار بود. دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت فارس در این خصوص که جمعیت پیشرفت و عدالت فارس برای انتخابات این دوره چه برنامه‌ای در پیش گرفته است هم می‌گوید: در این دوره علاوه بر توجه به کمیت یا همان مشارکت در انتخابات به دنبال کیفیت برگزاری آن نیز هستیم. به دنبال نقش‌آفرینی نمایندگان کارآمد با قدرت تحلیل بالا در مجلس آینده می‌باشیم و در راستای بیانات مقام معظم رهبری، مشارکت، امنیت سلامت و رقابت را سرلوحه رفتار سیاسی اجتماعی خود قرار داده‌ایم.
وی ادامه می‌دهد: با برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف با افراد اثربخش اجتماعی و سیاسی جامعه و همچنین نامزدهای انتخابات سعی در شناخت و آگاهی مردم نسبت به امر انتخابات و لزوم مشارکت داشته‌ایم و سعی داریم تا در ادامه افراد کارآمد و صالح موردقبول جامعه را جهت انتخاب به مردم معرفی کنیم.
 احزاب باید به‌صورت فراگیر کار کنند
جمعیت پیشرفت و عدالت فارس تأکید می‌کند: احزاب باید به صورت فراگیر کار کنند؛ در حالی که افراد در فضا و حال و هوای انتخابات جذب احزاب می‌شوند و تا انتخابات بعدی دوباره رها می‌شوند و بعد از آن تا زمان انتخابات فراموش می‌شوند.
وی می‌افزاید: اگر افراد متشکل در حزب، برنامه‌ها، طرح‌ها و پیشنهاداتی دارند در حوزه قانونگذاری، اجرایی و سایر حوزه‌ها، باید به این افراد کمک و آنها را حمایت کنند و آنها را رها نکنند. این نباشد که افراد یک مدت‌زمانی که انتخابات وجود دارد، معرفی شده و بعد رها شوند.
شاکری‌زاده با تصریح اینکه احزاب باید افراد علاقه‌مند را شناسایی، جذب و آنها را تربیت کنند، می‌گوید: احزاب باید پس از انتخابات هم پاسخ‌گوی عملکرد خود باشند. همچنین از نمایندگان انتخاب‌شده مطالبه‌گر باشند و مرتب با برگزاری جلسات هم‌اندیشی، یاریگر نمایندگان و کارگزاران اجرایی کشور باشند.
او ادامه می‌دهد: احزاب برای رسیدن به نتایج مطلوب باید در میدان حضور داشته باشند و از مردم در نقش‌آفرینی اجتماعی استفاده کنند. یک حزب سیاسی و مقتدر زمانی می‌تواند کارآمد و اثرگذار باشد که از فکر و اندیشه آحاد مردم در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی